پیشران اصلی موفقیت در کار و کسب های اینترنتی
کسب و کار اینترنتی، ترکیبی از مهارت، دانش و خلاقیت است که بتواند نیازهای قشری از افراد جامعه را برطرف کند.
حسن اسماعیل زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی در مطلبی با عنوان «کار و کسب های اینترنتی؛ مفهوم و مزایا» نوشت: طی سال های اخیر، همزمان با رشد پیشرفت های تکنولوژیک، راه اندازی کار و کسبهای اینترنتی در کشور روند افزایشی داشته است.
به طوری که به نظر می رسد که تا چند سال آینده، کار و کسب ها بدون اینترنت و شبکه های مجازی، با توفیق چندانی همراه نخواهند شد.
کسب و کار اینترنتی، ترکیبی از مهارت، دانش و خلاقیت است که بتواند نیازهای قشری از افراد جامعه را برطرف کند.
در واقع، این نوع کار و کسب به هر نوع فعالیتی در اینترنت گفته میشود که منجر به کسب درآمد از طریق اینترنت شود.
کار و کسب اینترنتی فقط داشتن یک وبسایت نیست، درواقع یک سیستم است؛ یک سیستم که میتواند ایده شما را تبدیل به ثروت کند.
پس برای داشتن یک کار و کسب اینترنتی پولساز، شما باید طراح یک سیستم باشید. یا شاید بهتر است بگوییم که شما باید یک سیستم ساز باشید تا یک طراح سایت.
با توجه به افزایش نرخ بیکاری در کشور، یکی از راه های ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری میتواند اهمیت بخشیدن به دنیای کار و کسب اینترنتی باشد. حتی اگر یک کارمند شاغل هستید و درآمد ثابتی دارید، باید برای آینده خود به فکر ایجاد یک منبع درآمد غیر فعال باشید، برای این منظور، راه اندازی کار و کسب آنلاین میتواند مناسب ترین گزینه باشد؛ چراکه دارای مزایای زیادی است که آن را از کار و کسب های سنتی و عادی متمایز میکند. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کار و کسب اینترنتی به سرمایه کلان، مدرک و یا حتی شرایط سنی خاصی برای شروع نیاز ندارد.
از طریق این نوع کار و کسب ها، به راحتی و در هر مکان و زمانی، می توانید کسب درآمد کنید.
بر خلاف شغل های سنتی که به فضای فیزیکی و محدودی برای گنجاندن محصولات و لوازم کار احتیاج دارند؛ با یک فروشگاه اینترنتی، بدون محدودیت مکانی، میتوانید به سفارشات خود ترتیب اثر داده و کالاها را به تمام نقاط کشور و یا به تمام نقاط دنیا ارسال کنید.
در این نوع کار و کسب ها، شما خودتان کارفرمای خودتان هستید و هر طور که بخواهید، کار میکنید.
این حرفه، تنها کاری است که به شما امکان میدهد تا هرچقدر که بخواهید، درآمد خود را افزایش دهید. موفقیت شما در این کار فقط به انگیزه و تلاش شما بستگی دارد، نه به داشتن پارتی، کلک زدن و یا شانس.
با کار و کسب اینترنتی میتوانید، همزمان چند شغل داشته باشید.
کار و کسب اینترنتی، امکان اطلاع رسانی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان را به شما میدهد.
از طریق کار و کسب اینترنتی میتوانید از آخرین اطلاعات فروشگاه خود (اعم از میزان فروش، موجودی انبار، مشخصات خریداران، میزان استقبال از هر کالا و اطلاعات دیگر) به سرعت مطلع شوید.
در کار و کسب اینترنتی، دیگر لازم نیست منتظر بمانید تا مشتری بیاید و دست به کار شوید و برای خرید ترغیبش کنید یا به دنبال مشتری بدوید! بلکه محصول شما همواره در مقابل چشم های مشتریان است و این مشتری است که به سمت شما میآید. چون هر چیزی را که لازم باشد در مورد محصول بداند، از طریق سایت شما دریافت خواهد کرد.
از طریق این نوع کار و کسب می توانید نام شرکت یا فروشگاه تان را بر سرِ زبانها بیندازید! وقتی از طریق اینترنت در سطح وسیع، نام و آوازه و خدمات تان را عرضه و مطرح میکنید، خود به خود، مزایای سایت و خدماتی که ارائه میکنید، دهان به دهان بین مشتریان میگردد و این خودش نوعی تبلیغات رایگان برای شما خواهد بود.
این امکان برای مشتریان فراهم است که به راحتی درباره خدمات و کالاهای شما اظهار نظر کنند. این تعامل دو طرفه بین شما و مشتریان، بستر مناسبی را برای بهبود خدمات تان فراهم میکند.
از طریق کسب و کار آنلاین، می توانید بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری فراهم کنید.
برخلاف تبلیغات چاپی که هزینه های زیادی برای کاغذ، پارچه، بنر، تراکت و غیره صرف می شود، در این نوع کار و کسب، با ارزان ترین شکل ممکن و با بازدهی بسیار بالا محصولات و کالاهای خود را می توانید معرفی، تبلیغ و فروش نمایید.
با توجه به آنچه که گفته شد، در سال های آتی، گریزی از کار و کسب های اینترنتی نیست. بنابراین شناخت راههای موفقیت و کم هزینه در این حوزه ضرورت زیادی دارد.
تقاضا- محوری؛ دلیل اصلی موفقیت در کار و کسب های اینترنتی
عوامل زیادی برای موفقیت در کارآفرینی اینترنتی وجود دارد. این عوامل ممکن است شامل طراحی بهینه سایت، تبلیغ و بازاریابی گسترده، استخدام نیروی انسانی متخصص، ارائه محصولات و ایده های جدید، و نظیر اینها باشد. تردیدی نیست که هر یک از عوامل یاد شده، نقش مهمی در موفقیت کار و کسب ها دارد، اما تجربه اکثر شرکت ها و کار و کسب های مختلف نشان می دهد که فراتر از عوامل یاد شده، توجه به نیاز و خواسته مشتری است.
تجربه نشان داده است که سنجش نظرات، خواسته ها و رضایت مشتری، مهمترین عامل موفقیت در کار و کسب های اینترنتی محسوب می گردد. برای کارآفرینی اینترنتی، نیازی به توسعه یک سایت گسترده، استخدام ده ها نفر کارمند، فروش تنوع گسترده ای از محصولات و ... نیست.
ایجاد یک فروشگاه ساده و صرفاً یک محصول، و میزانی از تبلیغات و بازاریابی برای موفقیت شما کافی است.
مهمترین نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، ایجاد ارتباط با مشتری، گرفتن بازخور (دریافت نظرات وی)، اصلاح فرایند کار و کسب، فروش مجدد، گرفتن بازخور مجدد و اصلاح مجدد فرایند کار است. باید نظرات مشتریان خود را در بخش های مختلف کار و کسب، اعم از نمایش مشخصات محصول، انتخاب محصول، خرید محصول، فرایند پرداخت و دریافت، مدت زمان وصول محصول، خدمات پس از فروش، ارائه نقطه نظرات، و ...، جویا شده و اشکالات سیستم را اصلاح نمایید.
بهتر است ابتدا ایده یا محصول کوچکی را تولید کرده، سپس آن را در فروشگاه اینترنتی خود عرضه نموده و به فروش برسانید، به طوری که تمام اشکالات را از منظر مشتری شناسایی کرده و اصلاح کنید.
در واقع، باید در سایت خود، گزینه ای (به شکل مکتوب، تلفنی، پیامکی، یا ...) برای دریافت کامنت های خریداران محصول تان تعبیه نمایید. اگر در این مرحله، موفق شدید، محصول و بازار خود را توسعه دهید.
مهمترین موضوع در موفقیت یک کار و کسب اینترنتی، شناسایی نیاز و خواسته مشتری است نه خواسته فروشنده. به عبارت دیگر، آن نوع کار و کسب های اینترنتی که تقاضا-محور هستند، موفق می شوند، نه کار و کسب های عرضه- محور. هنر شما باید این باشد که بتوانید رضایت مشتریان خود را جلب نمایید تا بتوانید آنها را حفظ کنید، نه اینکه هر بار با یک مشتری جدیدی روبرو شوید.
فرقی نمی کند که محصول شما چیست، چه یک فروشگاه کالاهای خانگی یا تجاری باشد، چه تدریس آنلاین، چه فروش بسته های آموزشی، چه یک سایت خدماتی، و ...، شما به عنوان فروشنده، باید ابتدا این چند سوال مهم را از خودتان بپرسید:
کار و کسب شما قرار است به چه افرادی سرویس دهد؟ جامعه هدف شما چه کسانی هستند؟
مشتریان تان قرار است چه محصول یا ارزشی از شما خریداری کنند؟
این افراد چرا باید از شما خرید کنند؟ چه دلیلی باعث می شود که آنها از شما خرید کنند؟ کیفیت محصول، خدمات فروش یا پس از فروش، سرعت خدمات رسانی، گارانتی، برندینگ و ...؟
این افراد چطور می توانند شما و محصول شما را پیدا کنند؟ کانال ارتباطی شما با مشتریان چیست؟ وبسایت، اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی یا هر سه؟
روش تحویل کالا و خدمات در کار و کسب اینترنتی تان به چه شکل است؟
قرار است محصولات و خدمات موجود را به چه روشی به مشتری ارائه دهید؟
مشتریان محصولات تان، فرایند پرداخت را چطور انجام می دهند؟ آیا از فرایندهای موجود، رضایت دارند؟
پس از آنکه به سوالات فوق جواب دادید، مهمترین مراحل موفقیت کار و کسب خود را طی نمودهاید.
در ادامه میتوانید با یادگیری و توسعه مهارت هایی همچون طراحی سایت حرفهای، تولید محتوا، بازاریابی اینترنتی، طراحی سیستم فروش، تبلیغ نویسی در وب، سئو، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، توسعه و مدیریت سایت، و نظیر اینها، به رشد و توسعه روزافزون کار و کسب خود نیز اقدام کنید.
البته نباید از اثربخشی تبلیغ و بازاریابی غافل شوید، چرا که یکی از مهمترین عوامل موفقیت در هر کار و کسبی محسوب می گردد. برای این کار از ابزارها و روش های مختلفی می توانید استفاده کنید.
علاوه بر پاسخگویی به سوالات فوق، لازم است قبل از راه اندازی کار و کسب تان، به سوالات زیر نیز پاسخ دهید تا از شکست های احتمالی پیشگیری شود:
مناسب ترین زمان برای راه اندازی یک کار و کسب اینترنتی چه زمانی است؟
کار و کسب شما قرار است تا چه اندازه، بزرگ شود؟ مقیاس آن در سطح محلی خواهد بود، یا ملی و یا منطقه ای؟
رقبا یا شرکای تجاری شما چه افراد یا کار وکسب و کارهایی هستند؛ در حال حاضر چه وضعیتی دارند و چقدر باید آنها را جدی گرفت؟
چطور باید وارد بازار کار شد تا مطلوب ترین نتیجه حاصل گردد؟
منابع و دارایی های شما برای راه اندازی کسب و کار جدید چیست؟
هزینهها و مخارج شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی تان چیست؟