نرم افزار CRM چیست؟ و چه کمکی به کسب و کار شما می کند؟
مدیریت ارتباط با مشتری ( Customer relationship managment ) به روشها و استراتژیهایی گفته میشود که شرکتها برای مدیریت و تحلیل رفتار بین آنها و مشتریان با هدف بهبود این ارتباط جهت افزایش فروش و افزایش تکرار خرید استفاده میکنند.
نرم افزار CRM ابزاری است که کمک میکند مفاهیم مدیریت ارتباط با مشتری در کسب و کارها قابل پیادهسازی و خودکارسازی گردد.
وظایف اصلی نرم افزار های CRM:
- یک پایگاه دادهای متمرکز برای اطلاعات سرنخها و مشتریان و تعاملات آنها با شرکت
- خودکارسازی برخی از فرآیندهای بازاریابی و فروش
- منظم کردن، دقیق کردن و سریع کردن فرایندهای پیگیری
- تحلیل و بررسی اثربخشی تبلیغات
- بهبود همکاری تیمی در فروش
- بهبود مهارتهای فروش کارمندان فروش
- امکان گروه بندی هوشمند روی اطلاعات سرنخ ها و مشتریان با توجه به تعاملات آنها
استفاده درست از CRM چه اثراتی روی کسب وکار شما خواهد گذاشت؟
اثرات استفاده درست از CRM باورنکردنی است، یک تحقیق نشان میدهد که استفاده نرم افزار CRM:
میزان تبدیل سرنخ (زنگ خور، مراجع و...) به مشتری شما را 3 برابر میکند (یعنی اگر قبلا از 100 نفری که در نمایشگاه به غرفه شما میآمدند 10 نفر مشتری می شد با نرم افزار CRM این عدد تا 30 نفر قابل افزایش است)
- درآمد هر کارمند فروش را تا 41 درصد افزایش میدهد
- تکرار خرید مشتریان را تا 27 درصد افزایش میدهد
- هزینههای تبلیغات را تا 23 درصد کاهش میدهد
بخوایند: چگونه با یک نرم افزار CRM ساده سالیانه حداقل 50.100.000 تومان ذخیره کنیم
برگشت سرمایه نرم افزار CRM
تحقیقات نشان می دهد که ROI در نرم افزار CRM حدود 5.6 می باشد یعنی به ازای هر یک میلیون تومان سرمایه گذاری در حوزه CRM شما می توانید 5.6 میلیون تومان درآمد جدید ایجاد کنید
آیا شما به CRM نیاز دارید؟
به این 12.5 سوال و مساله فکر کنید، اگر پاسخ به آنها برای شما دغدغه است، شما به نرم افزار CRM نیاز دارید، اگر نه میتوانید از برنامه اکسل برای هماهنگی کارهای خود استفاده کنید.
شما وقتی از نرم افزار CRM استفاده نمی کنید چه چیزهایی را از دست می دهید؟
- فروش بیشتر
- اطلاعات مشتریان و سابقه ارتباط با آنها
- اطلاعات سرنخ های تجاری
- ابزاری مناسب برای سنجش اثر تبلیغات
- ابزاری مناسب برای سنجش رضایت مشتریان
- ابزاری مناسب برای سنجش شیوه برخورد کارمندان فروش با مشتریان
- ابزاری مناسب برای بهبود کیفیت فرایندهای پیگیری
- ابزاری مناسب برای یافتن مشتریان خوب و بد
- ابزاری مناسب برای توسعه مهارتهای کارمندان فروش
- استقلال از کارمندان
- تصاویر معنیدار از عملکرد بخشهای مختلف کسب و کارتان
- مراقب از مشتریان
قبل از شروع استفاده از CRM باید بدانید
مهم است که شما انتخاب درستی برای نرم افزار CRM مورد نیاز خود داشته باشید، اگر انتخاب شما در مرحله اول درست نباشد شما نه تنها سود نخواهید کرد بلکه متضرر هم خواهید شد، پس قبل از شروع توصیه اکید می کنیم که راهنمای خرید نرم افزار CRM را بخوانید