«باشگاه رانندگان اسنپ»؛
پاسخی به تمام نیازها و خواستههای رانندگان
«از روزی که تاکسیرانی فعالیتش را در ایران آغاز کرد و حتی از حوالی سال ۱۳۴۸ که آژانسها به سیستم حملونقل شهری اضافه شدند، به طور معمول فضای آنچنانی برای رانندهها وجود نداشته که بتوانند نیازهایشان را بازگو کنند.
آنها همیشه در نقش راننده فقط موظف به انجام وظایف مرتبط با کسبوکارشان بودهاند و هیچ گوشی شنوای خواستههایشان نبوده است. ما تصمیم گرفتیم برای رانندههایمان فضای حمایتی ایجاد کنیم، نیازها و خواستههای آنها را بشنویم و تا حد امکان پاسخگو باشیم. این بود که باشگاه رانندگان را راهاندازی کردیم.»؛ اینها را حسین هزارجریبی، معاون عملیات اسنپ میگوید.
بعد هم با اشاره به تلاش در مسیر هر چه بهتر شدن امکانات این بخش اضافه میکند:« امیدواریم با بهبود خدمترسانی بتوانیم باشگاه رانندگان اسنپ را به نقطه امنی برای تمام اعضای ناوگانمان تبدیل کنیم تا بدانند جایی هست که به خواستههای آنها و خانوادههایشان اهمیت میدهد و تلاش میکند هر روز قدم مثبتتری در جهت رفاه و افزایش رضایت آنها بردارد.»
جوانی که در حال رشد است
ایده اولیه راهاندازی بخشی برای حمایت از رانندهها از همان سالی که تاکسییاب به اسنپ تغییر کرد، ایجاد شده بود. آن روزها اما دفتر و دستکی وجود نداشت و حمایت از رانندهها تنها در قالب پاداشهای ماهیانه با مبالغ اندک صورت میگرفت. ۲سال پیش برای اولین بار بخش مجزایی به نام «باشگاه رانندگان اسنپ» راهاندازی شد تا همه کسانی که با ناوگان اسنپ همکاری میکنند بدانند جایی وجود دارد که نیازهای آنها را میشنود و خواستههایشان را تا حد توان برآورده میکند.
حالا هم ۷ماهی میشود که این بخش به صورت متمرکزتری روی اهداف خود کار میکند و با راهاندازی کمپینهای مختلف در تلاش است تا رابطه رانندگان و باشگاه را تقویت کند. بدونشک این بخش با توجه به عمر کوتاهش هنوز خیلی جوان است و نیاز به رشد و تکامل دارد. به گفته هزارجریبی، امروز بودجه اختصاصی به «باشگاه رانندگان اسنپ» رقم قابل توجهی است که تمام و کمال صرف رفع نیازهای رانندگان میشود و دستاندرکاران این بخش در نظر دارند با افزایش و بهبود خدمات خود هر روز قدم مثبتی در مسیر افزایش رضایت رانندگان بردارند.
استفاده از تسهیلات باشگاه همگانی است
روال کار «باشگاه رانندگان اسنپ» به این صورت است که در دو حوزه خودرویی و رفاهی-درمانی خدمات مختلفی ارائه میدهد. در بخش خودرو با مشارکت تعمیرگاهها، مراکز خرید قطعات ماشین، کارواشها و هر بخش دیگری که مربوط به خودرو است، تسهیلاتی برای رانندگان فراهم میشود که نیازهای کسبوکارشان را مرتفع کند.
در بخش خدمات تفریحی-رفاهی هم امکاناتی مانند استفاده از استخر، باشگاه ورزشی و ... برای اعضای ناوگان اسنپ و خانوادههای آنها آماده شده است.
آنطور که هزارجریبی توضیح میدهد:« در حال حاضر استفاده از این خدمات برای هیچکدام از رانندگان این سامانه محدودیتی ندارد و همه رانندههای زن و مرد میتوانند از خدماتی که به صورت عمومی ارائه میشود استفاده کنند.
طبعا به مرور زمان و با افزایش امکانات، شرایطی برای استفاده بعضی خدمات در نظر میگیریم که به این ترتیب در حق رانندگان فعالمان و همچنین آنهایی که امتیاز بالا دارند، اجحاف نشود. البته همین حالا هم بعضی کمپینهایی که از سوی باشگاه رانندگان راهاندازی میشود، شرایط خاصی دارند. مثلا در کمپین رالی که همین چند وقت پیش برای رانندگان فعال در تهران برگزار شد، هر سفر بیشتر یک امتیاز اضافه برای شرکت در قرعهکشی داشت بنابراین رانندگان برای اینکه بتوانند شانس بُرد خود را بالا ببرند، باید روزانه سفرهای بیشتری میرفتند.»
طبق خواست رانندگان تصمیم میگیریم
نحوه فعالیت باشگاه رانندگان اسنپ کلا بر مدار نیازسنجی رانندگان و در واقع خواست آنهاست. هر امکانی که در این باشگاه راهاندازی میشود، ابتدا برای دو ماه فعال است و بر اساس بازخوردی که رانندهها میدهند تمدید یا لغو میشود؛ یعنی در نهایت این رانندگان هستند که با نظردهی درباره امکانات باشگاه رانندگان تصمیم میگیرند که میخواهند امکان ایجاد شده باقی بماند یا کاربری خاصی ندارد و بهتر است با مورد دیگری جایگزین شود. هزارجریبی اضافه میکند:« ما در باشگاه رانندگان در بازههای زمانی گوناگون نظرسنجیهایی میگذاریم و از خود رانندگان میخواهیم بگویند دقیقا چه امکانی را نیاز دارند که برایشان فراهم کنیم.
بازخورد رانندهها بدونشک در هر چه بهتر شدن روال کاری ما تاثیر بهسزایی دارد و این خود رانندگان هستند که در بهبود عملکرد ما میتوانند کمک کنند. این باشگاه متعلق به رانندگان است و اگر هر قدمی برمیدارد باید مطابق درخواست و نیاز آنها باشد. رانندگان معمولا ابتدا وامهای نقدی و سپس خدمات درمانی، خودرویی و در نهایت تفریحی و رفاهی میخواهند.
ما هم تلاش میکنیم بهترین امکاناتی که میتوانیم را بر اساس نیاز آنها فراهم کنیم. میدانیم که هنوز ایراداتی داریم و کامل نیستیم اما تلاش میکنیم هر روز بهتر از دیروز باشیم.»
خدمتی به وسعت ایران
باشگاه رانندگان اسنپ در حال حاضر در ۱۰استان ایران فعال است و هر چند برخی قراردادها در سراسر ایران اجرا میشود اما بنا بر این است که باشگاه به مرور زمان در استانهای بیشتری سرویسدهی کند. طبق نظرسنجی انجام شده در حال حاضر چیزی حدود ۴۳درصد از رانندگان ناوگان اسنپ از وجود باشگاه رانندگان اطلاع دارند و نزدیک به ۶۰هزار راننده از امکانات باشگاه استفاده کردهاند. طبیعتا هر چقدر میزان استقبال رانندهها از باشگاه بیشتر باشد، تسهیلات بیشتری فعال میشود. در نهایت هم تلاش بر این است که با ارائه خدمات مختلف در زمینههای گوناگون تمامی ناوگان اسنپ بتوانند از امکانات موجود بهره ببرند.