خبرگزاری کار ایران

راهی برای دستیابی به برنامه هفتم توسعه در بخش معدن

راهی برای دستیابی به برنامه هفتم توسعه در بخش معدن
کد خبر : ۱۵۳۰۷۶۵

بدون شک دستیابی به سهم ۱۳درصدی بخش معدن در پایان برنامه هفتم توسعه، نیازمند نگاهی کلان و جامع نگر در این بخش است که ظرفیت‌ها و ضرورت‌ها را به خوبی شناسایی و مدنظر داشته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از سایر رسانه، تنظیم برنامه‌های توسعه‌ای در بخش معدن ایران بدون آگاهی به بازارهای مصرف و سرمایه گذاری وحضور دایمی و آماده نمودن پرشتاب زیرساخت‌های مورد نیاز مثمر ثمر نخواهد بود .

بهرامن نایب رییس اتاق ایران در این خصوص عنوان کرد: معدن بخش سودآوری است ما در حالی یک درصد خاک دنیا داریم که صاحب 7 درصد ذخائر معدنی دنیا هستیم که این یعنی ثروت اما چه برنامه راهبردی و استراتژیک برای آن داریم؟! در برنامه هفتم توسعه سهم ۱۳ درصدی برای بخش معدن دیده شده است، این در حالی است امروز خوش‌بینانه سهم آن 3 درصد است که باید به ۱۳ درصد برسیم.

نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: امروز جامعه نیازمند تغییرات بنیادی است و برای آینده درخشان، نیازمند تغییر نگاه و افکار جدید در تصمیم‌گیری‌ها هستیم. کشورها به مدیرانی نیازمند است که به تغییرات نو باور داشته باشد. آموزش نقش اولیه توسعه هر جامعه در حال توسعه است و باید به این حوزه توجه جدی داشت.

وی افزود: امروز اقتصاد ایران با چالش‌های ساختاری ریشه‌داری مواجه است؛ رشد تولید بدون اشتغال زایی همراه با بهره‌وری پایین، تورم بالا و عدم تعادل در نظام بانکی و بازنشستگی همچنان از آفت‌های چرخ اقتصاد کشورند. دولت و بخش خصوصی و نهاد قانونگذار و نهاد نظارتی باید کنار هم بنشینند و ببینند مشکل از کجاست؟

محمدرضا بهرامن افزود: استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در حوزه معدن، از طریق افزایش بهره‌وری و به حداقل رساندن باطله برداری، ما را به توسعه پایدار در این صنعت نزدیک خواهد کرد.

وی یادآور شد: بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش معدن در 55 سال گذشته بیشتر از 40 میلیارد دلار نبوده است اما امروز بالغ بر 9 میلیارد دلار صادرات در این بخش داریم. اما متاسفانه با نگاه‌های اشتباه، آن را از مسیر خود منحرف می‌کنند.

رئیس خانه معدن با انتقاد از رویکردهایی که معدنکاری را برابر با تخریب می‌دانند، گفت: معدن مرگ و تخریب ایجاد نمی‌کند بلکه در نهایت می‌تواند با بازآفرینی طبیعت منطقه آن را به مقصدی برای گردشگران و رونق ژئوتوریسم تبدیل کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز