عضو هیات مدیره تشریح کرد:
دستاوردهای «برجام» برای بانک ملی ایران
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران گفت: درباره دستاوردهای نظام بانکی پس از برجام سخن فراوان گفته شده، اما در بانک ملی ایران این موضوع بسیار ملموس بوده است.
به گزارش ایلنا غلامرضا پناهی در گفتوگو با روابط عمومی بانک ملی ایران با بیان این که تا پیش از آغاز تحریم ها، بانک ملی ایران بیش از 60 سال سابقه کار بین المللی داشت و با 600 کارگزار در دنیا همکاری می کرد، افزود: آن زمان دست کم 300 حساب کارگزاری فعال در این بانک وجود داشت و حجم کار آن چنان زیاد بود که پنج دایره حسابداری، فقط حساب های بین المللی مرتبط با کارگزاری ها را رسیدگی می کردند.
وی اظهار کرد: با این حال اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور و نظام بانکی ما، کار را به جایی رساند که بانک ملی ایران حتی یک خدمت ارزی هم نمی توانست ارائه کند و در واقع رابطه 60 ساله کارگزاری ها با بانک ملی ایران، طی پنج سال به طور کامل قطع شد.
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران افزود: در دوره تحریم، شعب خارجی بانک به حالت تعطیل درآمدند و حتی امکان جا به جایی یک دلار از طریق این شعب وجود نداشت.
پناهی با تاکید بر این که برجام این شرایط را به طور کامل تغییر داد، خاطرنشان کرد: با قطعی شدن برجام، بانک ملی ایران بلافاصله به احیای روابط کارگزاری و بین المللی اقدام کرد، به طوری که ابتدا با 300 بانک خارجی مکاتبه و برقراری دوباره ارتباطات پیگیری شد.
وی افزود: این اقدام در حال حاضر به ایجاد رابطه کارگزاری مستقیم با کشورهای حوزه اروپا، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی منتهی شده است، همه واحدهای خارج کشور بانک فعال شده اند و تعدادی نیز در حال برطرف کردن مشکلات هستند.
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با بیان این که شعبه هامبورگ این بانک در مدت زمان گذشته از سال جاری بیش از 10 میلیارد دلار حجم عملیات داشته است، ادامه داد: حجم گشایش اعتبارات این شعبه نیز امسال به نسبت سال گذشته 160 درصد بیشتر شده است.
پناهی با تاکید بر این که مشتریان هم به بانک ملی ایران بازگشته اند و خدمات ارزی را از این بانک می گیرند، اظهار کرد: بدون شک با گشایش های پسابرجام، خساراتی که در دوران تحریم به بانک وارد شده بود، در حال جبران است.