خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با ایلنا:

افت تورم بخش معدن نسبت به ماه‌های قبل ناچیز بوده است

افت تورم بخش معدن نسبت به ماه‌های قبل ناچیز بوده است
کد خبر : ۱۵۳۳۶۱۷

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: اگر نسبت به ماه قبل تورم بخش معدن با ۲.۵ درصد کاهش مواجه باشد این میزان نسبت ماه‌های گذشته ناچیز بوده است.

به گزارش ایلنا، آنگونه که مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده (تورم) بخش معدن در ۱۲ ماه منتهی به مرداد ماه ۱۴۰۳ اعلام کرده است، این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۱.۴ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۴.۲ درصد)، ۲.۸ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در مرداد ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۶ درصد اعلام شده که در مقایسه با همین گزارش در ماه قبل (۳.۶ درصد)، ۱.۰ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در مرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۲.۶ درصد افزایش داشته است.

در مرداد ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۱.۰ درصد محاسبه شده که در مقایسه با همین گزارش در ماه قبل (۱۷.۹ درصد)، ۳.۱ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، درمرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۱.۰ درصد افزایش دارد.

در این ماه بیش‌­ترین تورم ماهانه با ۵.۶ درصد مربوط به گروه «زغال­سنگ» و کم‌ترین تورم ماهانه با ۱.۳ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» است.

 آرمان خالقی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در این خصوص اظهار کرد: بحث تورم در بخش معدن و یا شاخص مدیران خرید "شامخ" به عوامل مختلفی مرتبط است.

وی ادامه داد: میزان تورم در بخش معدن می‌تواند بر نرخ انرژی، قیمت تجهیزات و ماشین آلات و حتی در موضوع تامین منابع انسانی نیز اثرگذار باشد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عنوان کرد: البته این آمارها را باید نسبت به ماه قبل و یا مدت مشابه سال گذشته که کاهشی بوده در نظر بگیریم، یعنی اگر نسبت به ماه قبل با ۲.۵ درصد کاهش مواجه شده باشد به این معنی است که تورم به اندازه ماه‌های گذشته و یا به نسبت سال گذشته چندان هم افتی نداشته است، البته در تورم کل کشور نیز شاهد این ماجرا بوده‌ایم و در بخش‌های مختلف نیز شاهد تورم آنچنانی نبوده‌ایم.

افت تورم بخش معدن نسبت به ماه‌های قبل ناچیز بوده است

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز