خبرگزاری کار ایران

از سوی مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه انجام شد؛

تشریح طرح بیمه پایه برای مشمولین صندوق فولاد

تشریح طرح بیمه پایه برای مشمولین صندوق فولاد
کد خبر : ۱۵۴۷۹۴۳

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه برنامه‌های طرح ایجاد بیمه پایه برای کارکنان و بازنشستگان مشمول آیین‌نامه استخدامی شرکت‌ها و واحدهای تابعه وزارت معادن و فلزات (صندوق فولاد) را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، حسین مدرسی‌فر در این باره گفت: همان‌طور که همکاران محترم استحضار دارند، فولاد مبارکه دارای دو گروه کارمند از نظر بیمه بازنشستگی است. یک گروه کارکنان مشمول آیین‌نامه استخدامی شرکت‌ها و واحدهای وزارت معادن و فلزات (صندوق فولاد) و گروه دوم مشمول صندوق تأمین اجتماعی می‌شوند.

وی با بیان اینکه درمان گروه اول مطابق آیین‌نامه تماماً بر عهده فولاد مبارکه است و اما گروه دوم دارای بیمه پایه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی هستند ادامه داد: این طرحی که قرار است بعد از اعلام رضایت مشمولین صندوق فولاد اجرایی شود برای همکاران صندوق تأمین اجتماعی موضوعیت ندارد.

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست گفت: رویکردی که ما در فولاد مبارکه برای این طرح در پیش خواهیم گرفت بر پایه شفافیت، اطمینان‌بخشی، افزایش کیفیت و تعامل‌محوری خواهد بود و در این تغییر، منافع و دغدغه‌ها را کاملاً در نظر خواهیم گرفت. فصل نهم آیین‌نامه استخدامی شرکت‌ها و واحدهای تابعه وزارت معادن و فلزات (صندوق فولاد) به کمک‌های بهداشتی می‌پردازد که از ماده 80 تا 88 است. این فصل در مورد چگونگی تهیه دستورالعمل کمک‌های بهداشتی و نحوه اجرای آن است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت نیاز به ایجاد بیمه پایه گفت: پاسخ به این سؤال از جهات متعددی اهمیت دارد که اهم آن عبارت‌اند از:

ماده 73 برنامه هفتم توسعه

طبق این ماده، برخورداری از بیمه پایه برای تمامی افراد جامعه اجباری است. این ماده تصریح می‌کند که تمامی افراد کشور باید تحت پوشش بیمه پایه قرار گیرند. عدم ارائه بیمه پایه به افراد تخلف محسوب شده و می‌تواند منجر به جریمه‌ها و پیگردهای قانونی شود. کارفرماها و نهادهای مرتبط موظف به ارائه بیمه پایه به تمامی مشمولین هستند؛ بنابراین انتخاب بیمه سلامت به‌عنوان بیمه پایه، همگام با الزامات قانونی و موجب انطباق با سیاست‌های توسعه‌ای کشور است.

تجمیع خدمات بیمه پایه و تکمیلی

درصورتی‌که فرد دارای بیمه پایه باشد، امکان تجمیع خدمات بیمه تکمیلی را دارد و هزینه‌ها به‌طور یک‌جا به ارائه‌دهنده خدمت پرداخت می‌شود؛ بنابراین بیمه تکمیلی در کنار بیمه پایه تطابق با قوانین بیمه‌ای کشور را حفظ می‌کند.

شفافیت و قابلیت پیگیری در پرونده الکترونیک سلامت

 بر اساس ماده 69 برنامه هفتم توسعه، وزارت بهداشت مکلف است تا سامانه پرونده الکترونیکی سلامت را برای تمامی شهروندان تکمیل و یکپارچه‌سازی کند. این سامانه اطلاعات بهداشتی و درمانی افراد را در سراسر کشور ذخیره می‌کند و دسترسی سریع و آسان به آن‌ها را برای مراکز درمانی فراهم می‌سازد.

تمامی ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی (اعم از دولتی، عمومی و خصوصی) موظف‌اند با این سامانه همکاری کنند و اطلاعات مربوط به درمان بیمه‌شدگان را به‌صورت الکترونیکی به سامانه منتقل کنند. بیمه پایه سلامت از این سیستم بهره‌مند است و از نظر قانونی، سازمان بیمه سلامت موظف به اجرای این ماده است.

کاهش هزینه‌های درمانی بیمه‌شده در درازمدت

 طبق ماده 73، دولت مکلف است برای کاهش هزینه‌های درمان و حفاظت مالی از مردم، پوشش بیمه‌ای پایه و تکمیلی را به‌گونه‌ای تنظیم کند که هزینه‌های پرداختی از جیب بیمار به حداقل برسد. در صورت ارائه بیمه پایه سلامت به افراد مشمول صندوق فولاد، این الزام رعایت می‌شود.

پوشش بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج

 بیمه پایه سلامت طبق قوانین بیمه سلامت، موظف است خدمات بهداشتی و درمانی برای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار دهد. این بیمه برای بیماران مبتلا به سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌های خاص، تخفیفات ویژه‌ای در نظر می‌گیرد.

مدرسی‌فر با تأکید بر اینکه مطابق با مقررات شورای عالی بیمه سلامت و وزارت بهداشت، دولت موظف است که از بیماران خاص حمایت کند و خدمات درمانی آن‌ها را به‌طور ویژه تحت پوشش قرار دهد، افزود: در حال حاضر به علت عدم اتصال بیمه همکاران صندوق فولاد به این سیستم‌ها، امکان برخورداری از این خدمات میسر نیست و بیماران در بیشتر مواقع برای برخورداری از خدمات با مشکلات اجرایی مواجه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه انتخاب بیمه سلامت به‌عنوان بیمه پایه برای مشمولین صندوق فولاد، علاوه بر مزایای مالی و درمانی، کاملاً با الزامات قانونی کشور، ازجمله قانون کار و برنامه هفتم توسعه تطابق دارد و این اقدام منجر به کاهش هزینه‌های درمانی مشمولین صندوق فولاد می‌شود.

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه از موارد زیر به‌عنوان مهم‌ترین مزایای بیمه پایه سلامت برای مشمولین صندوق بازنشستگی یاد کرد:

1-پوشش گسترده‌تر: بیمه سلامت شبکه گسترده‌ای از مراکز درمانی دولتی و عمومی غیردولتی را در سراسر کشور تحت پوشش دارد و این به معنای دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به خدمات درمانی در هر نقطه از کشور است.

2-پوشش کامل‌تر: با ایجاد بیمه پایه و تکمیلی به‌صورت توأم، همکاران می‌توانند خدمات درمانی باکیفیت‌تر را بدون نگرانی از هزینه‌های زیاد دریافت کنند و هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های خصوصی، عمل‌های جراحی پیچیده و داروهای گران‌قیمت توسط بیمه تکمیلی پوشش داده خواهد شد. با این تغییر، هزینه‌های درمانی همکاران به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

3-پوشش بهتر برای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج: بیمه سلامت خدمات ویژه‌ای برای این بیماران (مانند سرطان، دیابت، و بیماری‌های قلبی) فراهم می‌کند.

4-شفافیت در خدمات درمانی: با ایجاد بیمه سلامت، تمام اطلاعات پزشکی به‌صورت الکترونیکی ذخیره می‌شود و پزشکان به‌سرعت می‌توانند سوابق را مشاهده کنند.

5-کاهش فرانشیز (سهم بیمار): بیمه پایه به همراه بیمه تکمیلی فرانشیز پرداختی مشمولین صندوق فولاد را به حداقل می‌رساند یا حتی حذف می‌کند و در نتیجه، سهم پرداختی افراد از هزینه‌های درمانی کاهش خواهد یافت.

مدرسی‌فر افزود: در کنار مزایای یادشده توجه به موارد زیر هم از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است:

1- انتخاب دقیق بسته‌های بیمه تکمیلی: مشمولین صندوق فولاد باید از بسته‌های بیمه تکمیلی مناسب برخوردار شوند تا خدماتی که در حال حاضر دریافت می‌کنند، حفظ شود و حتماً بهبود یابد.

2 - آموزش و اطلاع‌رسانی گسترده: مشمولین صندوق فولاد باید به‌خوبی در مورد تغییرات و نحوه استفاده از سیستم جدید آموزش ببینند.

3-نظارت دقیق بر کیفیت و هماهنگی بین بیمه‌ها: همکاری و هماهنگی بین بیمه پایه و تکمیلی باید به‌دقت مدیریت شود تا از اختلال در ارائه خدمات جلوگیری شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: انتظار می‌رود با این تغییر برای همکاران صندوق فولاد آرامش خاطر به ارمغان بیاوریم و خدمات درمانی با کیفیت‌تری را فراهم کنیم. ضمن اینکه همکاران قسمت درمان آماده پاسخ‌گویی به تمامی سؤالات مشمولان این طرح خواهند بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز