خبرگزاری کار ایران

ساخت جعبه ابزار برای دستگاه‌های دولتی

ساخت جعبه ابزار برای دستگاه‌های دولتی
کد خبر : ۱۰۷۶۷۴۲

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه این سازمان ارایه دهنده خدمت مستقیم به مردم نیست، بلکه وظیفه ایجاد زیرساخت را دارد، گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران، جعبه ابزار را برای دستگاه‌های دولتی ساخته ‌است.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، امیر ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات در نشست خبری آنلاین اظهار کرد: سازمان فناوری اطلاعات، ارایه دهنده خدمت مستقیم به مردم نیست. بلکه وظیفه ایجاد زیرساختی را به عهده دارد که سایر دستگاه‌ها با استفاده از آن بتوانند به ارایه خدمت به مردم بپردازند. ما جعبه ابزار را برای دستگاه‌های دولتی ساخته‌ایم، این که آنها تمایلی برای استفاده از این جعبه را نداشته باشند و نباید بهانه‌ای بابت عدم آمادگی زیرساخت بیاورند.

به گفته وی، در حال حاضر مرکز ملی تبادل اطلاعات از حدود صفر تراکنش به 150 میلیون تراکنش در ماه رسید. امروزه بیش از هزار خدمت دولتی، الکترونیکی شده‌اند در حالی که ممکن است گیرنده مستقیم بیش از 900 خدمت دولتی، مردم نباشند و تبادل اطلاعات صرفا در میان دستگاه‌ها صورت گیرد.

ناظمی خاطرنشان کرد: اگرچه ساختار فعلی دولت الکترونیک در کشور نیازمند بازطراحی است اما اگر قرار باشد این ساختار تنها فرآیندهای بروکراتیک فعلی را الکترونیکی کند، شاهد بهبود ساختار نخواهیم بود و تنها یک نظام بروکراسی الکترونیکی داریم. به نظر می‌رسد این طرح ما را به ۳۰ سال قبل بازمی‌گرداند.

وی رشد دانش فنی دستگاه‌ها و اراده آنها در استفاده از این خدمات را عامل توسعه دولت الکترونیکی دانست و اظهار امیدواری کرد که سمت و سوی تبادل داده در این مرکز از وضعیت دولت به دولت به حالت شهروند به دولت و نیز کسب و کار به دولت گسترش یابد و مطالبه‌گری صحیح را راهکار نیل به این مهم دانست.

خدمت تطبیق عکس و تشخیص زنده‌بودن در سماوا

بهنام ولی زاده، معاون دولت الکترونیکی، با این رویکرد که ساماندهی هویت افراد و خدمات به میزان قابل ملاحظه‌ای باعث کاهش مخاطرات فضای مجازی می‌شود به تشریح جزییات دو سامانه مهم دولت الکترونیک اعم از احراز هویت معتبر در فضای مجازی(سماوا) و نیز پیام ایران پرداخت.

    وی بند 4-3-2 مصوبه شورای عالی فضای مجازی تحت عنوان «نظام هویت معتبر در فضای مجازی»، مبتنی بر استقرار چارچوب تعامل‌پذیری بین تأمین‌کنندگان شناسه‌ها را خاستگاه قانونی راه‌اندازی سامانه سماوا ذکر کر د و گفت: تامین‌کنندگان شناسه هویت معتبر در این سامانه را سازمان‌های ثبت احوال کشور، ثبت اسناد و املاک کشور و نیز وزارت کشور تشکیل می‌دهند. در این میان شاهکار، اطلاعات هویت، سرویس عکس، VIN، پلاک، اطلاعات مکانی و هویت اتباع و غیره نیز جزو مولفه‌های اصلی سماوا به شمار می‌روند.

 به گفته ولی زاده، دستگاه‌های متعددی در سماوا به عنوان بازیگران دولتی به ایفای نقش می‌پردازند که علاوه بر تامین‌کنندگان شناسه هویت معتبر عبارتند از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی، بانک مرکزی و نیروی انتظامی است. در حال حاضر سرویس‌های شاهکار و سرویس‌های مرتبط با نشانی پستی به صورت کامل پیاده‌سازی شده و در حال ارایه‌ی خدمت است، همچنین سرویس احراز هویت افراد حقیقی و تطبیق عکس و تشخیص زنده‌بودن با همکاری سرویس‌دهندگان بخش غیردولتی، از نظر فنی پیاده‌سازی شده است که در صورت خروج سازمان ثبت احوال کشور از لختی و همکاری بیشتر، امکان ارایه سرویس ایجاد می‌شود.

بررسی سامانه سماوا از منظر آماری حاکی از این است که تا کنون 38 کسب و کار، بخش غیردولتی، سامانه دولتی و غیره در حال اخذ خدمات از این سامانه هستند و تا پایان اردیبهشت 1400 بیش از سه و هشت میلیون بار احراز هویت با استفاده از این سامانه انجام شده است.

    پیام ایران؛ سامانه ارتباطی مردم و دولت

در ادامه این نشست ولی زاده به تشریح سامانه پیام ایران به عنوان سامانه‌ای برای ارتباط دو سویه بین مردم و و دستگاه‌های اجرایی پرداخت و از مصوبه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات با هدف یکپارچه سازی تبادل داده میان مردم و دستگاه‌ها به عنوان خاستگاه قانونی ایجاد این سامانه یاد کرد.

وی سامانه کارپوشه ملی ایرانیان، سامانه پیامکی 4040، کد دستوری #40* و پست الکترونیکی احراز هویت بومی را جزو اجزای سازنده پیام ایران معرفی کرد و با ارایه اعداد و ارقامی، آخرین تحولات در این سامانه را برای افکارعمومی و رسانه‌ها به تصویر کشید. وضعیت آماری سامانه پیام ایران نشان می‌دهد، تا کنون 82 دستگاه به این سامانه متصل شده‌اند، دارای حدود 600 هزار کاربر است و تقریبا 60 میلیون پیام در بستر این سامانه رد و بدل شده‌اند. در همین راستا، آمار ارسال پیامک و کد دستوری در سامانه پیام ایران در سال گذشته عبارت از ارسال 16 میلیون و 500 هزار پیامک در سکوی دولت همراه و پاسخ به 310 میلیون درخواست در قالب USSD است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز