نیازمند فرهنگسازی برای حذف رسید دوم تراکنش ها هستیم
معاون فناوری اطلاعات ایران کیش در پاسخ به اینکه چگونه میتوان کاغذ رسید دستگاه کارتخوان را کوتاه کنیم گفت : همان طور که گفته شد برای اینکار نخست احتیاج به زیر ساخت نرم افزاری است که فراهم شده است و دوم فرهنگسازی که باید صورت بگیرد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت ایران کیش، بهزاد علیپور معاون فناوری اطلاعات ایران کیش با بیان اینکه این شرکت در راستای تحقق شعار پرداخت سبز و صرفه جویی در مصرف کاغذ به طور ویژه کاهش مصرف کاغذ رسید های تراکنش در این شرکت را در دستور کار قرار داده است گفت : واحد فناوری اطلاعات به عنوان متولی این کار، موفق شده است برای دستگاه هایی که حجم عمده تراکنش های این شرکت را شامل می شوند رول کاغذ ها را از ده سانتی متر به 6 تا 4 سانتیمتر کاهش دهد. بنابراین از لحاظ زیرساخت نرم افرازی اساسا اقدامات لازم انجام شده است .
وی ادامه داد: آنچه باقی میماند از حیث فرهنگسازی است که خود پشتیبانان و پذیرندگان و همچنین خریداران دراین زمینه نقش دارند .
معاون فناوری اطلاعات ایران کیش در پاسخ به اینکه چگونه میتوان کاغذ رسید دستگاه کارتخوان را کوتاه کنیم گفت : همان طور که گفته شد برای اینکار نخست احتیاج به زیر ساخت نرم افزاری است که فراهم شده است و دوم فرهنگسازی که باید صورت بگیرد.
علیپور از سویی با اشاره به لزوم حذف رسید دوم تراکنش برای پذیرنده اظهار کرد: واقعا نیازی به رسید دوم تراکنش نیست چرا که تراکنش ها هم پیامک می شود و هم فروشنده از طریق سامانه MRS و یا سامانه های گزارشاتی که از طریق خود پایانه های فروش قابل دسترس است به اطلاعات تراکنشی دست میابد و دیگر احتیاج به رسید دوم ندارد ، هرچند ممکن است هم اکنون برخی از پذیرندگان با حذف رسیددوم موافق نباشند اما به مرور باید این موضوع را جا انداخت. می شود به صورت اجبار و قانون رسید دوم را حذف کرد ، اما تا زمانی که پذیرندگان توجیه نشوند، این کار صحیح نیست ، به هر حال در حال حاضر صدور رسید دوم به صورت یک فرایند اختیاری برای پذیرنده در نظر گرفته شده است .
او درباره فرهنگسازی برای حذف رسید های کاغذی برای پذیرندگان می گوید: در حال حاضر بسیاری از امورروزانه تبدیل به یک عادت شده است مانند اینکه پذیرندگان به صورت عادی تراکنش دوم را چاپ و حساب هایشان را بر مبنای آن محاسبه می کنند در حالیکه در در مدل های مختلف پوز می توان تا پنجاه و شش هزار تراکنش اخیر را در خود دستگاه داشته و آن را به پذیرنده گزار ش داد . یا می توان از طریق سامانه MRS این اطلاعات دریافت شود. اما این موضوع یک آگاهی، یک ترک عادت و یک فرهنگسازی توامان می خواهد که باید با هم انجام شود. این کار از طریق اطلاع رسانی، برنامه های تبلیغاتی صورت می گیرد و خود پشتیبانان می توانند بیشترین نقش را در آگاهسازی پذیرندگان داشته باشند، ایران کیش متولی ایجاد زیر ساخت فنی بوده است، به غیر از این هر ایده ای که از سمت پذیرندگان بیاید آماده ایم تا آن ها را عملیاتی کنیم .
وی اضافه می کند: با توجه به تعریف فونت ها و ومحدودیت هایی که هر دستگاه داشته مصرف کاغذ را به کمترین حد رساندیم از سویی کاهش اندازه کاغذ بیشتر از 4 سانتیمتر برای برش از دستگاه امکانپذیر نیست.
وی اما با اشاره به این که به لحاظ فناوری تا حذف کامل کاغذ دستگاه های پوز می توان اقدام کرد گفت : ولی دراین راستا میبایست قوانین شاپرکی را هم در نظر داشته باشیم.
علیپور در ادامه با اشاره به لزوم حذف رسید دوم تراکنش ها تاکید کرد : سامانه هایی که برای پذیرندگان در ارتباط با گزارش ها داریم جزو کاملترین سامانه ها ست، اگر بازهم نیازمندی اعلام شود آن را نیز لحاظ می کنیم اما در حال حاضر اطلاعاتی که سامانه های ما می دهند آن قدر کامل هستند که نیاز به چاپ رسیددوم نداشته باشیم. بنایراین این زیر ساخت در حال حاضر وجود دارد اگر به ایران کیش باشد از همین فردا آمادگی حذف رسید دوم را خواهد داشت اما اینکه چه زمان پذیرندگان آمادگی این موضوع را دارند، بحثی دیگر است.
علیپور گفت : نمی توان صرفا با اجبار قانون، پذیرندگان را وادارکنیم که دیگر رسید دوم دریافت نکنند، اگر بنا به اجرایی شدن کاری است باید همه شرکت های پرداخت به صورت جمعی دست به این کار بزنند.
وی درباره کاهش هزینه ها یی که این کار نه فقط برای شرکت بلکه برای کشور دارد اظهارداشت: با توجه به افزایش قیمت کاغذ، این صرفه جویی و کاهش هزینه واقعاقابل توجه است.اما به صورت کلی معتقدم که تا همین جا نیز بخش عمده ای از فرهنگ سازی برای حذف رسید دوم توسط پذیرندگان انجام شده است و این روند می تواند ادامه بیابد.