خبرگزاری کار ایران

۱۸ سال تحول و نوآوری:

ایرانسل، پیشرو در توسعه ارتباطات دیجیتال

ایرانسل، پیشرو در توسعه ارتباطات دیجیتال
کد خبر : ۱۵۴۵۱۱۵

در ۱۸ سال فعالیت ایرانسل، این شرکت با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری‌های نوین، از جمله شبکه‌های 5G و فیبر نوری، به اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران تبدیل شده است. ایرانسل با ارائه خدمات پیشرفته و نوآوری‌های مستمر، نقشی کلیدی در تحول اقتصاد دیجیتال کشور ایفاء کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ با گذر از سال‌های نخست بهره‌برداری از خدمات شبکه تلفن همراه در دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ و با چالش‌های موجود در عرضه و تقاضا و زیرساخت‌های لازم، در ۲۹ مهر ۱۳۸۵، اپراتوری متولد شد تا بازار تلفن همراه کشور را رقابتی و متحول سازد.

ورود ایرانسل به بازار تلفن همراه ایران، با هدف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، پیشروی در تکنولوژی‌های نوین، کاهش هزینه سیم‌کارت و فراهم‌سازی ارتباطات همراه برای همه، همراه بود. امروز، پس از ۱۸ سال از آغاز فعالیت، ایرانسل با همراهی مشترکان وفادار خود، گام‌های بلندی در عرضه نسل‌های جدید تلفن همراه، هماهنگی با تکنولوژی‌های پیشرفته جهانی، نوآوری و پیاده‌سازی فناوری‌های هوش مصنوعی برداشته است.

ایرانسل با توسعه خدمات فیبر نوری به منازل و کسب‌وکارها (FTTx)، ارتقاء زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال و ایجاد تحول دیجیتال در صنایع، به اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و اولین ارائه‌دهنده 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های نسل پنج در کشور تبدیل شده است.

ایرانسل در ۱۸ سال همراهی با شما، با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰.۶ میلیارد دلار، پوشش ۹۳ درصدی 4G، سهم بازار ۴۳.۷ درصدی، پوشش فیبر نوری برای بیش از ۲ میلیون خانوار و داشتن ۱۱۴۴ سایت فعال 5G، در تلاش است تا از یک اپراتور ارتباطی (Telco) به یک شرکت فناور‌محور (Techco) تبدیل شود. این شرکت با حرکت در لبه فناوری و توانمندسازی سه لایه از کاربران: مشترکان، شرکت‌ها و دولت، با ارائه ابزارها و راهکارهای دیجیتال، به یکی از بازیگران اصلی زیست‌بوم دیجیتال کشور بدل شده است.

در مهر ۱۳۸۲، با هدف تحقق برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی، مقدمات برگزاری مزایده اپراتور دوم تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم شد. با برنده شدن کنسرسیوم «امتیان ایرانسل» در این مزایده و دریافت پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار (GSM) در ۶ آذر ۱۳۸۴، شرکت ایرانسل توانست در ۶ شهریور ۱۳۸۵، حدود ۹ ماه پس از دریافت مجوز، شبکه خود را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کند. در ۲۹ مهر ۱۳۸۵، این شبکه به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز راه‌اندازی شد و با استفاده از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، خدمات خود را در سطح استانداردهای جهانی ارائه داد.

در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷، ایرانسل با دریافت پروانه ارائه اینترنت ثابت بی‌سیم (WiMAX)، خدمت «وایمکس» را به مشترکان خود عرضه کرد. در شهریور ۱۳۹۴، با ارتقای پروانه وایمکس، امکان ارائه اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) فراهم شد. در ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ایرانسل موفق به کسب مجوز آزمایشی ارتقای شبکه به نسل سوم، چهارم و بالاتر شد و در ۴ شهریور ۱۳۹۳، نسل سوم (3G) ایرانسل رسماً راه‌اندازی شد.

در ۲۹ آبان ۹۳، ایرانسل نخستین شبکه رسمی نسل چهارم تلفن همراه (4G/LTE) را در مشهد ارائه داد و به سرعت آن را در سراسر کشور گسترش داد. ایرانسل، که اولین ارائه‌دهنده 5G در ایران و رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های نسل پنج است، در اول مرداد ۱۳۹۹، نخستین سایت تجاری 5G را راه‌اندازی کرد. اکنون، ۱۱۴۴ سایت 5G در سطح کشور فعال است. در تیر ۱۴۰۳، ایرانسل با انجام تست سرعت در شبکه ۵.۵G، رکورد سرعت بالاتر از ۸ گیگابیت بر ثانیه را به ثبت رساند و بار دیگر رکورد سرعت اینترنت در ایران را جابجا کرد.

ایرانسل، در دی ماه ۱۴۰۲، با رونمایی از شبکه نسل پنج تلفن همراه در حالت مستقل (5G-SA)، همچنان پیشتاز در ارائه خدمات ارتباطی نوین و پیشرفته در کشور باقی مانده است.

پیشرفت‌های چشمگیر ایرانسل در توسعه فیبر نوری

در هفدهمین سال فعالیت ایرانسل، این شرکت در راستای برنامه کلان خود و برای تحقق اهداف دولت سیزدهم در توسعه زیرساخت فیبر نوری کشور و ارائه زیرساخت ارتباطی پرسرعت و با کیفیت، سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه فیبر نوری انجام داده است. ایرانسل با اجرای اقدامات اجرایی گسترده، توانسته است بیش از ۲ میلیون خانوار را در ۱۱۲ شهر تحت پوشش فیبر نوری خود قرار دهد.

در ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهوری وقت، سرویس جدید اینترنت پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبر نوری ایرانسل افتتاح شد. این سرویس با نام «فیبر به منازل و کسب‌وکارها (FTTx)» به بهره‌برداری رسید و بابل در استان مازندران، به عنوان نخستین شهر، به این سرویس دسترسی پیدا کرد. در ۲۶ بهمن ۱۴۰۲، با حضور وزیر وقت ارتباطات، پوشش اینترنت پرسرعت فیبر نوری ایرانسل در بابل تکمیل شد.

در تیرماه ۱۴۰۳، با حضور وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایرانسل سرویس فیبر نوری پرو (FTTX Pro) را افتتاح کرد و با انجام تست سرعت، موفق به ثبت سرعت بالای ۸ گیگابیت بر ثانیه شد که بالاترین سرعت اینترنت در شبکه فیبر نوری ایرانسل بود. همچنین در مرداد ۱۴۰۲، ایرانسل موفق به دریافت موافقت‌نامه پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) شد و به جمع ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی ثابت مبتنی بر فیبر نوری پیوست.

ایرانسل با پیگیری جریان هوشمندی و در نظر گرفتن اولویت‌های استراتژیک خود، به سمت تبدیل شدن به یک اپراتور هوش مصنوعی حرکت می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز