خبرگزاری کار ایران

آیت الله حسینی بوشهری:

اقتصاد مقاومتی صرفا ایستادگی در مقابل دشمنان نیست

اقتصاد مقاومتی صرفا ایستادگی در مقابل دشمنان نیست
کد خبر : ۱۶۶۵۵۶

اقتصاد مقاومتی منحصر به دوران تحریم نیست / جامعه باید به سوی استفاده از تولیدات داخلی گرایش پیدا کند / اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست.

ایلنا: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه مقصود از اقتصاد مقاومتی فشار بر مردم نیست گفت: در اقتصاد مقاومتی قرار نیست مردم ریاضت بکشند بلکه افزایش کار و تولید و مصرف بهینه در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت‌الله حسینی‌ بوشهری، پیش از ظهر پنج شنبه در نشست تخصصی همایش ملی گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین، که در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: بحثاقتصاد مقاومتی بسیار گسترده است و باید در مورد آن بررسی ‌های زیادی انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم تبیین اقتصاد مقاومتی، تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست و باید راهکارهای مقاومت اقتصادی را از منظر دین استخراج و عملیاتی کرد.

مدیر حوزه های علمیه، تلاش برای کنترل فشار و تهدید‌های اقتصادی را معنای دقیق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که فشارها و تهدید‌های دشمنان علیه کشور کنترل شود و تلاشی مضاعف برای خنثی سازی آنها صورت بگیرد تا از فشار بر اقتصاد کشور کاسته شود.

وی افزود: باید ابتدا حوزه‌های تهدید و فشار را شناسایی کنیم و سپس برای خنثی کردن آنها برنامه‌ ریزی کنیم یا به تعبیری دیگر، اندیشیدن و بکار بستن تدابیری برای ارائه راهکارهای هوشمندانه به منظور جلوگیری از اعمال فشار بر کشور، اقتصاد مقاومتی نامیده می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، هدف از اقتصاد مقاومتی را رفاه عمومی در جامعه برشمرد و گفت: هدف اقتصاد مقاومتی، رفاه عمومی در جامعه است و ریاضتی برای مردم نخواهد داشت؛ اقتصاد مقاومتی صرفا ایستادگی در مقابل دشمنان نیست و ایجاد امنیت و ثبات اقتصادی را نیز شامل می ‌شود.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری، اقتصاد مقاومتی را اقتصادی فعال دانسته و گفت: اقتصاد مقاومتی منحصر به دوران تحریم نیست و از طرفی اقتصاد انفعالی نیز محسوب نمی‌ شود و برای تمام دوران‌ها کاربرد دارد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اشاره به تفاوت اقتصاد مقاومتی و ریاضتی، خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی سنگینی بار اقتصاد بر دوش برنامه‌ ریزان و مدیران کشور است، ولی در اقتصاد ریاضتی سنگینی بار اقتصاد جامعه بر دوش مردم است.

وی درباره نقش اقتصاد در جامعه اسلامی، افزود: اگر از نظر اقتصادی وابسته شویم و دست نیاز به سوی بیگانگان دراز کنیم، ما را دچار وابستگی شدید می‌ کند و اگر از لحاظ اقتصادی دیگران بر ما مسلط شوند از نظر فرهنگی نیز برما تسلط می‌یابند.

مدیر حوزه های علمیه درباره راهکار رسیدن به اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: اولین مسئله در راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی، مسئله جهاد مالی است که انسان بتواند مال خود را برای پیشبرد اهداف جامعه در جبهه ‌های اقتصادی هزینه کند.

آیت‌الله حسینی‌‌ بوشهری، اصلاح الگوی مصرف را ضروری و وظیفه تمام آحاد جامعه دانسته و تاکید کرد: علی رغم تمام سفارشات آیات و روایات در رابطه با افراط و تفریط، متاسفانه روز به روز آمار اسراف در جامعه بالاتر می‌رود و اگر جامعه بخواهد به سوی پیشرفت و تعالی حرکت کند، باید فرهنگ الگوی مصرف را نهادینه و به آن عمل کند.

عضو خبرگان رهبری، مصرف تولیدات داخلی را یکی دیگر از راهکارهای رسیدن به اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: جامعه باید به سوی استفاده از تولیدات داخلی گرایش پیدا کند؛ البته این به معنای عالی بودن کیفیت اجناس داخل نیست و لازم است که تولید کنندگان نیز در جهت بهبود و بالا بردن کیفیت کالاهای خود تلاش بیشتری انجام دهند.

آیت الله حسینی بوشهری، توجه به اقتصاد دانش‌ بنیان و اجتناب از تک محوری در اقتصاد را از دیگر عوامل رسیدن به اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: امام صادق‌(ع) در روایتی می‌فرماید " مال خود را در یک جا قرار نده تا در زمان بروز حادثه ضرر زیادی به شما نرسد "، این امر اهمیت و ضرورت پرهیز از اقتصاد تک بعدی را در جامعه متذکر می‌شود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به مسئله مدیریت جهادی، گفت: مدیریت جهادی را می‌ بایست در رفتار معصومان(ع) جستجو کرد، به عنوان مثال امام علی‌(ع) وقتی از جهاد فارغ می‌شدند، به فعالیت‌ های اجتماعی و هدایت‌ گری در جامعه می ‌پرداخت و چون از آن فارغ می‌ شد به زراغت در مزارع اقدام می ‌نمود؛ این مسئله نشان از تحرک و پرکاری و مدیریت جهاد گونه ائمه‌(ع) دارد که می‌تواند برای ما الگوی مناسبی باشد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز