خبرگزاری کار ایران

مجتمع فولاد صائب تبریز در مسیر تکمیل زنجیره ارزش فولاد

مجتمع فولاد صائب تبریز در مسیر تکمیل زنجیره ارزش فولاد
کد خبر : ۱۵۳۴۳۱۲

مجتمع فولاد صائب تبریز در مسیر توسعه و تکمیل فرآیند زنجیره فولاد قرار دارد. این مجتمع علاوه بر تولید محصولات متنوع، پروژه هایی همچون پروژه ذوب ،احیاء، فروآلیاژ و آهک را در دست اجرا دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از سایر رسانه، حیدر علی مردم خواه، مدیرعامل مجتمع فولاد صائب تبریز در معرفی این مجتمع و برنامه های توسعه‌ای پیش روی آن گفت: مجتمع فولاد صائب تبریز از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ شرکت سرمایه‌گذاری گسترش فولاد تبریز است که این هلدینگ نیز از زیرمجموعه های هلدینگ شرکت توسعه سرمایه گذاری دریک است.

وی افزود: این مجتمع در شهرستان عجب شیر در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار دایر شده و با برنامه ریزی صورت گرفته و ایجاد ۵ شرکت زیرمجموعه در حال تکمیل پروژه های خود و دستیابی به زنجیره کامل ارزش فولاد است.

ضریب بهره‌برداری ۸۰ درصدی

مردم خواه در تشریح محصولات تولیدی این مجتمع گفت: شرکت فولاد صنعت صائب تبریز یکی از شرکت های زیرمجموعه مجتمع فولاد صائب تبریز می باشد که خط تولید میلگرد آن با اشتغالزایی ۲۲۰ نفر به صورت مستقیم و ظرفیت اسمی ۲۵۰ هزار تن در سال، امکان تولید انواع میلگرد از سایز ۸ تا ۳۲ را داراست. ضمن این که سایزهای ۸ و ۱۰ این محصول به صورت گرید A2 و A3 نیز تولید می شود.

وی یادآور شد: با وجود ظرفیت اسمی خط نورد میلگرد ۲۵۰ هزار تنی در سال، اکنون ظرفیت عملی تولید بالاتر از ۸۰ درصدی محقق شده است. ضمن این که محصولات تولیدی این مجتمع با وجود مزیت دسترسی به ریل راه آهن و جاده اصلی، به سراسر کشور و به کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق، افغانستان و سوریه صادر می‌شود.

برنامه های پیش روی مجتمع کدام است؟

مدیرعامل مجتمع فولاد صائب تبریز از پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی خط تولید پروفیل این مجتمع خبر داد و گفت: این خط که ظرف سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید، تولیدکننده محصولاتی اعم از تیرآهن، نبشی، ناودانی و تیرآهن H است. همچنین در امتداد خط میلگرد نیز جانمایی خط تولید کلاف طراحی شده است که در صورت تکمیل ماشین آلات، امکان تولید کلاف را هم خواهیم داشت.

وی با اشاره به «پروژه ذوب» به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه های این مجتمع افزود: اقدامات عمرانی شرکت ذوب آهن عجب شیر که دارای کوره قوس الکتریکی ۷۰ تنی با ظرفیت اسمی ۵۰۰ هزار تن در سال است، انجام شده و سازه سالن های اسکرپ یارد هم نصب شده است. ضمن این که در تلاشیم برای تامین ماشین آلات آن نیز اقدام کنیم و این پروژه نیز به بهره برداری برسد.

مردم خواه در خصوص برنامه های دیگر این مجتمع خاطرنشان کرد: پروژه دیگر مجتمع فولاد صائب تبریز پروژه فروآلیاژ می باشد که با هدف تولید مواد افزودنی و مصرفی شرکت های فولادسازی است. این پروژه نیز از نظر اجرا بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از نظر تامین تجهیزات و ماشین آلات نیز ۷۰ درصد ماشین آلات آماده است.

وی نزدیکی به معادن را مزیت دیگر مجتمع صائب تبریز دانست و گفت: «پروژه آهک» از دیگر پروژه های ما است که به دلیل نزدیکی به معادن منطقه و استفاده از آهک به عنوان مواد کمکی در صنایع فولادسازی، این پروژه نیز در حال جرا است. همچنین پروژه احیاء این مجتمع اکنون در مرحله مطالعات و تجهیز کارگاه قرار دارد.

مدیرعامل مجتمع فولاد صائب تبریز تصریح کرد: پروژه های این مجتمع بر اساس استراتژی تعریف شده و برنامه ریزی، طراحی و جانمایی انجام شده در مسیر تکمیل زنجیره فولاد است و چنانچه این پروژه ها به بهره برداری برسد بیش از ۳ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.

کنترل ضایعات؛ دستاورد پروسه تولید

مردم خواه «کنترل ضایعات» را موفقیت دیگر مجتمع فولاد صائب تبریز عنوان کرد و افزود: درصد ضایعات این مجتمع با کنترل های صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ به ۴.۷ درصد و در سه ماهه نخست سال جاری نیز به ۴.۲ درصد رسیده است. این میزان مابه التفاوت شمش مصرفی با محصولات استاندارد تولید شده می باشد.

مدیرعامل مجتمع فولاد صائب تبریز در خصوص تامین انرژی مورد نیاز این مجتمع اظهار کرد: برای تکمیل زنجیره فولاد در این مجتمع زیرساخت های برق و گاز و آب تامین شده است. به این ترتیب که برای تامین برق پروژه در بدو احداث نسبت به اخذ دیماند و امتیاز برق اقدامات لازم صورت گرفته و در نزدیکی کارخانه، پست برق احداث شده است و انشعابات مربوط به آب مصرفی مورد نیاز نیز اخذ شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز