مدیر روابط عمومی بانک گردشگری در گفتوگو با ایلنا:
بانک گردشگری با ایجاد بانکداری شرکتی به دنبال جذب مشتریان بزرگ است
امروزه بانکها با ایجاد و راه اندازی بانکداری شرکتی به دنبال بازار های جدید و مشتریان بزرگتر میباشند در اصل بانکداری شرکتی میتواند به بانک کمک کند تا با استفاده از شرایط قانونی به سهم بیشتری از بازارهای پولی چشم داشته باشند.
ایلنا: پاسخ به نیازهای مشتریان و تعامل با نهادها و شرکتهای فعال اقتصادی از مهمترین اقدامات یک بانک است. بانک گردشگری با راه اندازی این خدمت در پی ایجاد بازار جدید و فراهم آوردن زمینه تعامل بیشتر با مشتریان بزرگ است.
در این راستا با مریم برنجی مدیر روابط عمومی بانک گردشگری گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید:
هدف از ایجاد بانکداری شرکتی در بانک گردشگری چیست؟
همانطور که میدانید شرکتهای بزرگ نیازهای متفاوتی نسبت به سایر مشتریان بانک دارند که هر چه ابعاد مالی شرکتهابزرگترمیشود نیاز شرکتها به خدمات مالی و بانکی بیشتر و پیچیدهترمیشود که پاسخگویی به این نیازها با فرآیندهای سنتی ارائه خدمات و از طریق شعب بانک امکانپذیرنمیباشد.به همین دلیل بانکداری شرکتی باهدف ایجاد ارتباط مؤثر با مشتریان شرکتی بهمنظور تسهیل و تسریع در رسیدگی به درخواستهایآنها و ارائه خدمات بر اساس نیاز مشتریان تشکیل گردیده است.
نقش و جایگاه بانکداری شرکتی در بانکداری امروزی چگونه است؟
همانگونه که مشخص است امروزه درصد قابلتوجهی از منابع و مصارف بانکها به مشتریان کلیدی همچون ارگانها، نهادها، سازمانها و شرکتهای بزرگ صنعتی و خدماتی اختصاص دارد و همچنین سهم قابلتوجهی از سودآوری بانکها منوط به تعامل صحیح با این مشتریان بزرگ است. لذا بانکها تلاشهای مؤثری را برای پاسخدهی مؤثرتر و دقیقتر به نیازهای مشتریان و کسب سود قابلتوجه برای ذینفعان خود آغاز کردهاند.بانک گردشگری نیز برای همسویی با این تغییرات، به تجدید ساختار سازمانی خود اقدام و واحدهای مرتبط با حوزه بازار و محصول را موردبازنگری قرار داده است و با ایجاد بانکداری شرکتی به دنبال جذب و ارائه خدمت به این گروه از مشتریان میباشد.
ارائه خدمات از طریق بانکداری شرکتی چه تفاوتی با ارائه خدمت از طریق شعب دارد؟
فرآیند ارائه خدمت از طریق بانکداری شرکتی با آنچه از طریق شعب بانک انجام میشودبهطورکلی متفاوت است.در شعب بانک مشتری بر اساس نیازهای خود درخواست خود را ارائه مینماید و درخواست ارائهشده مطابق با قوانین و مقررات موجود و در نظر گرفتن منافع بانک بررسی میشود. حالآنکه در بانکداری شرکتی به هر یک از مشتریان یک مدیر حساب اختصاص مییابد. درواقع مدیران حساب حلقه واسط مشتری وبانک میباشد و بر اساس نیازهای مشتری و با در نظر گرفتن منافع بانک و مشتری خدمات بانک به مشتری معرفی و درخواستهای مشتری را بررس یو تا حصول نتیجه پیگیری مینمایند. همچنین مدیران حساب آخرین خدمات بانک را به اطلاع مشتریان خود می رسانند و مشتریان شرکتی اولین دریافت کننده خدمات نوین بانک هستند. رابطه مستمر مدیران حساب با شرکتهای اختصاص یافته سبب میشود مشتریان بهطور پیوسته در جریان اجرای درخواستهای خود در بانک قرار گیرند. از سوی دیگر اختصاص کارشناسان اعتباری به بانکداری شرکتی، سبب میشود تهیه و تنظیم گزارشهای اعتباری و فعالیتهای مربوط به تسهیلات اعطایی به مشتریان با سرعت بیشتری انجام پذیرد که این امربه افزایش چشمگیر سطح رضایتمندی مشتری میانجامد. علاوه بر این ارائه خدمات به کارکنان شرکتهای مشمول در محل شرکت و کارخانه از خدمات دیگر بانکداری شرکتی میباشد.
کدام مشتریان در زمره مشتریان بانکداری شرکتی قرار میگیرند؟
برای شروع اساس تصمیمگیری بهعمل آمده دو شاخص میزان فروش یا درآمد و همچنین میزان تسهیلات و تعهدات مورد درخواست برای انتخاب مشتریان شرکتی در نظر گرفتهشده است و مشتریان حقوقی که حد نصاب مورد نظر را داشته باشد میتواند در جمع مشتریان شرکتی قرار بگیرد. البته شاخصهای مذکور پس از دریافت بازخورد از عملکرد بانکداری شرکتی موردبازنگری قرار خواهند گرفت.
عنوان |
شرح |
میزان فروش/ درآمد سالانه شرکت (شخص حقوقی) |
بیش از 500 میلیارد ریال |
مجموع تسهیلات و تعهدات مورد درخواست شرکت (شخص حقوقی) |
بیش از300 میلیارد ریال |
نحوه تعامل مشتریان با بانکداری شرکتی بانک گردشگری به چه صورت است؟
درصورتی که بر اساس شاخصهای بانکداری شرکتی، یک شرکت در زمره مشتریان بانکداری شرکتی قرار گیرد یک مدیر حساب به شرکت اختصاص مییابد که وظیفه پیگیری امور شرکت را در بانک عهدهدارمیشود.
شعبه مرکزی – کد 110 در شهر تهرانبهعنوان شعبه مستقل وظیفه ارائه خدمات به مشتریان شرکتی را بر عهده دارد. در شهرستانها نیزشعب منتخب و تحت نظارت اداره بانکداری شرکتی وظیفه ارائه خدمت به مشتریان را برعهده دارند.
در شهرهایی که دارای بیش از یک شعبه میباشند، لیست شعب منتخب به شرح جدول ذیل میباشد:
ردیف |
شهر |
نام شعبه |
1 |
اصفهان |
سی و سه پل (2311) |
2 |
تبریز |
مرکزی (1411) |
3 |
شیراز |
معالی آباد (1711) |
4 |
مشهد |
مرکزی (1511) |
5 |
کرمان |
مرکزی (1341) |
6 |
رشت |
رشت (1131) |
آینده بانکداری شرکتی را چگونه پیشبینی میکنید؟
باید این موضوع را در نظر داشت که برای دستیابی به موفقیت در حوزه بانکداری شرکتی صرفاً ایجاد واحد سازمانی مستقل کارگشا نبوده ونیاز است تا استراتژیها، هدفگذاریها، ساختارهای متناسب و مناسب، فرایندهای کاری،کانالهای ارائه، خدمات و محصولات، منابع لازم و ... بهدرستی طراحی و اجرایی شود. امیدواریم با همکاری و همدلی بین واحدهای بانک و با بهرهگیری ازظرفیتهای نیروی جوان و متخصص در کنار مدیران و نیروهای باتجربه بتوانیم گام های موثری در راستای پیاده سازی اصولی بانکداری شرکتی برداریم و بانکداری شرکتی را به جایگاه واقعی خود برسانیم. در همین راستا نوآوری و ارائه خدمات برپایه بانکداری اینترنتی و مجازی از الزامات ما در بانکداری شرکتی بوده که بر اساس نیاز سنجی مشتریان و توسط بانک به آنها ارائه میشود.