خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

زنگ خطر جدی کاهش ضریب بهره‌برداری صنعت نورد

زنگ خطر جدی کاهش ضریب بهره‌برداری صنعت نورد
کد خبر : ۱۵۰۹۰۲۳

تقلیل ضریب بهره برداری به یک سوم

مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز گفت: تعطیلی و توقف حدود چهار تا پنج ماهه تولید در کارخانجات نوردی به دلیل قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان، باعث شده است تا ضریب بهره‌برداری صنعت نورد به یک سوم کاهش پیدا کند و بسیاری از واحدهای نورد به ناچار با حداقل ظرفیت اسمی تولید به فعالیت خود ادامه دهند که این مسئله باعث پایین آمدن حاشیه سود می‌شود.

کریم رحیمی، مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: شرکت فولاد ناب تبریز با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی از سال ۱۳۸۴ به تولید ناودانی، نبشی و تیرآهن با ظرفیت اسمی ۴۵۰ هزار تن در سال پرداخت و جزء تولیدکنندگان برتر و مطرح در تولید انواع نبشی از سایز (۲۵ تا۱۰۰)، ناودانی از سایز (۸۰تا۱۸۰) و تیرآهن از سایز (۱۴۰تا۱۸۰) در کشور شده است.

وی ادامه داد: فولاد ناب تبریز متنوع‌ترین سبد کالایی از لحاظ سایز در تولید نبشی  و ناودانی را دارد و طی سال‌های گذشته ۲۰ درصد صادرات مقاطع پروفیلی فولاد کشور را به خود اختصاص داده است.

رحیمی گفت: شرکت فولاد ناب تبریز با ایجاد تنوع در سبد کالایی و رقابتی کردن قیمت سعی در کسب سهم بیشتری از بازار را دارد. اساس و چهارچوب فعالیت شرکت بر اساس کیفیت مرغوب، قیمت رقابتی و تحویل به موقع محصولات است.

محصولات شرکت از نظر کیفی بررسی می شوند

وی افزود: مواد خام مصرفی شرکت فولاد ناب تبریز از بیلت‌های فولادی ۱۲۵ الی ۱۵۰ میلی‌متری است که از طریق تامین‌کنندگان داخلی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز اظهار کرد: شمش‌های خریداری شده قبل از ورود به چرخه تولید به واحد آزمایشگاه شرکت ارسال که بعد از انجام بررسی‌های لازم تأییدیه کتبی صادر شده و سپس شمش خریداری شده تحویل انبار و وارد خط تولید می‌شود. محصولات تولیدی طی مراحل مختلفی از لحاظ کیفیت بررسی و کنترل می‌شود.

صنعت فولاد متولی ندارد

رحیمی درباره بزرگترین مشکل سد راه شرکت‌های نوردی ها، گفت: تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی در کشور با چالش‌های متعددی مواجه هستند که همیشه و در همه مجامع این چالش‌ها مطرح شده است، اصلی‌ترین دلیل این چالش‌ها متولی نداشتن این صنعت است.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری و مداخله دولت در تعیین قیمت‌ها، بخشنامه‌ها و تصمیم‌های خلق‌الساعه و عدم تناسب حاشیه سود در زنجیره فولاد، محدودیت تامین پایدار حامل‌های انرژی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تولید را با مشکل‌های جدی رو به رو می‌کند.

چالش‌های پیش رو

مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز اظهار کرد: متاسفانه انتهای زنجیره فولاد همیشه با چالش‌های زیادی روبه رو بوده است. تعطیلی و توقف حدود چهار تا پنج ماهه تولید در کارخانجات نوردی به دلیل قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان، باعث شده است تا ضریب بهره‌برداری صنعت نورد به یک سوم کاهش پیدا کند و بسیاری از واحدهای نورد به ناچار با حداقل ظرفیت اسمی تولید به فعالیت خود ادامه دهند که این مسئله باعث پایین آمدن حاشیه سود می‌شود.

وی عنوان کرد: دخالت در قیمت‌گذاری محصولات فولادی نه‌تنها با ماهیت بورس‌کالا به عنوان محلی برای کشف عادلانه قیمت براساس مکانیزم‌های طبیعی بازار در تعارض است، بلکه اگر قابلیت اجرایی هم داشته باشد، هیچ دستاوردی جز ایجاد رانت برای عده‌ای واسطه، کاهش بیشتر تولید محصولات نهایی شرکت‌ها، تعطیلی واحدهای تولیدی مقاطع نوردی و تبعات اجتماعی ناشی از آن نخواهد داشت. ضمن اینکه کاهش تولید محصولات در نهایت باعث افزایش قیمت‌های بازار شده و نتیجه معکوس در کنترل قیمت‌های بازار به بار خواهد آورد.

نیازمند بازنگری اساسی در قوانین هستیم

رحیمی، الزام بر رفع تعهد ارزی و برگشت ۱۰۰ درصد ارز نیمایی حاصل از صادرات شرکت‌های فولادی از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: در همین راستا، باید یک بازنگری اساسی در قوانین و دستورالعمل‌های صادراتی کشور انجام شود و پیش از وضع و ابلاغ هرگونه بخشنامه‌ جدیدی در این حوزه، مشورت‌های لازم با فعالان بخش خصوصی و انجمن‌های تخصصی نیز صورت پذیرد.

وی در پایان اضافه کرد: چند نرخی بودن ارز، تفاوت معناداری میان نرخ ارز نیمایی‌‌‌‌‌ و بازار آزاد دارد و یکی‌‌‌‌‌ از مهم‌ترین‌‌‌‌‌ عوامل‌‌‌‌‌ تاثیرگذار در کاهش‌‌‌‌‌ قدرت رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی‌‌‌‌‌ است و این‌‌‌‌‌ موضوع زمانی حادتر می‌شود که‌‌‌‌‌ صادرکنندگان مواد اولیه‌‌‌‌‌ مورد‌ نیاز خود را از بازار و با نرخ آزاد خریداری می‌کنند و از طرف دیگر با توجه‌‌‌‌‌ به‌‌‌‌‌ الزام به‌ثبت ارز صادراتی‌‌‌‌‌ در سامانه‌‌‌‌‌ نیما، قیمت‌گذاری ارز حاصل‌‌‌‌‌ از صادرات با نرخ نیمایی‌‌‌‌‌ تعیین‌‌‌‌‌ می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز