خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

ارتقای مهارت‌های زندگی و توانایی حل مساله برای سلامت روان مورد توجه قرار گیرد

ارتقای مهارت‌های زندگی و توانایی حل مساله برای سلامت روان مورد توجه قرار گیرد
کد خبر : ۱۵۴۳۲۷۹

کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: وضعیت روانی و اجتماعی فرد، درنظر داشتن میزان ریسک فاکتورها، مهارت‌های زندگی، توانایی حل مساله و داشتن بیماری‌های جسمی در گرایش فرد به اختلالات روانشناختی و یا پیشگیری از آن تاثیر دارد و از این رو باید مورد توجه باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، هر سال ۱۸ تا ۲۴ مهر با هدف ارتقاء آگاهی نسبت به بهداشت روان باعنوان هفته سلامت روان نام‌گذاری می‌شود.

در جهان امروز توجه به سلامت روان اهمیت دوچندان دارد؛ چرا که سلامت روان ما نسبت به گذشته بیشتر در معرض آسیب قرار گرفته که برای آن می‌توان علت‌های مختلفی را برشمرد.

شاید پیچیده شدن، گسترش و نوع روابط اجتماعی، قرار گرفتن در معرض استرس‌های مختلف، شرایط اقتصادی، هوشمند شدن ارتباطات و افزایش تنش‌ها در سطح فردی و اجتماعی از عواملی باشند که باعث شده سلامت روان ما نسبت به گذشته به توجه بیشتری نیاز داشته باشد.

افزایش مواجهه با انواع استرس‌ها، سبک زندگی، افزایش ناامیدی و افسردگی می‌توانند از عواملی باشند که افراد را در مواجهه با افکار خودکشی قرار دهد، شناخت به موقع، آشنایی با عوامل و ریشه‌ها و راهکارها برای مقابله یا این افکار ضرورت دارد.

محمدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اهمیت توجه به شاخص‌های سلامت روان و علایم هشدار دهنده برای مقابله با خودکشی گفت: سن و جنس در ابتدای امر می‌تواند مهم باشد، اقدام به خودکشی در بانوان دو تا سه برابر بیشتر در آقایان است، البته مرگ براثر خودکشی در آقایان بیشتر است.

کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سابقه اقدام به خودکشی در فرد یا اعضای خانواده و درنظر داشتن اختلال افسردگی را از عوامل بسیار مهمی برشمرد که باید مورد توجه باشند.

ضرورت درمان به موقع اختلالات روانشناختی

یوسفی اظهار کرد: اختلالات روانشناختی درصورتی که درمان نشوند می‌توانند پیش رونده باشند، به‌عنوان مثال اختلال خفیف افسردگی می‌تواند به اقدام برای خودکشی منجر شود، بنابراین مراجعه به متخصص پس از دیدن علایم ضرورت دارد.

وی ادامه داد: درصورتی که با افرادی مواجه شدیم که افکار خودکشی دارند، باید آن‌ها را برای مراجعه به متخصص ترغیب کنیم، صدای مشاور بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ و یا شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی می‌تواند کمک کننده باشد؛ البته تاکید ما بر مشاوره و مداخلات روانشناختی حضوری است، کمیته‌های پیشگیری از خودکشی هم هر فصل برگزار می‌شود و دستگاه‌های مختلف موظف هستند اقداماتی که برای آن‌ها تعریف شده را انجام دهند.

اهمیت تقویت عوامل محافظت کننده از گرایش به افکار خودکشی

کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تاکید بر تقویت عوامل محافظت کننده مانند آموزش مهارت‌های زندگی اظهار کرد: شاغل بودن، داشتن احساس مسئولیت در خانواده، عقاید معنوی و قوی و احساس رضایت از زندگی از عوامل محافظت کننده هستند.

وی خاطرنشان کرد: تمام هم‌استانی‌ها می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت در روزهای حضور روانشناس، خدماتی مانند آموزش مهارت زندگی، فرزند پروری، خودمراقبتی در سلامت روان را به صورت رایگان دریافت کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز