خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) در گفتگو با ایلنا:

زنگ خطر صادرات فولاد ایران به صدا درآمد

زنگ خطر صادرات فولاد ایران به صدا درآمد
کد خبر : ۱۵۲۷۴۱۰

مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) گفت: کشور چین، در هشت ماهه ابتدائی سال، بیش از صد میلیون تن فولاد صادر کرده است که این موضوع زنگ خطری برای ایران محسوب می‌شود.

رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: در صورتی که تمامی کالاها در کشور از طریق بورس کالا به فروش برسند و قیمتها دستوری نباشند نه تنها شفافیت بیشتر می شود حق انتخاب را هم به تولیدکننده می‌دهیم و می‌توانیم به اهدف خود دست یابیم.

او افزود: تولیدکننده باید تصمیم بگیرد که قصد صادرات کالایی را دارد یا تصمیم به فروش محصولات خود در بورس کالا گرفته است و تعیین قیمت دستوری برای کالاها اصلا منطقی نیست.

مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) گفت: معمولا قیمت داخلی کمتر از نرخی است که برای صادرات به کشورهای دیگر در نظر گرفته می‌شود، که آنهم  به دلیل هزینه‌های صادراتی است.

او با بیان اینکه بیش از ۳۲ میلیون تن فولاد خام از سوی شرکت‌های فولادی تولید می‌شود تصریح کرد:این روزها حذف قیمت‌گذاری دستوری مطالبه تمامی تولیدکنندگان شده است و ضرورت دارد تا نرخ‌گذاری‌ها بر اساس عرضه و تقاضا باشد چرا که  قیمت‌گذاری دستوری تنها برای سودجویان منجر به رانت شده است.

کاهش قیمت جهانی فلزات

مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) کاهش قیمت جهانی فلزات را یکی از بحران‌های پیش روی این صنعت تلقی کرد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه کشور چین مواد اولیه بسیار زیادی تولید کرده است و از طرفی در هشت ماهه ابتدائی سال، بیش از صد میلیون تن فولاد صادر کرده است این موضوع زنگ خطری برای ایران است.

شهرستانی با انتقاد از صدور کارت‌های بازرگانی موقت خاطر نشان کرد: تجار عراقی، افغانستانی و ترک از کارت‌های بازرگانی موقتی یا استیجاری استفاده می‌کنند و با تبدیل دلار آزاد به ریال از درب کارخانه‌ها اقدام به خرید و فروش کالا می‌کنند.

او اضافه کرد: هر چند صادرات با وجود کارت‌های بازرگانی استیجاری در حال انجام است اما ارزی به کشور وارد نمی‌شود و در نتیجه با لطمه ۹ میلیارد دلاری در چهار ماهه نخست سال روبرو شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) تصریح کرد: متاسفانه شاهد آنیم که محصولات عراق، افغانستان و حتی چین جایگزین کالاهای ایرانی شده‌ است و تصمیم جدید بانک مرکزی برای حمایت از این صنعت می‌تواند این روند را تغییر دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز