خبرگزاری کار ایران

هپکو در صدد توسعه پروژه‌های EPC و تکرارپذیر با ارزش افزوده بالا

هپکو در صدد توسعه پروژه‌های EPC و تکرارپذیر با ارزش افزوده بالا
کد خبر : ۱۵۳۶۰۴۶

مدیرمهندسی پروژه‌های صنعتی و تجهیزات نفت و گاز شرکت هپکو گفت: برای نیمه دوم سال برنامه‌ریزی شده است که شرکت پروژه‌های EPC و تکرارپذیر با ارزش افزوده بالا را با تامین زیرساخت‌های لازم توسعه دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از هپکو نیوز، مهدی پیرولی با اشاره به سابقه ایجاد واحد پروژه‌های صنعتی در شرکت هپکو، بیان کرد: از سال 1374 و 1375 واحد پروژه‌های‌ صنعتی در شرکت هپکو در قالب یک واحد SBU (Strategic Business Unit)؛ واحد مستقل کسب و کار با هدف اخذ و حضور در پروژه‌های صنعتی و تجهیزاتی در گرایش‌‌های مختلف فعال شد.

وی تصریح کرد: این واحد در جهت استفاده بخشی از ظرفیت‌های کارگاه تولیدی و با نگاه واگذاری بخشی از پروژه‌های صنعتی به صورت برون‌سپاری به خارج از شرکت راه‌اندازی شد.

پیرولی با اشاره به وجود زیرساخت و بستر لازم برای حضور هپکو در پروژه‌های صنعتی، گفت: محور اصلی کسب و کار شرکت هپکو، تولید ماشین‌آلات راهسازی، معدنی و … است، اما در کنار این ظرفیت، واحد پروژه‌های صنعتی برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های کارگاه تولیدی فعال شد تا با برقراری توازن در تولید ماشین‌آلات و اجرای پروژه‌های صنعتی همواره استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی محقق شود.

وی افزود: در سال 1379 این واحد به یک شرکت تحت عنوان تتا (شرکت تولید تجهیزات انرژی) با هدف اجرای پروژه‌های صنعتی و ساخت قطعات و مجموعه انواع ماشین آلات تبدیل شد که کار قطعه‌سازی و تجهیزات‌سازی را دنبال کرد و پس از مدتی این شرکت با هپکو ادغام شد و تحت عنوان بخش مهندسی پروژه‌های صنعتی به منظور راهبری پروژه‌های از صفر تا صد تا امروز فعالیت داشته و اخیرا واحد اجرایی پروژه‌ها نیز راه‌اندازی شده است.

مدیرمهندسی پروژه‌های صنعتی و تجهیزات نفت و گاز شرکت هپکو گفت: پروژه‌های اجرا شده توسط شرکت هپکو، همواره خدماتی و در حوزه تجهیزاتی بوده است و از زمان راه‌اندازی تاکنون حدود 600 پروژه توسط شرکت در حوزه‌های ریلی، نیروگاهی (نیروگاه گازی، سیکل ترکیبی، برقابی)، تجهیزات کارخانه‌ای فولاد، سیمان و … انجام شده است و همواره این واحد، سعی بر تقویت خود برای حضور در پروژه‌های مختلف را داشته چراکه هر پروژه توان، مشخصات فنی، استراتژی، استاندارد و تکنولوژی خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه گاهی برای مهندسی و اجرای پروژه‌ها این واحد شرکت هپکو با شرکت‌های داخلی و خارجی در قالب  joint venture یا کنسرسیوم همکاری داشته است و در برخی از پروژه‌های نیز به صورت مستقل وارد مناقصات می‌شود، افزود: در سال جاری استراتژی ویژه‌ای برای این واحد تعریف شده است و سعی خواهد شد که پروژه‌های دارای ارزش افزوده بالا جذب شود و در حوزه تجهیزات‌سازی نیز پروژه‌های تکرار پذیر را پوشش خواهیم داد.

پیرولی تاکید کرد: شرکت هپکو و واحد پروژه‌های صنعتی و تجهیزات نفت و گاز شرکت تلاش دارد که به پروژه‌های EPC بیش از گذشته وارد شود و مدیریت پروژه‌های EPC شامل عملیات طراحی، تامین و تدارک، ساخت و نصب و راه‌اندازی را به طور کامل انجام دهد، البته در این حوزه تمامی زیرساخت‌ها از سال 1400 آماده شده و حتی در پروژه تخلیه و خاک‌گیری چغندر قند کارخانه قند شهدای دزفول به عنوان یک پروژه EPC تجربه کافی حاصل شده است.

وی با اشاره به پروژه مهندسی و ساخت کانوایر AFC طبس برای انتقال و جابجایی زغال سنگ که به عنوان دیگر پروژه EPC شرکت هپکو برای اولین بار در ایران در مرحله اجرا قرار دارد، گفت:  برای حضور در پروژه‌های EPC نیاز است که شرکت گریدهای لازم را در اختیار داشته باشد که در این راستا، برای اخذ گریدها اقدامات لازم صورت گرفته است چراکه این امر به عنوان یک ضرورت برای حضور در پروژه‌های EPC نیاز است و به زودی می‌توانیم این گریدها را از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دریافت کنیم.

مدیرمهندسی پروژه‌های صنعتی و تجهیزات نفت و گاز شرکت هپکو اضافه کرد: زمینه‌سازی‌ها برای تحقق اهداف مدنظر این واحد انجام با جذب نیروهای متخصص در بخش مهندسی شرکت تقویت شده است، البته برای حضور در پروژه‌های EPC در برخی از حوزه‌ها، حتما در قالب کنسرسیوم و استفاده از گروه مهندسین مشاور دارای صلاحیت پیش خواهیم رفت، اما در زمینه مخازن و مبدل‌های حرارتی، واحد مهندسی شرکت صاحب نظر است، گروه طراحی مخازن و مبدل‌ها در واحد مهندسی پروژه‌ها و گروه طراحی شیرآلات نفت و گاز تجهیز شده است و در این زمینه‌ها شرکت می‌تواند با تکیه بر دانش فنی و مهندسی خود به طور مستقل وارد پروژه‌ها شود.

پیرولی با تاکید بر اینکه واحد مهندسی شرکت، نگاه جامع و گسترده به حوزه کاری خود دارد، تصریح کرد: برای 6 ماهه دوم سال برنامه‌ریزی شده است که حتما پروژه‌های EPC و تکرارپذیر با ارزش افزوده بالا را توسعه دهیم و سازوکار تحقق این امر در شرکت پیاده شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز