خبرگزاری کار ایران

شورای اسلامی شهر قم باید از شهردار سؤال کند؛

عابدینی‌پور: نیاز قم به ۲۰۰تقاطع غیرهمسطح / آقایان یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کار کنند

عابدینی‌پور: نیاز قم به ۲۰۰تقاطع غیرهمسطح / آقایان یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کار کنند
کد خبر : ۲۲۲۸۷۵

اتفاق پل جمهوری ناشی از بی تدبیری و ضعف شهرداری قم بود / کار ۱۸ ماهه ساخت پل جمهوری را ۴۰ ماهه هم تمام نکرده اند / ادغام معاونت عمرانی شهرداری قم در معاونت های دیگر غلط بود و باید اصلاح شود / افراد پروازی و نیمه وقت در شهرداری قم، جای متخصصین را گرفته اند.

ایلنا: عضو شورای اسلامی شهر قم، با بیان این که مشکلات شهری قم فراتر از حادثه اخیر پل جمهوری است و متأسفانه در دوره شهرداری کنونی قم، معمولا پروژه های عمرانی شهر از اولویت افتاده و به یک سری ظواهر پرداخته شده است، گفت: قطعا شورای اسلامی شهر باید پاسخ گوی مردم باشد به سؤالات و خواسته های مردم رسیدگی کند و حتما هم همین موارد را انجام داده و از شهردار قم سؤال می کند.

اتفاق پل جمهوری ناشی از بی تدبیری و ضعف شهرداری قم بود

«محسن عابدینی پور» شهردار سابق قم و عضو فعلی شورای اسلامی شهر قم در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در قم، با اشاره به حادثه اخیر ریزش قسمتی از پل جمهوری در قم، اظهار داشت: اتفاقی که در پل جمهوری افتاد ناشی از بی تدبیری و ضعف در مدیریت اجرایی شهرداری قم است.

وی با بیان این که کسانی که این پروژه را اجرا می کنند، باید دقت می کردند که چنین اتفاقی رخ ندهد، گفت: همواره چنین اتفاقاتی در اثر بی دقتی یا رها شدن و بی توجهی به کار از سوی مسئولان مربوطه اتفاق می افتد؛ اتفاق اخیر پل جمهوری گرچه یک حادثه ناگوار بود اما مشکل اصلی شهر قم در شرایط امروز فراتر از این مشکل است.

ادغام معاونت عمرانی شهرداری قم در معاونت های دیگر غلط بود و باید اصلاح شود

شهردار سابق قم با بیان این افزود: وقتی در شهرداری قم، ارکان اجرای کارها را به هم می ریزند؛ اتفاقاتی مثل حادثه پل جمهوری رخ می دهد؛ توضیح این که یکی از موارد مهم در بودجه شهرداری، پروژه های عمرانی است؛ یعنی بخش عمده ای از کار شهرداری و وظایف آن، پروژه های عمرانی است و به همین دلیل تا همین چند سال پیش یک معاونت مستقلی در این خصوص تحت عنوان معاونت عمرانی شهرداری داشتیم؛ اما متأسفانه در این سالیان گذشته آمدند و معاونت عمرانی را از شهرداری حذف کرده و آن را در چند معاونت دیگر ادغام کردند؛ یعنی اهمیت موضوع عمرانی را کاهش دادند.

وی با انتقاد از تأخیر حدود ۲۰ ماهه شهرداری قم در بهره برداری از پل جمهوری، گفت: در بقیه پروژه های شهرداری قم نیز مشکلات مشابهی داریم؛ برای مثال اگر به زیرگذر بعثت توجه کنیم می بینیم که بعد از مدت زمانی طولانی، که این پروژه از زیر خاک خارج شد، چهار گوشه تونل را تنگ کردند؛ یعنی به جای این که وقتی یک تونلی از زیرگذر عبور می کند دهانه اش باز می شود، در قم بر عکس همه جای دنیا دهانه زیرگذر بسته و تنگ شد، و این یک نقص بود؛ در بقیه جاهای دیگر هم شاهد اتفاقات مشابهی بودیم؛ مثلا برای حفاری مترو که در بلوار شهید دل آذر انجام شد، چند ریزش اتفاق افتاد، منتها کسی توجهی به آن نکرد؛ اگر چه مدتی هم آن بلوار بسته شد؛ و همین طور موارد مشابه دیگر که این ها نشان از آن دارد که شهرداری کنونی قم اهمیت جدی به موضوع کارهای عمرانی نمی دهد.

کار ۱۸ ماهه ساخت پل جمهوری را ۴۰ ماهه هم تمام نکرده اند

عابدینی پور اضافه کرد: اگر کارهای عمرانی برای شهرداری کنونی قم مورد اولویت بود زمان اجرای پروژه های شهری تا این قدر به تأخیر نمی افتاد؛ مثلا قرار بود همین پل جمهوری ۱۸ ماهه ساخته شده و به بهره برداری برسد اما اکنون حتی با توجه به این که نوع پل از کابلی به پایه دار تغییر کرده و تعدادی از رمپ و لوپ های آن هم حذف شده و شهردار قم هم ادعا می کند این پروژه جزء اولویت های اوست، زمان اجرای این پروژه نه تنها ۱۸ ماهه تمام نشد، بلکه اکنون که از ۴۰ ماه هم گذشته، هنوز هم این پل تکمیل نشده است؛ به علاوه این که به دلیل باز نشدن معابر در محدوده نیروگاه و اطراف خیابان جوادالائمه، زمانی که حتی پل جمهوری به بهره برداری برسد، حجم عظیمی از ترافیک در خیابان جوادالائمه که در حال حاضر نیز در برخی ساعات ترافیک شدید دارد، ایجاد خواهد شد که برای حل این معضل باید معابر پیش بینی شده بازگشایی شود.

وی تأکید کرد: برای حل مشکلاتی در حوزه عمرانی شهری، باید معاونت مربوطه این حوزه در شهرداری قم اعاده شده و مجدا شکل بگیرد، چرا که وقتی شهرداری ادعا دارد که از اولویت های ما پروژه های عمرانی است، نباید معاونت مربوطه را تعطیل می کردیم، بلکه باید تقویت می شد؛ همینطور باید افراد ذی الصلاح در مرحله مدیریتی شهرداری منصوب شوند.

نیاز قم به ۲۰۰ تقاطع غیر همسطح / آقایان یا نمی خواهند یا نمی توانند کار کنند

شهردار سابق قم با بیان این که شهر قم به حداقل ۲۰۰ دستگاه پل، زیرگذر و تقاطع غیر همسطح نیاز دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در دوره شهرداری کنونی قم، معمولا پروژه های عمرانی شهری از اولویت افتاده و به یک سری ظواهر می پردازیم که اگرچه آن هم مورد نیاز است اما نه این که حجم کاری خود را روی آن بگذاریم؛ آقایان نمی خواهند یا نمی توانند کارهای زیربنایی را برای شهری که به سرعت در حال توسعه هست انجام دهند و به همین دلیل آن را رها کرده و به ظواهر می پردازند؛ این ها مواردی است که بسیار مهمتر از حادثه اخیری است که در پل جمهوری اتفاق افتاد و شاید بعد از این هم به وجود بیاید.

شورای شهر قم باید از شهردار سؤال کند

وی در خصوص خواست برخی از مردم برای برخورد و سؤال نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر قم از شهردار کنونی قم، گفت: در بخش مصوبات شورا، در خصوص بودجه و عملکرد شهرداری، در بخش های تبلیغاتی، تشریفاتی و جشن ها و پذیرایی ها، بودجه ها چند صد در صد افزایش یافته اما در بخش سرمایه گذاری به ۳۰ تا ۳۵ درصد هم نرسیدیم و این بنا به گزارشی است که خود شهرداری منتشر کرده است؛ قطعا شورا باید پاسخ گوی مردم باشد به سؤالات و خواسته های مردم رسیدگی کند و حتما هم همین موارد را انجام داده و از شهردار سؤال می کند؛ شورا بی توجه از این موضوع نمی گذرد اما این کافی نیست؛ ما باید اساس کار را درست کنیم؛ ما فقط این درد موضعی را نباید درمان کنیم بلکه کارها را باید اساسا اصلاح و درمان کنیم.

عابدینی پور تأکید کرد: بودجه بخش عمرانی شهر قم باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ صد در صد باید تحقق پیدا کند و حتی افزایش پیدا کند؛ متأسفانه در دوره شهرداری کنونی ما از سایر منابع برای پروژه های عمرانی حتی یک ریال هم جذب نداشتیم؛ به نظرم در خصوص مدیریت پروژه های عمرانی شهری قم، حتما باید شورای اسلامی شهر قم از شهردار سؤال کند.

وی افزود: اقداماتی که در دوره شهردار کنونی صورت گرفته، اقدامات اصولی نبوده است؛ این در حالی است که در بقیه کلان شهرها به این صورت نیست و فقط قم به این صورت شده است. برای حل بخشی از این معضلات باید بازنگری اساسی از بیس و پایه کار کنیم هم مدیریت اجرا را در کل و هم معاونت فنی و عمرانی را بازنگری کنیم و برگردانیم و اعاده کنیم؛ چرا که وقتی کار اساسی انجام نشود و وقتی پروژه های عمرانی در اولویت قرار نمی گیرد، هم تأخیر زمانی می خورد، هم آفت زده می شوند؛ و هم هزینه اجرای پروژه ها بالا می رود؛ مثل این اتفاق اخیر در پل جمهوری و هم شهر دچار عقب افتادگی و گره های ترافیکی می شود؛ ما باید مشکلات را اساسی حل کنیم.

افراد پروازی و نیمه وقت در شهرداری قم، جای متخصصین را گرفته اند

این عضو شورای اسلامی شهر قم، اضافه کرد: این موارد گفته شده، مسائل اساسی است که وجود دارد و شورای اسلامی شهر قم اگر بخواهد به وظیفه خود در قبال مردم عمل کند باید یک بازنگری در مدیریت شهری کرده و برخی از ادغام هایی که در برخی معاونت های شهرداری قم صورت گرفته را بررسی مجددی کند؛ واقعا این کارها اصولی و منطقی نبود و به نظر می رسید که شاید اغراض دیگری پشت آن نهفته شده بود؛ مدیران با تجربه و با سابقه و با تخصص را از شهرداری به آسانی حذف کردیم و به جای آن ها یک سری دیگر را آوردیم که برخی از آن ها هم پروازی هستند؛ این موارد را من در نطق پیش از دستور خود در شورای اسلامی شهر قم هم گفتم.

وی گفت: آقایی هست که الان ۴ مسئولیت شهرداری قم که در هم ادغام شده را قبول کرده و حضور تمام وقت هم در شهر قم هم ندارد؛ و قطعا نتیجه، عواقب و آثار چنین کارهایی، حوادثی مثل اتفاق اخیر در پل جمهوری است.

ارسال نظر