خبرگزاری کار ایران

داوری در نیم فصل‌اول نمره قبولی گرفت؛

اصفهانیان: نباید از قافله عقب بمانیم / می‌توانیم در داوری آسیا و جهان بدرخشیم

اصفهانیان: نباید از قافله عقب بمانیم / می‌توانیم در داوری آسیا و جهان بدرخشیم
کد خبر : ۱۲۳۷۰۴

اشتباهاتی هم داشتیم که برای کاستن از آنها تلاش می‌کنیم. داوری در نیم فصل نمره قابل قبولی گرفت. گرچه نمی‌گویم بدون اشتباه بودیم.

ادعای علی دایی مبنی بر غش کردن محسن قهرمانی، داور بازی پرسپولیس و سپاهان، به سمت حریف اصفهانی جامعه داوری را با چالش‌های زیادی روبرو کرد که حتی بزرگان داوری هم هنوز نتوانسته‌اند آن را جمع کنند.

در پایان بازی‌های نیم‌فصل اول لیگ برتر به سراغ فریدون اصفهانیان، رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، رفتیم تا سطح قضاوت‌های لیگ برتر را از دیدگاه خود ارزیابی کند.

فریدون اصفهانیان در گفت‌وگو با ایلنا در ابتدا با ابراز رضایت از عملکرد داوران در نیم‌فصل نخست لیگ برتر گفت: در کل عملکرد داوران در نیم‌فصل اول مثبت بود و داوری‌های خوبی را شاهد بودیم، البته اشتباهاتی هم داشتیم که برای کاستن از آنها تلاش می‌کنیم. داوری در نیم فصل نمره قابل قبولی گرفت. گرچه نمی‌گویم بدون اشتباه بودیم.

وی افزود: در کلاس ۳ روزه‌ای که برگزار کردیم و نزدیک به ۱۰۰ نفر از داوران و کمک داوران حضور داشتند برخی قضاوت‌های نیم فصل آنالیز شد، هم نکات مثبت را بیان و هم نقاط ضعف را گوشزد کردیم.

رییس کمیته داوران ادامه داد: تاکنون این همه مسابقه همزمان در فوتبال برگزار نشده بود؛ به‌ جز لیگ برتر، مسابقات لیگ دسته اول و پایین‌تر هم برگزار می‌شد، به هر حال این فشردگی روی روند داوری هم تأثیر می‌گذارد. مسائل دیگری هم بود از جمله اینکه مظفری‌زاده ۲ ماه بیرون از ایران بود یا محسن ترکی به دلیل اینکه تمرکز لازم را نداشت تصمیم گرفت قضاوت نکند. چند داور هم دچار مصدومیت شدند و نتوانستند قضاوت کنند یا در برخی از مسابقات داورانی بودند که به دلیل مشکلات خانوادگی نمی‌توانستند قضاوت کنند و ما مجبور می‌شدیم در دقیقه ۹۰ داور دیگری را انتخاب کنیم.

اصفهانیان با بیان اینکه از علی کفاشیان خواسته حقوق داوران را افزایش دهد، گفت: ما نامه‌ای به کفاشیان نوشتیم تا ۶۰ درصد حقوق داوران افزایش یابد، گویا فعلا قرار است ۳۰ درصد حقوق داوران لیگ برتر و تا ۵۰ درصد حقوق داوران دسته‌های پایین‌تر افزایش یابد؛ البته هم با مهدی تاج و همه با کفاشیان صحبت کردم که این درصد افزایش یابد. پیشنهاد ما بسیار بالاتر از این حرف‌هاست. مطمئناً اگر داوران به مانند بازیکنان پول خوب بگیرند در داوری‌های‌شان تأثیرگذار است. البته می‌بینم در برخی از کشورهای صاحب سبک در فوتبال با وجود اینکه پول زیادی هم به داوران می‌دهند اما باز هم اشتباهاتی دارند؛ یعنی پول زیاد ضامن صد در صدی برای داوری خوب نیست.

وی افزود: باید در آینده نزدیک این امر محقق شود که داوران هم به مانند فوتبالیست‌ها پول‌های حرفه‌ای بگیرند تا همان‌طور که یک فوتبالیست بازی کردن برایش یک شغل است، قضاوت هم برای داوران یک شغل باشد تا به مشاغل دیگر فکر نکنند.

رییس کمیته داوران از احتمال حضور داوران ایرانی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل خبر داد و بیان کرد: امیدواریم در جام جهانی یک تیم داوری حضور داشته باشد، ضمن اینکه حسن کامرانی‌فر یکی از نامزدهای برترین کمک داور سال آسیاست که این نشان می‌دهد در داوری از توانایی‌های بالایی برخورداریم.

رییس کمیته داوران با تاکید روی اینکه داوران ایرانی این توانایی را دارند که در جام‌جهانی قضاوت کنند درخصوص جوان‌گرایی در داوری کشور نیز گفت: اگر در داوری جوانگرایی نکنیم در آینده به مشکل بر می‌خوریم. به هر حال دیر یا زود داوران فعلی از دنیای داوری خداحافظی می‌کنند و باید به فکر جانشین‌های آنها بود یعنی باید الان دانه را بکاریم تا بعدها برداشت کنیم. این کار اکنون در کشورهایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن هم انجام شده و ما هم نباید از قافله عقب بمانیم زیرا در آینده با استفاده از نیروهای جوان می‌توانیم در داوری آسیا و جهان بدرخشیم.

وی درخصوص وجود تبانی و گرفتن رشوه از سوی داوران به خصوص پرونده محسن قهرمانی نیز گفت: هر وقت در این باره در جلسات شرکت می‌کنیم با وجود اینکه سؤالات زیادی درباره این ادعاها مطرح می‌شود نتیجه کاملی نگرفته‌ایم. اکنون از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تا کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال پیگیر این موضوع هستند، ولی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. من هم بارها گفته‌ام این ادعاهایی که درخصوص داوری مطرح می‌شود حتی به ذهن ما خطور نمی‌کرد. در مورد پرونده قهرمانی هم فقط ادعایی مطرح شد که هیچ‌کدام ثابت نشده است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز