یک کارشناس حمل ونقل:
کاهش ترافیک و تسهیل تردد از دستاوردهای سامانه هوشمند حمل و نقل همپا در کشور خواهد بود
یک کارشناس صنعت حمل ونقل معتقد است: استفاده از مدل کارپولینگ برای تسهیل سفرهای درون و برون شهری و کاهش ترافیک و مصرف سوخت امری ضروری است.
به گزارش ایلنا، دانیال آب روشن افزود: ترافیک، آلودگی هوا و تردد خودروهای تک سرنشین معضل اصلی کلانشهرها و محورهای بین شهری پر تردد است و برای حل آن میتوان از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان و اجرای برنامههای موثر و زود بازده اقتصاد اشتراکی با مشارکت بخش خصوصی استفاده کرد.
این کارشناس صنعت حمل ونقل یادآورشد: از اوایل قرن 21 با ورود به عصر دیجیتال و گسترش ضریب نفوذ اینترنت در کشورها، اقتصاد اشتراکی با ظهور کسب و کارهای جدید مبتنی بر بستر اینترنت به تدریج به یک جریان اقتصادی اثرگذار تبدیل شد و نمونههای آن راه اندازی کسب و کارهای بزرگ در حوزه حمل و نقل آنلاین در کشورهای مختلف جهان است.
وی با اشاره به فعال شدن برخی خدمات در سالهای گذشته تحت عنوان درخواست خودرو در ایران، تصریح کرد: همانطور که میدانیم این مدل نوین از حمل و نقل آنلاین باعث هدفمند شدن سفرها شده و اتلاف وقت و هزینه را به کمترین حد ممکن رسانده است؛ به مفهوم دیگر با این اقدام، گام بزرگی در جهت واقعی شدن موضوع هدایت هوشمند ترافیک و به تبع آن شهر هوشمند برداشته شده است.
وی بیان کرد: این مدل نوین از حمل و نقل آنلاین در عین کم بودن هزینهها، امکانات مناسبی برای مسافر دارد و با هدفمند کردن سفرها از اتلاف وقت و هزینههای بسیاری جلوگیری کرده و در مجموع در کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی بسیار اثرگذار بوده است.
وی اظهارداشت: در مدل دیگری به نام کارپولینگ (اشتراک گذاری خودرو)، افرادی که مسیر مشترکی دارند از طریق اپلیکیشن یکدیگر را یافته و با خودروی یکی از آنها این مسیر را طی میکنند. به این صورت هم راننده هزینههای خود را تأمین میکند و هم سایر مسافران با هزینه کمتر و کیفیت بهتر مسیر را طی میکنند.
این کارشناس صنعت حمل ونقل تصریح کرد: مهم ترین مزیت سرویسهای کارپولینگ حذف تک سرنشینی و صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش چشمگیر ترافیک در مسیرهای درون و برون شهری است.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال هر روز شاهد ترافیک سنگینی در محور تهران - کرج هستیم و اگر دقت کنیم بیش از 60 تا 70 درصد ترافیک در طول این مسیر به خودروهای تک سرنشین اختصاص دارد و این باعث ترافیک سنگینی در این محور شده و مشابه همین وضعیت در آزاد راه تهران – قزوین و سایر محورهای پر تردد نیز به چشم میخورد.
وی گفت: در صورت فراگیر شدن استفاده از اپلیکیشنهای تخصصی این حوزه نظیر سامانه همپا، میتوان حتی تا 50 درصد از حجم خودروهای تک سرنشین در این مسیرها را کاهش داد و نتیجه آن روان شدن ترافیک و کمتر شدن تعداد خودروها در این محورها خواهد بود، ضمن این که خودروهای کمتری نیز وارد شهرهای مقصد و از جمله تهران خواهند شد.
وی افزود: استفاده از سرویسهای کارپولینگ (اشتراک گذاری خودرو) دراروپا یکی از راهکارهای مسئولان شهری برای غلبه بر معضل ترافیک کلانشهرهای اروپایی نظیر لندن، مونیخ و پاریس است و آمارها حاکی از آن است که تنها در سال 2016 بیش از 40 میلیون نفر مشترک از این سرویسهای حمل و نقل در اروپا استفاده کردهاند و رشد فزاینده آن همچنان ادامه دارد.
آب روشن یادآور شد: مدلهای حمل و نقل آنلاین مثل کارپولینگ و سرویسهای ارائه دهنده آن نظیر اپلیکیشن همپا، راهکاری مؤثر برای مقابله با بحران آلودگی هوا و ترافیک درون و برون شهری هستند و بسترهای مورد نیاز آنها نیز با توسعه زیرساختهای ارتباطی در کشور فراهم شده است.
به گفته وی، در کنار حمایت دولت و دستگاههای مسئول از شرکتهای دانش بنیان و وجود بسترهای مناسب برای فعالیت سامانههای حوزه حمل و نقل هوشمند، استفاده از تجربیات سایر کشورها در این حوزه نیز میتواند در جهت رفع این معضلات بسیار مؤثر باشد.