خبرگزاری کار ایران

رشد بیش از ۱۴ درصدی تامین بازارهای داخلی توسط فولاد خوزستان در ۷ ماهه نخست ۱۴۰۳

رشد بیش از ۱۴ درصدی تامین بازارهای داخلی توسط فولاد خوزستان در ۷ ماهه نخست ۱۴۰۳
کد خبر : ۱۵۴۷۸۰۱

فولاد خوزستان در ۷ ماهه نخست سال جاری در حالی که با محدودیت‌های بی‌سابقه و طولانی برق روبرو بود و ۷۵۰ هزار تن از تولید فولاد خود را به دلیل این محدودیت‌ها از دست داد، اما تعهد خدشه‌ناپذیر خود به تأمین نیازهای بازار داخلی را در عمل به اثبات رساند. این شرکت بیش از ۱.۴ میلیون تن از نیازهای کشور به شمش فولادی، تختال و آهن اسفنجی را در ۷ ماهه نخست امسال از طریق بورس کالا تأمین کرد که رشد ۱۴.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان، این شرکت در ۷ ماهه نخست سال جاری در حالی که با محدودیت‌های بی‌سابقه و طولانی برق روبرو بود و ۷۵۰ هزار تن از تولید فولاد خود را به دلیل این محدودیت‌ها از دست داد، اما تعهد خدشه‌ناپذیر خود به تأمین نیازهای بازار داخلی را در عمل به اثبات رساند. این شرکت بیش از ۱.۴ میلیون تن از نیازهای کشور به شمش فولادی، تختال و آهن اسفنجی را در ۷ ماهه نخست امسال از طریق بورس کالا تأمین کرد که رشد ۱۴.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

شرکت فولاد خوزستان در ۷ ماهه نخست سال جاری جمعاً ۱،۴۱۱،۹۰۰ تن محصول در بازار داخلی (شامل شمش فولادی، تختال و آهن اسفنجی) به شفاف‌ترین شیوه ممکن و از طریق تالار صنعتی بورس کالا به فروش رساند که بیش از ۱۷۶ هزار تن معادل ۱۴.۳ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است. این رشد تأمین نیازهای داخلی در شرایطی محقق شده که فولاد خوزستان در بخش بزرگی از این ۷ ماه با محدودیت‌های شدید برق روبرو بود و عملاً تولیدی معادل ۱۸.۷ درصد از کل ظرفیت تولید سالانه فولاد خود را به واسطه این محدودیت‌های ناعادلانه از دست داد!

برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان در سالیان گذشته و بهره‌برداری از مگامدول احیاء مستقیم زمزم ۳ باعث شد تا این شرکت با استراتژی افزایش تولید آهن اسفنجی و افزایش نقش‌آفرینی در این بازار، هم تاب‌آوری خود در شرایط بسیار دشوار را افزایش دهد و هم رسالت خود مبنی بر تأمین نیازهای بازار داخلی در بالاترین سطح را به انجام برساند.

نکته مهم دیگر این است که شرکت فولاد خوزستان در ۷ ماهه نخست سال جاری با وجود این‌که به صورت ناعادلانه تحت شدیدترین محدودیت‌های مصرف برق قرار گرفت و زمان کلی قطعی برق آن از فولادسازان دیگر بیشتر بود، اما همچنان لیدر بازار شمش فولادی کشور باقی ماند و با فاصله قابل توجه نسبت به رقبا، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده بازار شمش ایران بود. در ۷ ماهه نخست امسال، در مجموع ۳،۹۳۰،۲۳۸ تن شمش فولادی در بورس کالا معامله شد که سهم شرکت فولاد خوزستان از این معاملات ۶۵۹،۶۰۰ تن بود. در واقع، فولاد خوزستان سهم ۱۶.۸ درصدی از کل بازار شمش فولادی ایران را در ۷ ماهه نخست سال جاری به خود اختصاص داد و همچنان پیشتاز بازار شمش فولادی کشور بود.

در ۷ ماهه نخست امسال، در حالی که فولاد خوزستان به دلیل محدودیت‌های برق در واحد فولادسازی به شدت تحت فشار بود، سعی کرد تمرکز خود را بر جهش تولید در بخش احیاء مستقیم قرار دهد. این امر باعث شد تا حجم معاملات آهن اسفنجی فولاد خوزستان در بورس کالا در ۷ ماهه نخست سال جاری با جهش خیره‌کننده ۱۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۲۱،۳۰۰ تن برسد.

کل حجم معاملات آهن اسفنجی و بریکت در بورس کالا در ۷ ماهه نخست سال جاری ۶،۸۷۶،۰۵۰ تن بود و شرکت فولاد خوزستان، سهم ۷.۶ درصدی از بازار آهن اسفنجی کشور را به خود اختصاص داد. در واقع فولاد خوزستان برای نخستین بار در تاریخ خود در سال جاری به یک جایگاه مستحکم در بازار آهن اسفنجی رسید و این مهم تنها چند ماه پس از بهره‌برداری از مگامدول زمزم ۳ محقق شد.

علاوه بر این، در ۷ ماهه نخست سال جاری حجم معاملات آهن اسفنجی گروه فولاد خوزستان (شامل شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد شادگان و فولاد قائنات) در بورس کالا به ۱،۴۴۰،۱۵۰ تن رسید و گروه فولاد خوزستان در مجموع سهم خیره‌کننده ۲۰.۹ درصدی از بازار آهن اسفنجی ایران داشته است.

گفتنی است که فولاد خوزستان در ۷ ماهه نخست سال جاری، ۲۳۱ هزار تن از نیازهای بازار فولاد ایران به تختال را تأمین کرد و سهم این شرکت از کل معاملات تختال در بورس کالا ۲۸.۷ درصد بود.

فولاد خوزستان در ۷ ماهه نخست سال جاری در سخت‌ترین شرایط محدودیت برق، تعهد خود به تأمین نیازهای بازار داخلی را در عمل به اثبات رساند. مسئله مهمی که نیاز به درک همگانی دارد این است که در بلندمدت محدودیت‌های انرژی می‌تواند به زیان‌ده شدن صنایع بزرگ و مادر کشور و کاهش جدی تولید فولاد منجر شود که این امر تبعات جدی برای کل اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. لذا در اولین فرصت باید در خصوص رفع محدودیت‌‌های انرژی چاره‌اندیشی شود و کمترین انتظار فولاد خوزستان به‌عنوان دومین فولادساز بزرگ کشور، بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد کشور و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده بازار فولاد میانی کشور این است که در فصل سرد سال جاری با محدودیت مصرف گاز روبرو نشود تا بتواند بخشی از عقب‌افتادگی خود از برنامه تولیدش را با تمام توان جبران کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز