خبرگزاری کار ایران

بدون توقف در مسیر توسعه حرکت می‌کنیم/ ضرورت رفع محدودیت انرژی در صنایع فولادی

بدون توقف در مسیر توسعه حرکت می‌کنیم/ ضرورت رفع محدودیت انرژی در صنایع فولادی
کد خبر : ۱۴۹۹۰۹۶

مزیت‌های نسبی کشور در بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد، سبب شده است این بخش از اهمیت بسزایی در کشور برخوردار باشد و از این رو سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در این حوزه با هدف رشد تولید، صنعت و در نهایت اقتصاد کشور انجام شود. در این میان نمی‌توان نقش شرکت‌های بزرگ فولادی در مسیر توسعه و رشد اقتصادی را نادیده گرفت و به سادگی از کنار آن عبور کرد. در سال‌های اخیر شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی در ایران و همچنین بازارهای صادراتی، فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای خود را با هدف خودکفایی اقتصادی و ارزآوری گسترش داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از سایر رسانه، مزیت‌های نسبی کشور در بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد، سبب شده است این بخش از اهمیت بسزایی در کشور برخوردار باشد و از این رو سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در این حوزه با هدف رشد تولید، صنعت و در نهایت اقتصاد کشور انجام شود. در این میان نمی‌توان نقش شرکت‌های بزرگ فولادی در مسیر توسعه و رشد اقتصادی را نادیده گرفت و به سادگی از کنار آن عبور کرد. در سال‌های اخیر شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی در ایران و همچنین بازارهای صادراتی، فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای خود را با هدف خودکفایی اقتصادی و ارزآوری گسترش داده است. این شرکت در شرایطی که کشور با تحریم‌های ظالمانه بسیاری مواجه است، سهم مهمی از تامین شمش فولادی را در اختیار دارد و با افتخار محصولات خود را به بیش از ۲۸ کشور جهان صادر می‌کند. با توجه به اهمیت آهن اسفنجی در صنعت فولاد کشور و ضرورت حرکت فولادسازان جهان به سمت تولید فولاد سبز با جایگزینی روش‌هایی همچون کوره قوس الکتریکی به جای کوره بلند، بهره‌برداری از پروژه سوپرمگامدول زمزم ۳ فولاد خوزستان بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی، بدون شک می‌تواند تاثیر شگرفی بر جهش تولید و همچنین تحقق تولید فولاد سبز در کشور و حضور هرچه بیشتر فولادسازان ایرانی در بازارهای بین‌المللی ایفا کند؛ البته در این بین نه تنها شرکت فولاد خوزستان بلکه سایر شرکت‌های بزرگ فولادی کشور نیز با چالش‌هایی همچون محدویت تامین پایدار انرژی (برق و گاز)، رفع تعهد ارزی و… مواجهند که رفع این معضلات، حمایت و همکاری هرچه بیشتر دولت و سازمان‌های مربوطه با فولادسازان را می‌طلبد. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» گفت‌وگویی با امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص عملکرد شرکت فولاد خوزستان در حوزه‌های تولید و فروش طی دو ماهه ابتدایی سال جاری توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت فولاد خوزستان در ادامه روند رو به رشد و موفق‌ خود که در سال گذشته با تولید ۱۳ میلیون و ۲۲ هزار و ۶۵۸ تن انواع محصول شامل اسلب، بلوم و بیلت، آهن اسفنجی و گندله و همچنین کسب درآمد ۷۳۹ هزار و ۹۴۷ میلیارد و ۱۹۱ میلیون ریالی همراه بود، سال جدید که به «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است را پرانرژی و با تمرکز بر تحقق شعار سال و نیز تسریع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای آغاز کرد؛ به نحوی که ما در بازه زمانی اول فروردین ماه تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، موفق به تولید یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۴۳۰ تن گندله و ۹۲۸ هزار و ۴۱۳ تن آهن اسفنجی شدیم که این مقادیر به ترتیب با رشد ۲٫۱ درصدی و ۳۵٫۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۴۵۶ تن و ۶۸۶ هزار و ۸۵۸ تن) همراه شد. به علاوه، میزان تولید بلوم و بیلت و  اسلب شرکت در این مدت به ۴۷۱ هزار و ۷۲۵ تن و ۲۱۷ هزار و ۱۶۴ تن رسید که تولید بلوم و بیلت با افزایش ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۳۹۹ هزار و ۸۸۲ تن) همراه بود. مجموع تولید شرکت فولاد خوزستان در دو ماهه ابتدایی امسال، به دو میلیون و ۷۵۲ هزار و ۷۳۲ تن محصول رسید که حاکی از رشد ۱۱٫۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ (دو میلیون و ۴۷۳ هزار و ۳۶۰ تن) بوده است. در حوزه فروش نیز طی دو ماهه ابتدایی ۱۴۰۳، در مجموع ما موفق به فروش ۶۸۴ هزار و ۸۹۲ تن محصول شامل ۵۹۲ هزار و ۳۵۳ تن در بازار داخلی و ۹۲ هزار و ۵۳۹ تن در بازارهای صادراتی شدیم. درآمد حاصل از فروش شرکت در این بازه زمانی، در مجموع به ۱۴۴ هزار و ۲۷۳ میلیارد و ۸۳۲ میلیون ریال متشکل از ۱۲۷ هزار و ۶۱۳ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال در بازار داخلی و ۱۶ هزار و ۶۶۰ میلیارد و ۷۹۲ میلیون ریال در بازارهای صادراتی رسید که این میزان بیانگر رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۳۱ هزار و ۱۷۴ میلیارد و ۴۰۵ میلیون ریال) بوده است.

با فرا رسیدن روزهای گرم سال و اعمال محدودیت برق صنایع زودتر از زمان موعد، ارزیابی جناب‌عالی از تاثیر این چالش بر عملکرد شرکت فولاد خوزستان چیست؟

در چند سال اخیر، محدودیت تامین پایدار انرژی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید در صنایع مختلف به ویژه فولاد تبدیل شده است؛ به نحوی که محدودیت‌های انرژی شامل برق و گاز طی سه سال اخیر در شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده شمش فولادی ایران، باعث از دست رفتن تولید به ترتیب ۶۳۸ هزار تن، ۳۷۲ هزار تن و ۵۴۰ هزار تن فولاد طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ (در مجموع یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن) شد. خسارت‌های ناشی از محدودیت‌های انرژی به این فولادساز عظیم کشور با لحاظ قیمت فولاد صادراتی ایران طی این سه سال، به ترتیب ۴۳۳ میلیون و  ۸۴۰ هزار دلار، ۱۸۳ میلیون و ۲۴ هزار دلار و ۲۵۱ میلیون و ۶۴۰ هزار دلار (در مجموع ۸۶۸ میلیون و ۵۰۴ هزار دلار) بود که این میزان با احتساب نرخ دلار حدود ۵۰ هزار تومانی، معادل خسارتی بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است! متاسفانه قطعی برق صنایع در سال جاری پیش از زمان موعد آغاز شده و عملکرد فولادسازان کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است؛ به گونه‌ای که در صورت تداوم محدودیت‌های انرژی به ویژه برق، خسارت شرکت فولاد خوزستان به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید.

این در حالی است که ما زمینه اشتغال‌زایی ۱۷ هزار نفر را به صورت مستقیم و بیش از ۵۰ هزار نفر را به طور غیرمستقیم فراهم کرده‌ایم و بی‌شک قطعی برق و توقف تولید در هفته‌های پیش رو، تاثیر جدی بر اشتغال این تعداد نیروی انسانی خواهد گذاشت. از طرفی، توقف تولید در کارخانه‌های بزرگ فولادی کشور به ویژه فولاد خوزستان، تاثیر منفی بر بازار صنایعی همچون خودروسازی، ساختمان‌سازی و دیگر صنایعی که به تولید این فلز پراهمیت و پرکاربرد وابسته هستند، می‌گذارد و در چنین شرایطی بازارهای صادراتی و خارجی فولاد ایران نیز که اکنون با چالش‌های مختلفی مواجه شده است، بیش از پیش در خطر خواهد افتاد. طبق بررسی‌های انجام شده، میزان مصرف برق در صنعت فولاد کشور حدود ۵ درصد است و با وجود مصرف بیش از ۳۰ درصدی برق در بخش خانگی و سایر بخش‌ها، متاسفانه دولت در اولین اقدام مواجهه با ناترازی برق علی‌الخصوص در روزهای گرم تابستان، اقدام به قطعی برق کارخانه‌های فولادی می‌کند؛ این در حالی است که با توجه به رشد مصرف و افزایش میزان محدودیت‌ها، نه تنها ناترازی موجود جبران نمی‌شود بلکه میزان تولید واحدهای صنعتی به ویژه فولادسازان بزرگ کشور با افت بیشتری نسبت به سال‌های قبل همراه خواهد شد. بر همین اساس ما علاوه بر احداث نیروگاه‎‌های جدید و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با حمایت و همکاری دولت، نیازمند فرهنگ‌سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف به ویژه در بخش خانگی هستیم و امیدواریم با تحقق این مهم در گذر زمان، فولادسازان کشور بتوانند با خیال آسوده و پرقدرت در مسیر جهش تولید و سودآوری حرکت کنند.

در حال حاضر وضعیت بازارهای صادراتی فولاد ایران نیز چندان مناسب ارزیابی نمی‌شود. تحلیل جناب‌عالی از این مهم چیست و شرکت فولاد خوزستان چه عملکردی در حوزه صادرات داشته است؟

طبق برآوردهای انجام شده، تولید فولاد خام کشور (شامل بلوم، بیلت و اسلب) در سال ۱۴۰۲، به ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن رسید که هفت میلیون و ۸۳۸ هزار تن از آن در بازارهای صادراتی عرضه شد و این میزان با رشد ۶٫۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (هفت میلیون و ۳۷۲ هزار تن) همراه بود. در سال ۱۴۰۲، همچنین ارزش صادراتی فولاد خام کشور نیز با رشد ۴٫۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه شد. با این وجود، وضع برخی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادراتی مانند ضرورت عرضه ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات فولادسازان در سامانه نیما (رفع تعهد ارزی) که هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین معضلات صادرکنندگان فولاد کشور به شمار می‌آید، شکاف قابل‌توجه نرخ ارز آزاد و نیمایی و همچنین عوارض صادراتی، منجر به افت محسوس حجم و ارزش صادرات فولاد خام کشور در دو ماهه ابتدایی سال جاری شده است؛ به نحوی که در این بازه زمانی، حجم صادرات فولاد خام کشور با افت ۴۲٫۴ درصدی، به ۸۱۵ هزار تن و ارزش صادراتی آن با کاهش ۴۸٫۸ درصدی، به ۳۸۶ میلیون دلار رسید. این در حالی است که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور، صادرات فولاد می‌تواند زمینه‌ساز ارزآوری و رشد اقتصادی کشور باشد و بر همین اساس ضرورت دارد دولت تمهیدات لازم جهت رفع موانع موجود و توسعه صادرات فولاد را بیندیشد؛ چراکه بازار جهانی فولاد نیز دائما در حال نوسان بوده و هرگونه تعلل و غفلت ممکن است باعث کمرنگ‌ شدن نقش ایران در بازارهای بین‌المللی این فلز استراتژیک شود.

در این میان، ما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد کشور و مطرح‌ترین برند ایرانی در بازارهای صادراتی، موفق به فروش چهار میلیون و ۷۹۱ هزار و ۸۱۸ تن از محصولات خود در بازارهای صادراتی طی بازه زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ شده‌ایم؛ به نحوی که در سال ۱۴۰۰، با صادرات دو میلیون و ۹۲ هزار و ۴۴۴ هزار تن محصول به ۲۸ کشور دنیا به ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، سهم ۳ درصدی از کل ارزآوری کشور را به خود اختصاص دادیم. در سال ۱۴۰۱ نیز موفق به صادرات یک میلیون و ۴۰۱ هزار و ۲۰۷ تن از محصولات خود شدیم و با صادرات یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۱۶۷ هزار تن محصول در سال ۱۴۰۲، توانستیم جایگاه خود را به عنوان نماینده فولاد ایران در بازارهای بین‌المللی به ثبت برسانیم. لازم به ذکر است که ما علی‌رغم قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های ظالمانه آمریکا، نسبت به خنثی‌سازی تحریم‌ها به صورت عملی از طریق تثبیت و توسعه جایگاه خود در بازارهای بین‌المللی و همچنین رصد مقاصد صادراتی تا پایان فرایند صادرات جهت تکمیل اطلاعات بازارهای هدف و مصرف‌کنندگان نهایی محصولات صادراتی و بهبود مستمر عملکرد شرکت در این حوزه اقدام کرده‌ایم؛ ضمن اینکه با تسریع در انجام امورات گمرکی و پرداخت عوارض صادراتی به صورت آنلاین، به دنبال توسعه بازارهای صادراتی خود همگام با بررسی کامل بازار و زنجیره فولاد کشورهای مختلف و ارائه گزارش‌های تحقیقات بازار هستیم.

اهداف و استراتژی‌های راهبردی شرکت فولاد خوزستان در مسیر جهش تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای چیست؟

ما همواره به عنوان سردمدار توسعه و پیشرفت در صنعت فولاد کشور شناخته می‌شویم و با بهره‌برداری از ابرپروژه مگامدول زمزم ۳ بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی، مفهوم «ما می‌توانیم» را در دل تحریم و شرایط دشوار اقتصادی کشور عینیت بخشیدیم. برنامه راهبردی شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی کشور در افق ۱۴۱۰، دستیابی به تولید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد یعنی سهم ۲۵ درصدی بازار فولاد کشور است و تکاپو و حرکت پرشتاب این مجموعه عظیم فولادی طی دو سال اخیر در مسیر تکمیل زنجیره ارزش فولاد، نشان از عزم جدی ما برای دستیابی به سهم تاثیرگذار بازار فولاد دارد. تملک معادن در نقاط مختلف با در نظر گرفتن خلوص و ظرفیت حداکثری، طرح ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، احداث کارخانه اکسیژن ۴، احداث نیروگاه برق با ظرفیت ۵۲۰ مگاوات، به‌روز‌رسانی تجهیزات با هدف افزایش توان تولید زیرسقفی، حرکت به سمت انقلاب صنعتی چهارم و…، تنها بخشی از پروژه‌هایی به شمار می‌آیند که برای نیل به اهدف خود در افق ۱۴۱۰ فولاد خوزستان، در حال اجرای آن‌ها هستیم و بدون توقف و با صلابت در مسیر توسعه حرکت می‌کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز