مدیرعامل بانک کشاورزی:
مدیریت حرفهای، لازمه سرمایه گذاری پایدار است
مرتضی شهید زاده رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی با اشاره به ضرورت ادامه زیست حرفه ای سازمان ها گفت: فقط با مدیریت حرفه ای می توان پویایی سازمانی را وارد یک دوره از جهش و رشد خود کرد و مدیریت حرفه ای، لازمه سرمایه گذاری پایدار است.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی بانک کشاورزی، شهید زاده که صبح روز یکشنبه سوم اردیبهشت در اولین مرحله از همایش سراسری روسای شعب این بانک سخن می گفت،ضمن اعلام مطلب فوق الزامات کوتاه مدت و بلند مدت اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری را تشریح کرد و افزود:ما به عنوان کارگزاران نظام باید تمام این الزامات را اجرایی کنیم.
وی با بیان اینکه حمایت از تولید ملی،مدیریت منابع ارزی ، مدیریت مصرف ،استفاده حداکثری از زمان و منابع و امکانات و حرکت بر اساس برنامه جزو الزامات کوتاه مدت از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب است و به برنامه ها و نظام اجرایی کشور مربوط می شود افزود: تکیه بر مردم، مقاوم بودن اقتصاد،اقتصاد دانش بنیان،کاهش وابستگی به نفت،تبیین دانشگاهی و آکادمیک اقتصاد مقاومتی جزو الزامات بلند مدت و مربوط به نظام اقتصادی کشور از دیدگاه مقام معظم رهبری است .
مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه، با اشاره به پیشرفت های جهان معاصر گفت: سرمایه انسانی در سازمان ها به سرعت در حال تکامل است تا به یک «رویکرد تحول آفرین» تبدیل و در عصر هزاره سوم به صورت «سرمایه انسانی آینده نگر و کارآمد» ظاهر شود.
وی با بیان اینکه هر سازمانی منحصر به فرد است و باید به زیست حرفه ای خود ادامه دهد خاطرنشان کرد: فقط با مدیریت حرفه ای می توان پویایی سازمانی را وارد یک دوره از جهش و رشد خود کرد از این رو؛ مدیریت حرفه ای، لازمه سرمایه گذاری پایدار است.
شهیدزاده تصریح کرد: لازم است توانایی های سازمانی رؤسای شعب از طریق ایجاد و انتقال فرصت های یادگیری و آموزه های رویدادهای حرفه ای بیش از پیش پرورش داده شود تا با وجود پیچیدگی اقتصادی و بانکی، رؤسای شعب با برخورداری از کُنش های سازمانی(مدیردانا، سازنده و کُنشگر و عمل کننده) بتوانند به اهرم هایی دست یابند تا توانایی رفتار حرفه ای کارکنان را برای تبیین علل رویدادهای حرفه ای ارتقاء دهند.
مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه در یک اقتصاد دانش محور، یادگیری کلید ورود به سازمان دانش محور است و تجزیه و تحلیل اقتصادی و حرفه ای، مهارت ها و فرصت های جدیدی را برای مدیران در سازمان یاد گیرنده فراهم می کند اضافه کرد: این افق معنایی، شایستگی حرفه ای رؤسای شعب در شبکه بانکی را به اثبات می رساند و آنان را به عنوان افرادی حرفه ای، کارآفرین متخصص و خُبره ای معرفی می کند که قواعد حاکم بر منطبق بازار پول و بانک را به خوبی درک کرده اند و نسبت به مفاهیمی چون تربیت و پرورش سرمایه های انسانی، نرخ بازگشت سرمایه، کارآیی، اثربخشی و بهره وری بیش از پیش حساسیت نشان می دهند.
وی یادآورشد: امروزه سرمایه گذاری در تربیت و پرورش رفتار مدیران حرفه ای به بزرگترین حوزه سرمایه گذاری اقتصادی در سازمان ها مبدل شده است.
شهیدزاده در بخش دیگری از سخنانش، به پیامدهای حاصل از تغییرات سریع در عرصه دانش درقالب «توسعه علمی» و «انباشت دانش سازمانی» که پیام آور تحولات بیشتری در آینده سازمانی است اشاره کرد و نبود قطعیت و ناپایداری، آموزش و کارآموزی حرفه ای مداوم، شبکه ارتباطی، پویایی و قابلیت انعطاف برنامه های آموزشی، تنوع نقش و کارکرد آموزشی و حساسیت زایی نسبت به محیط حرفه ای از مهم ترین پیامدهای آن برشمرد و بر سرعت تولید و ارائه خدمات جدید تأکید کرد.
وی با بیان اینکه «آفرینندگی و برانگیختگی» و «توسعه شفافیت سازمانی» کانون همه کُنش ها و رفتارهای حرفه ای کارکنان در سازمان ها است، افزود: با توسعه توانمندی های حرفه ای و تخصصی کارکنان، «مهارت های حرفه ای» آنان به مفهوم «توانایی انجام امور تخصصی به نحو مطلوب»به «شایستگی های کلیدی ومحوری» تبدیل می شود و با عرضه و تقویت این شایستگی های محوری در قالب «سبد قابلیت ها» مزیت رقابتی منحصر به فردی برای سازمان ایجاد خواهدشد.
مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: در«مدیریت رفتار حرفه ای کارکنان»، سازمان به عنوان «سبد قابلیت ها» در نظر گرفته می شود زیرا در دیدگاه جدید، رقابت مبتنی بر نوآوری و ارتقای قابلیت های محوری جدید، به مفهوم توانایی استفاده از «مهارت های حرفه ای» است.
شهید زاده تصریح کرد: چنانچه فرآیند«نوآوری» به طور صحیح مدیریت شود، به «قابلیت» تبدیل خواهد شد و اگر قابلیت ها ارزشمند،کمیاب،غیرقابل تقلید و کپی برداری و بدون جایگزین باشند، به «شایستگی محوری و اساسی» تبدیل می شوند.
مدیرعامل بانک کشاورزی خاطرنشان کرد:«شایستگی محوری و اساسی» فعالیتی است که یک سازمان در مقایسه با سازمان های دیگر بهتر می تواند آن را به انجام رساند و مدیران ناگزیر خواهند بود که در تربیت و پرورش رفتار حرفه ای کارکنان در آینده بر«سبد قابلیت ها» تمرکز کنند.
شهیدزاده در ادامه و در تشریح اهداف مدیریت رفتار حرفه ای کارکنان؛ عواملی از قبیل: صداقت و وفاداری سازمانی، اعتماد سازمانی،تعهد حرفه ای،انطباق پذیری و انعطاف پذیری ذهنی، نظم و ثبات و مسئولیت پذیری، توانمندی یادگیری و توان کارگروهی را جزو مهم ترین اهداف برشمرد و خاطرنشان کرد: از سازمان و برنامه های آموزشی انتظار می رود ویژگی های یادشده را با برنامه ریزی هوشمندانه به نفع باروری توسعه و کیفیت بخشی آموزش در رفتار حرفه ای کارکنان نهادینه کنند.
وی با اشاره به تغییرات و تحولات به وجود آمده در سبک و روش های آموزشی در اقتصاد رقابتی کنونی، متذکر شد: همسو با این تغییرات، علاوه بر توانایی های تخصصی و مهارت های حرفه ای، فعالیت های فردی و اجتماعی از قبیل: شیوه سخن گفتن، نحوه رفتار حرفه ای، طرز برخورد و ارتباطات اجتماعی وحتی سبک و شیوه لباس پوشیدن کارکنان نیز که از آنها به عنوان «کاراحساسی» نام برده می شود، تاثیر به سزایی در تحقق برنامه ها دارد و از این طریق کارکنان می توانند احساس خود و دیگران را به نفع سازمان کنترل و اداره کنند.
مدیرعامل بانک کشاورزی در تشریح نقش روسای شعب در جایگاه مدیران حرفه ای؛ پرورش خلاقیت کارکنان، پرورش مهارت های کارکنان (ایده یابی،ایده کاری،ایده پروری)،تسهیل گری، حامی گری و مربی گری را از مهم ترین نقش های آنان برشمرد و اظهارداشت: ایفای مناسب نقش ها توسط روسای شعب موجب خواهد شد کارکنان سازمان ضمن اینکه به سطح بالاتری از ظرفیت و توان انجام امور حرفه ای دست می یابند، توانایی «اثرگذاری و اثرپذیری» را کسب کنند و نگرش چندگانه به سازمان داشته باشند.
وی با بیان اینکه کارکنان در نقش ها و موقعیت های جدید سازمانی با یکدیگر تعامل موثر پیدا می کنند و «خویشتن سازمانی» و «خویشتن حرفه ای» خود را عرضه می کنند، اضافه کرد: این روند به «تربیت و پرورش رفتار حرفه ای کارکنان» و «توانمندسازی آینده حرفه ای سازمان» منجر خواهد شد و امکان رشد و پرورش کارکنان را نیز فراهم می کند.
شهیدزاده در بخش دیگری از سخنان خود، اولویت استراتژیک بانک را «سرمایه انسانی» دانست و با تأکید بر ضرورت چرخش و تحرک مناسب حرفه ای کارکنان به ویژه تحول فکری و رفتاری بیش از انتقال دانش و مهارت حرفه ای افزود: لازم است اداره کل آموزش و توسعه مهارت ها از طریق بازنگری و بازاندیشی در فرآیند و روش های آموزشی و یادگیری، بر بهبود و بهسازی کیفی برنامه های آموزشی و استفاده از نگرش علمی در موقعیت های واقعی و روش حل مسئله تمرکز داشته باشد تا بتوان در شرایط رقابتی و فوق رقابتی شبکه بانکی، توان چرخش و تحرک مناسب حرفه ای کارکنان را فراهم کرد.
وی با تأکید بر آموزش و یادگیری به عنوان نیاز حیاتی کارکنان خاطر نشان کرد: این روند به بهبود «کیفیت زندگی کاری کارکنان» منجر می شود و آنان می توانند به عنوان افرادی متفکر ، تحلیل گر و تسهیل گر در سازمان ظاهر شوند.
مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه در سازمان های امروزی آموزش به مثابه فرهنگ و شکل جدیدی از سرمایه فرهنگی به شمار می آید تصریح کرد: توسعه پایدار اقتصادی در گرو عامل فرهنگی بوده و «فرهنگ» و «سرمایه فرهنگی» پایه و اساس رشد و توسعه پایدار اقتصادی است.
شهید زاده در تشریح نقش وجایگاه مشتریان به عنوان مهم ترین سرمایه بانک تصریح کرد :اگر دیدگاه خود را نسبت به مشتری ارتقا دهیم ضمن افزایش منابع و تحقق اهداف و برنامه ها می توانیم همانند سال گذشته- که در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری موفق عمل کردیم- با ارائه خدمات مناسب و جدید همچون گذشته پیشتاز باشیم.
بر اساس این گزارش،دکتر شهیدزاده در خاتمه سخنانش به تشریح کارنامه عملکردی سال گذشته بانک کشاورزی در متغیر هایی از قبیل اضافه برداشت،سپرده مردمی،سهم از بازار سیستم بانکی،مطالبات وصول شده،ریسک اعتباری ریالی،ضریب خود اتکایی ونسبت کفایت سرمایه و همچنین برنامه های سال 1396 در این متغیر ها پرداخت .
نخستین مرحله از همایش سراسری روسای شعب بانک کشاورزی با حضور دکتر محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور،دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این بانک، استاندار مازندران، امام جمعه بابلسر، اعضای هیئت مدیره، مشاوران مدیرعامل،مدیران امور،روسای ادارات مرکزی بانک کشاورزی و روسای شعب این بانک از سراسر کشور،دوم و سوم اردیبهشت ماه سال جاری در بابلسر برگزار شد.