خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران مطرح کرد؛

برای اولین بار به حجم گازی بالا در معادن طبس رسیده‌ایم

برای اولین بار به حجم گازی بالا در معادن طبس رسیده‌ایم
کد خبر : ۱۵۳۳۲۱۱

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با بیان اینکه هنوز ابعاد حادثه به طور کامل مشخص نشده است، گفت: اولویت خروج افراد باقی‌مانده در زیر آوار است.

به گزارش ایلنا به نقل از سایر رسانه، سعید صمدی با اشاره به اینکه به لحاظ استخراج، این معدن بزرگ‌ترین معدن بخش خصوصی کشور است، عنوان کرد: تجهیزات آن کاملا مکانیزه بوده و اگر بخواهیم معادن بخش خصوصی را دسته‌بندی کنیم، بدون شک این معدن به لحاظ استفاده از ماشین‌آلات اصول ایمنی و حفاظتی و استفاده از پرسنل متخصص در پنج معدن اول کشور قرار می‌گیرد.

وی افزود: این معدن در ۲۰ سال اخیر هیچ اخطاری از سازمان‌های نظارتی دریافت نکرده است.

این فعال صنعت زغال‌سنگ با بیان اینکه در استخراج ماده‌ای مانند زغال‌سنگ به طور طبیعی در هر تن آن ۱۵ مترمکعب گاز متان است، بیان کرد: اگر در موارد ایمنی سهل‌انگاری وجود می‌داشت، هر ماه حادثه ایجاد می‌شد.

صمدی با اشاره به اشتغال یک هزار و ۸۰۰ نفر در معدن معدنجوی طبس، خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات معمولی در حوزه استخراج زغال‌سنگ، رسیدن به منبع‌های زیرزمینی گاز است.

وی ادامه داد: به طور معمول معدنی در این حجم دستگاه تهویه در هر ساعت هزار مترمکعب گاز را به خارج هدایت می‌کند اما اگر یک‌دفعه به یک منبع گاز متراکم برسد که به طور مثال ۵۰ هزار مترمکعب گاز متصاعد شود، شاهد یک انفجار خواهیم بود.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اذعان به اینکه اکنون نمی‌توان در مورد علت حادثه با قاطعیت صحبت کرد، گفت: انفجاری با این ابعاد به طور حتم برخورد با یک منبع گازی حداقل ۵۰ هزار مترمکعب و تصاعد گاز متان بوده است.

صمدی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان پیش‌بینی برخورد با یک منبع گازی را داشت، خاطرنشان کرد: معمولا در مناطقی که مخازن زیر‌زمینی گاز است، تمهیدات لازم و احتیاط بیشتری هنگام تخریب صورت می‌گیرد اما در منطقه طبس این اولین بار است که به منبع گازی به این حجم رسیدیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز