راهاندازی کارپوشه الکترونیکی در بانک پارسیان/ «پارس یار» خدمتی برای مشتریان ویژه
در زندگی پرشتاب امروزی و انبوه کارهای به جامانده، سامانههای الکترونیکی راهگشای بسیاری از مسائل شدهاند. این سامانهها بهویژه برای مدیران پرمشغله و پرسنل سازمانهایی اهمیت یافتهاند که هرروز بزرگ و بزرگتر میشوند و سامان دادن به امور آنها هرروز پیچیدهتر میشود.
به گزارش ایلنا، در این میان بانکداری الکترونیک جایگاه ویژهای دارد. از اینرو بانکها هم توجه خاصی را به آن معطوف کردهاند. یکی از خدمات بانکداری الکترونیک که چند سالی است توجه بانکهای وطنی را به خود جلب کرده، خدمات مدیریت سپردههای چند امضایی و تسهیل مدیریت امور حسابهای بانکی اشخاص حقوقی است.
این سامانهها، امکاناتی را برای مشتریان حقوقی و صاحبان حسابهای چندگانه فراهم میکنند تا بتوانند به صورت محدود و کنترل شده، به حسابهای موردنظر دسترسی داشته باشند و گزارشهای مالی مورد نیاز را دریافت کنند. در واقع این خدمت، کارپوشه (کارتابل) الکترونیکی در اختیار اشخاص مجاز شرکتهاست که بدون محدودیت مکانی و زمانی میتوانند از آن استفاده کنند.
بانک پارسیان یکی از این بانکهاست که با راهاندازی سامانهای با عنوان «پارس یار»، این خدمت را در اختیار مشتریان ویژه خود قرار داده است. این سامانه که با همکاری شرکت تامین خدمات سیستمهای کاربردی کاسپین راهاندازی شده، ابزاری است که اشخاص حقوقی درجه یک میتوانند به کمک آن گردش وجوه حسابهای بانکی خود در بانک پارسیان را پایش و با استفاده از گزارشهای گوناگون آن، اطلاعات بانکی مورد نیاز را استخراج کنند.
سامانه یاد شده این امکان را برای مشتریان حقوقی درجه یک و صاحبان حسابهای چندگانه فراهم میکند تا بتوانند به صورت محدود و کنترل شده امکان استفاده از برخی امکانات اینترنت بانک شرکت را در اختیار کارکنان خود متناسب با اختیارات آنها قرار دهند و صاحبان امضا یا افرادی که توسط آنها معرفی میشوند به تناسب سطح دسترسی مصوب هیات مدیره شرکت، از خدمات بهرهمند شوند.
از جمله دیگر قابلیتهای سامانه «پارس یار» دریافت صورتحساب توسط افراد مجاز با جزئیات مربوطه است. همچنین از طریق این سامانه میتوان گزارش چکهای واگذار شده تا مشاهده نتیجه وصول چکها را پیگیری کرد و مشخصات چک را در سیستم تعریف کرد تا در صورت مغایرت به کاربر بانک اخطار داده شود.
محمد رحیمزاده عبدی، مدیر سیستمهای نرم افزاری و اطلاعاتی بانک پارسیان در این زمینه میگوید: «این سامانه به منظور انجام عملیات بانکی روزمره از قبیل انتقال وجه و دریافت صورتحساب برای اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت غیرحضوری و با امنیت بالا طراحی شده است.»
به گفته او استفاده از انواع انتقال وجه عادی، پایا، ساتنا با قابلیت کارپوشه برای حسابهای چندامضایی، مشاهده موجودی و صورتحساب، واریز دسته جمعی با امکان بارگذاری فایل در این سامانه طراحی شده است.
رحیمزاده عبدی، مخاطبین و مشمولین این طرح را کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که صاحب حسابهای چند امضایی باشند اعلام کرد که میتوانند از این سامانه بهرهمند شوند. او خاطرنشان میکند در حال حاضر تنها بانک پارسیان جزو اولین بانکهایی است که مشتریان بانک پارسیان آن قادر به استفاده از خدمات این سامانه هستند.
مدیر سیستمهای نرمافزاری و اطلاعاتی بانک پارسیان در پاسخ به این پرسش که در این سامانه چه پروتکلهای امنیتی برای جلوگیری از سواستفادههای احتمالی بهکار گرفته شده است، میگوید: «در این سامانه از رمزنگاری نامتقارن اطلاعات و پیادهسازی امضای دیجیتال تراکنشها برای امنیت سیستم استفاده شده است.»
او در مورد میزان استقبال از این سامانه میگوید: «تاکنون این سامانه بر روی ۳۶۰ دستگاه نصب شده است.
رحیمزاده عبدی در مورد چگونگی دسترسی به این سامانه برای اشخاص حقوقی یا صاحبان حسابهای مشترک میگوید: «فعالسازی برنامه از طریق مراجعه به شعبه و یا خانه پارسیان و فعالسازی حسابهای از طریق شعبه امکانپذیر است.»
او در پاسخ به این پرسش که آیا باتوجه به لزوم گسترش خدمات غیرحضوری بانکی، بانک پارسیان طرحهای جدید دیگری برای اشخاص حقوقی و حقیقی در این زمینه دارد، خاطرنشان میکند که سرویسهای ارائه شده در همین سامانه در حال توسعه هستند و سامانه «پارس ۲» هم در دست اقدام است که بهزودی به مرحله اجرا خواهد رسید. و بر پایه آن کلیه مشتریان بانک امکان استفاده از سامانه را جهت انجام امور بانکی خود خواهند داشت.