معاون شهرسازی شهرداری قم خبر داد؛
راه اندازی خط دو اتوبوس تندرو در قم تا نیمه اول سال ۹۳
اجرای منوریل و مترو را زمانبر و هزینه بر است / یکی از سهل الوصول ترین دسترسیها به توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد سامانه اتوبوسهای تندرو است / پنج خط در شهر قم در دست مطالعه است.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم از راه اندازی خط دو سامانه اتوبوس تندرو تا نیمه اول سال ۹۳ خبر داد.
به گزارش ایلنا، مسیح الله معصومی در حاشیه بازدید از سامانه اتوبوسهای تندرو مناطق ۳ و ۷ قم طی سخنانی اظهار کرد: مدیریت حمل و نقل جدید و مدرن تجربه ای است که در خیلی از کلانشهرها و کشورهای بزرگ دنیا اجرایی شده است.
وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری در سه محور و راستا کار میکند، ابراز کرد: توسعه حمل و نقل عمومی مبحثاول از مقوله مدیریت شهری است.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم دسته بندی حمل و نقل عمومی را به سه دسته حمل نقل ریلی، همگانی اتوبوسرانی و تاکسیرانی تقسیم بندی کرد و افزود: این دسته بندی جزء مدهای حمل و نقلی محسوب میشود.
وی در ادامه ابراز کرد: حمل و نقل ریلی معمولا به شکل زیرزمینی، هم سطح و بالای زمین یا منوریل است که دو نوع از این حمل و نقل به شکل مترو و منوریل در استان در حال اجرا است.
معصومی اجرای منوریل و مترو را زمانبر و هزینه بر دانست و بیان کرد: یکی از سهل الوصول ترین دسترسیها به توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد سامانه اتوبوسهای تندرو است.
وی با اشاره به اینکه سامانه تندرو یک نوع مسیر ویژه اتوبوسرانی است که یک سری شرایط مناسبتر را به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی برای مسافر فراهم میکند، بیان کرد: کاهش زمان انتظار، افزایش سرعت، ارائه خدمات ویژهتری نسبت به اتوبوس های معمولی از مزیتهای این طرح است.
معاون شهردار قم در ادامه از ضرورت راه اندازی این طرح در همه نقاط استان سخن گفت و بیان داشت: در شروع این طرح وجود یک سری نقصها و کاستی ها طبیعی است.
وی با ابیان اینکه معابر سطح قم مشکلات و محدودیتهایی داشت و ما مجبور بودیم این سامانه را براساس شرایط محلی و بومی استان طراحی و اجرا کنیم، افزود: با امید خدا خط یک سامانه اتوبوس تندرو از مسیر میدان بهشت معصومه تا شهرقائم در قم راه اندازی شد.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم از اتمام مطالعات خط دو اتوبوس تندرو خبر داد و بیان کرد: مصوبات خط دو اتوبوس تند رو برنامه ریزی شده و در نیمه اول سال جاری به اجرا گذاشته شد.
معاون شهردار قم در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا سامانه اتوبوس تند رو در نقاط دیگر استان احداثمیشود، ابراز کرد: پنج خط در شهر قم در دست مطالعه است.
وی اعلام کرد: خط یک و دو که مصوب شده و خط یک اجرایی شده و با وجود اینکه در بعضی از مسیرها جداکننده نصب نشده ولی اتوبوسها در حال خدمت رسانی هستند.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم بیان داشت: خط دو که در نیمه اول سال حاری احداثمی شود شهرک فرهنگیان تا میدان صدوق را به هم متصل می کند.
وی ابراز کرد: سه خط دیگر در دستور کار قرار دارد که مهمترین آن خط پردیسان است و به صورت جدی پیگیر این خط هستیم.
معصومی مسیر خیابان توحید و بلوارامین را از دیگر خطهای این سامانه دانست و ابراز کرد: اگر مصوبات این طرح اجرایی شود با جدیت دنبال احداثاین خطوط هستیم.