سلسله درس های استاد زند قزوینی / ۱ /
داستان اسلام و مساله ی ازدواج موقت
یکی از نیازهایی که باید مورد توجه قرار گیرد، نیاز جنسی می باشد / بحثازدواج موقت در زمان پیامبر و در بین اصحاب رسول خدا و مردم آن عصر رواج داشته / تکلیف انسانی که شرایط ازدواج دائم ندارد چه می شود؟!
ایلنا: حجت الاسلام و المسلمین علی زند قزوینی، از روحانیون جوان شهر مقدس قم، سلسله درس های پاسخ به شبهات کلامی، اعتقادی و دینی مطرح در رسانه ها را برای عموم مردم و طلاب در شهر مقدس قم برگزار می کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، سلسله دروس استاد زند قزوینی، چند وقتی است که روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه، در خیابان ارم، کوی مسجد سلماسی، مدرسه علمیه آیت الله لنگرودی، برگزار می شود و مخاطبان خوبی را به دروس خود جلب کرده است.
در بخش اول یکی از این دروس، حجت الاسلام زند قزوینی به مسئله اسلام و ازدواج موقت پرداخته است، که به نوشته ی خود حجت الاسلام زند قزوینی است، می پردازیم:
شکی نیست که انسان دارای نیازهای طبیعی می باشد که برای تداوم سلامت، بلکه تداوم حیات خود باید این نیازها را برطرف نماید. مثلا انسان تشنه می شود و فقط آب می تواند او را بی نیاز کند و یا گرسنه می شود که فقط با غذا می شود این مشکل را برطرف کرد. اگر انسانی بخواهد این نیازها را نادیده بگیرد، متهم به بی عقلی خواهد شد.
یکی از همین نیازها که باید مورد توجه مضاعف قرار گیرد، نیاز جنسی می باشد. خوشبختانه اسلام و خاصه تشیع به خلاف بسیاری از ادیان تحریف شده، بیشترین توجه را به این نیاز طبیعی نموده و جالب اینجاست که علاوه بر تشکیل خانواده، حتی مجاری سهل و آسانی را هم پیش رو گذاشته است. افسوس که همواره ما شعار عمل به اسلام و تشیع را سر داده ایم ولی در عمل به نحو دیگری رفتار کرده ایم.
اکنون پرسش اصلی من در این نوشتار این است که فرض کنید جوانی به خاطر مشکلات مادی و یا مشکلاتی از قبیل سکونت موقت در کشور و شهری، به خاطر دانشگاه و یا کار، موقعیت ازدواج برایش فراهم نیستو یا زنی که شوهرش را از دست داده و الان کسی با او ازدواج نمی کند، اکنون چنین فردی با نیاز جنسی خود چگونه میتواند رفتار کند؟!
شاید سه راهکار پیش روی او باشد؛
اول این که بگوییم: کلا این حس را در خود سرکوب کند! که این قطعا مشکلات بیشتر و حتی مریضی های جسمی و روحی را برای این جوان به وجود خواهد آورد و قطعا شعار اسلام این نیست.
دوم این که بگوییم: از هر راهی که می تواند خود را ارضا کند؛ که این قطعا از راه قبل، فساد و مریضی های بیشتری را به بار خواهد آورد. نمونه ی این مشکلات، آلودگی کانون خانواده ها و رواج فساد و روابط نامشروع بین زن و مرد و یا خود ارضایی و همجنس گرایی و دهها مشکل دیگر است که شرح آن از این نوشتار خارج است.
قطعا وقتی این دو راهکار کنار زده شد، فقط یک راه باقی می ماند و آن عبارت است از " ازدواج موقت "، که گاه در عرف از آن به صیغه و یا متعه هم یاد می کنند.
جالب اینجاست که این امتیاز منحصر به فرد تشیع، در بین تمام ادیان و حتی فرقه های اسلامیست. کافی است نظریات برخی از جامعه شناسان غربی و شرقی را درباره ی نظریه ی ازدواج موقت در شیعه بررسی کنید و اهمیت آن را دریابید.
آری؛ اسلام شیعی که داعیه ی خاتمیت در بین شرایع دارد باید این گونه نظریات را مطرح کند، تا جامعه را از بن بست و یا گرفتار شدن در بی بند و باری ها نجات دهد؛ البته بدیهی است که ازدواج موقت مثل ازدواج دائم احکامی دارد، که باید رعایت شود و فقها و مراجع بزرگ ما در رساله هایشان، این احکام را بیان فرموده اند و هر شخصی به مرجع خود رجوع می کند.
جالب اینجاست که تمام مسلمین اتفاق نظر دارند، که بحثازدواج موقت در زمان پیامبر و در بین اصحاب رسول خدا و مردم آن عصر رواج داشته و پیامبر نه تنها از آن نهی نکرد، بلکه به نوعی تشویق هم نموده اند، اما متاسفانه در دوران خلافت عمربن خطاب، که مصلحت اندیشی های شخصی خلیفه مقدم بر اوامر و نواهی خدا و رسول بود، این امر الهی هم مورد مخالفت واقع گردید و حتی به نقل عامه و خاصه خلیفه گفت:(متعتان کانتا فی عهد رسول الله و انا احرمهما و اعاقب)؛ یعنی: دو متعه در زمان پیامبر بود، ولی من آن ها را حرام اعلان می کنم و کننده ی این کار را شلاق میزنم!
اهل تسنن هم که همواره سنت عمر را بر سنت پیامبر مقدم می دارند، امروز انجام متعه را حرام میپندارند. اما پاسخ آنان در صدر همین روایت آمده. زیرا خود خلیفه اعتراف کرده که متعه در زمان پیامبر حلال و آزاد بود!
اکنون سوال اینجاست که آیا کسی حق دارد سنت پیامبر را تغییر دهد و حکم خدا را از بین ببرد و از خود بدعت بگذارد؟!
حتی اگر از این مطلب بگذریم، آن وقت تکلیف انسانی که شرایط ازدواج دائم ندارد چه می شود؟! آیا اسلام درباره ی او سکوت کرده؟! قطعا این چنین اسلامی لیاقت خاتمیت ندارد و دین کامل نمی باشد.
البته از ورق بعد این تحریم خلیفه سخن نمی گویم که متاسفانه با بستن این درب حلال، بعضی از فرقه های اهل تسنن به چه انحرافاتی کشیده شدند و برای جبران این مطلب حتی لواط و همجنس بازی را با شرایطی حلال دانستند!!! لذا مولا علی در نکوهش این نظریه ی عمر، در نهج البلاغه فرمود: اگر عمر از متعه نهی نمیکرد هیچ زنا و رابطه ی نامشروعی انجام نمی شد مگر توسط افراد شقی!
خوشبختانه امامان اهل بیت، که پرچم داران شیعه هستند هیچ گاه در مقابل این بدعت تمکین نکردند و همواره با این تفکر مقابله کردند. اینان ازدواج موقت را مشروع و حلال و کاری پر ثواب دانسته اند.
البته حکمت شریعت اسلام به مرور زمان روشن تر میگردد. روزگار ما به خاطر پیچیدگی ها ی مختلف و مشکلات اقتصادی فراوان در جوانان و رکود ازدواج و تاخیر آن، همه باعثگردیده که اهمیت پرداختن به نظریه ی ازدواج موقت بیش از پیش روشن شود؛ اما به راستی مسئولین ما در مجلس و دولت و دستگاه قضا و حتی رسانه ملی، چه تدابیری برای آسان تر شدن این امر حیاتی برای جامعه ی امروزی ما اتخاذ کرده اند؟!! این سوالیست که همواره بی جواب مانده!
اکنون برای روشن شدن اهمیت موضوع، نقل خاطره ای به جاست؛
روزی از فقیه عالیقدر شیعه و استاد مکرم آیت الله العظمی سید تقی طباطبایی قمی، که اکنون از بزرگان علمای قم به شمار میروند و دایی " امام موسی صدر میباشند "، شنیدم که فرمودند: آقا موسی صدر که شخصیتی دینی و در عین حال روشن فکر و متدین بود هنگامی که میخواست برای دست گرفتن امور به لبنان برود، به دیدار من آمد وگفت: دایی جان اگر کارم در لبنان مستقر شود، برنامه هایی دارم که اگر عملی کنم مشکلات حل خواهد شد.
اولین برنامه ام این است که بحثمتعه و ازدواج موقت را در لبنان فرهنگ سازی میکنم!
امیدوارم ما از فکر بلند آن مرد الهی عبرت بگیریم و به جای این که سنگ جلوی پای احکام شیعه بیاندازیم سعی کنیم برای جمع شدن فساد و فحشا و اختلاط نامشروع دختران و پسران، راه های حلال را برای مردم تبیین کنیم.
در پایان خاطر نشان می شود: دروس حجت الاسلام زند قزوینی را می تواند در وبلاگ شخصی ایشان به آدرس: zandqazvini. blog. ir؛ ملاحظه کنید.
دروس دیگر در روزهای آینده قرار خواهد گرفت…