شهردار سابق قم:
راه اندازی بی آر تی قم کم مطالعه و بی دقت انجام شده است
سامانه بی آر تی قم پروژه خام و کاملا مشخصی است که روی آن کار نکرده اند / راه اندازی ترانوا در قم به مراتب بهتر از بی آر تی جواب می داد / مسیر این کار مناسب نبوده و مطالعات جامعی صورت نگرفته است.
عضو شورای اسلامی شهر قم معتقد است زیر ساخت های لازم برای انجام طرح بی آر تی نیست و در حال حاضر نا رضایتی عموم مردم را به همراه داشته و می گوید: حال که طرح بی آرتی را در قم اجرا کرده اند، اگر سریع تر به رفع نواقص آن نپردازند، سامانه بی آر تی قم با شکست رو به رو خواهد شد.
محسن عابدینی پور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با توجه به راه اندازی سامانه بی آر تی در شهر قم، عنوان کرد: تنوع امکان حمل ونقل مثل بی آرتی، مترو، مونوریل، ترانوا در همه جای دنیا مرسوم است، اما در آن کشور ها بر اساس زیر ساخت ها و امکاناتی که در اختیار دارند، از نوع مناسب آن استفاده می کنند.
وی ادامه داد: وقتی که محور قطار بین شهری تهران - جمکران را داشتیم و در حال حاضر آن مسیر بلا استفاده شده است، چه لزومی دارد در خیابان تنگ و باریک آذر و حتی خیابان امام که یک بی آر تی در مقابل ایستگاهش، به سختی از کنار یک موتور سیکلت رد میشود، خط بی آر تی راه اندازی کنیم؟!
شهردار سابق قم افزود: در واقع اگر در خیابان امام، یک بی آر تی دیگر مقابل بی آر تی که در آن مسیر در حال حرکت است بیاید، در کنار ایستگاه هایشان با مشکل مواجه می شوند و نمی توانند عبور کنند.
عابدینی پور با بیان این موضوع که ما امکانات، زیر ساخت و راه آهن را داشتیم، اظهار داشت: از امتداد مسیر بی آر تی فعلی که از مقابل ترمینال تا فلکه شهر قائم می باشد، همین مسیر را از خط راه آهن جاده قدیم تهران که خط راه آهنش تا مصلی و جمکران ادامه داشت، در اختیار داشتیم و این راه، مسیر بسیار خوب، آسان و راحتی بود.
وی در تشریح صحبت هایش ابراز کرد: همین زیر ساخت را برای ترانوا استفاده می کردیم و به مراتب نتیجه بهتری از راه اندازی بی آر تی می گرفتیم.
عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: سامانه بی آر تی شهر قم پروژه خامی است و کاملا مشخص می باشد که روی آن کار نکرده اند.
عابدینی پور افزود: در راه اندازی بی آر تی چون نظرات مردم گرفته نشده و بهترین مسیر را انتخاب نکرده اند، عموم مردم به مسیر های در نظر گرفته شده برای این کار معترض هستند و علاوه بر این موارد، خود بنده چندبار شاهد بودم معمولا ماشین ها خالی در این مسیر تردد می کنند و با توجه به این که مسافر کمی در این مسیر است، اتوبوس زیادی در این خط وجود دارد و این اعتراض مردم را به همراه داشته است.
شهردار سابق قم با اشاره به معترض بودن اهالی خیابان های امام خمینی و شهید دل آذر گفت: اگر قرار باشد مسیری را بی آر تی بگذارند، باید مسیری در نظر گرفته شود که خیابان های آن عرض داشته باشد و از اتوبوس های مخصوص این کار استفاده کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر کسانی که سامانه بی آر تی قم را راه اندازی کردند، از اتوبوس های قدیمی و ماشین هایی که از قبل در اختیار داشتند، برای این مسیر ها استفاده کرده اند و به نظر می رسد بیشتر برای مردم مشکل درست کرده اند.
عابدینی پور در رابطه با انتقادات مردم به این طرح عنوان کرد: بنده وقتی از مسیر خیابان امام عبور می کردم و مقابل ایستگاه رسیدم، راننده ای که در ماشین آن بودم بوق زد، عابر پیاده ای که رد میشد با حالت تمسخر گفت: " آقا بی آرتیه دیگه! "
عضو شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: مسیر این کار مناسب نبوده و مطالعات جامعی صورت نگرفته و به نظر من جای کار بیشتری داشت و اگر قرار بود بی آر تی استفاده شود، باید دقیق تر و سنجیده تر عمل میشد و حالا که انجام شده باید سریع تر به رفع معایبش اقدام کنند؛ در غیر این صورت این سیستم شکست میخورد و جواب نخواهد داد و مردم نیز مقاومت می کنند و مشکلات بیشتر خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که هنوز زیر ساخت های لازم برای راه اندازی بی آر تی نبوده، چرا این طرح انجام شده، اظهار داشت: این کار با عجله انجام شد و نمی دانم شاید می خواستند از جنبه تلیغاتی آن استفاده کنند و یا برای رفاه مردم این کار را انجام داده اند!
عابدینی پور خاطر نشان کرد: به هر حال این پروژه خام است و روی آن کار نشده است.
شهردار سابق قم با توجه به عرض کم مسیر های انتخابی برای طرح بی آر تی گفت: در خیابان بیست متری آذر چگونه می توانیم مسیری برای ماشین های عمومی و یک مسیر بی آر تی برای دو اتوبوس که در مسیر رفت برگشت از کنار هم عبور کنند و راهی هم برای عابرین پیاده داشته باشیم؟
وی ادامه داد: خیابان آذر که بیست متری است، اگر پیاده رو را کم کنیم خیابان شانزده متر می شود و چیزی باقی نمی ماند و حتی خیابان امام که عرض مناسب تری نسبت به خیابان آذر دارد، با این طرح دو ماشین مقابل هم نمی توانند از کنار یکدیگر عبور کنند.
عضو شورای اسلامی کلان شهر قم با اشاره به این موضوع که سابقه با تجربه بی آر تی که در تهران داشتیم، تصریح کرد: تعجب می کنم چرا همکاران و دوستان ما انقدر کم مطالعه و بی دقت چنین پروژه ای را اجرا می کنند که سر و صدای مردم درآورند.
وی اضافه کرد: حال که این کار را انجام داده اند، سریعا به رفع نواقص آن اقدام کنند ولی با این حال دوباره می گویم بهترین راه برای این مسیرها، مسیر ترانوا بود.
عابدینی پور در پایان، در پاسخ به این که آیاطرح بی آر تی قم شکست نمی خورد؟ ابراز کرد: تا این جای کار جواب نداده؛ مگر این که بتوانند رفع نقص کنند. این گفته من نیست بلکه گفتی اهالی خیابان های آذر و امام است و واقعا می بینیم که مردم از این طرح رضایت ندارند.