در گفتوگوی رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر با سفیر چین مطرح شد؛
ورود سریالهای چینی به کشور/ حکمرانی رسانهای فقط فیلترینگ و سانسور نیست
سفیر چین برای نمایش رایگان سریالهای چینی از رسانههای صوتی و تصویری ایرانی اعلام آمادگی و از نمایش فیلمها و سریالهای ایرانی در پلتفرمهای چینی استقبال کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ساترا، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر با سفیر چین در ایران دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار سفیر چین برای نمایش رایگان سریالهای چینی از رسانههای صوتی و تصویری ایرانی اعلام آمادگی و از نمایش فیلمها و سریالهای ایرانی در پلتفرمهای چینی استقبال کرد.
سیدصادق امامیان (رئیس ساترا) در بخشی از این دیدار اظهار کرد: امروز مردم در دنیا با رسانههای جدید خو گرفتهاند و دیگر تماموقت خود را برای دیدن تلویزیون ملی صرف نمیکنند. مردم به خصوص نسل جوان تحتتاثیر رسانههای بینالمللی قرار گرفتهاند و رسانههای ملی کشور خودشان به سختی در رتبه نخست توجهات قرار میگیرد و به همین دلیل با چالشی جهانی مواجهیم.
امامیان ادامه داد: آمارها نشان میدهد که در کشورهای جهان از هر پنج رسانه نخست، چهار مورد آنها رسانههای بینالمللی و غالبا آمریکایی هستند؛ از این رو مردم در این زمینه احساس نگرانی میکنند، حتی در کشورهای غربی خیلی از مردم مداخله حاکمیت از طریق تنظیمگری در حوزه رسانه را لازم میدانند.
ماموریت ساترا مستقل از صداوسیماست
رییس ساترا در ادامه با بیان اینکه ماموریت ساترا مستقل از صداوسیماست، افزود: وظیفه رسانه ملی رساندن محتوای ملی به تمام مردم کشور است، اما وظیفه ساترا توسعه صنعت رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایرانی است، به همین دلیل ساترا از بدو تاسیس به شدت فعالیتهای بینالمللی خود را دنبال میکند. از این رو طی دو سال گذشته بیش از ۴۰ رگولاتور غربی را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار کردیم. امروز توسعه همکاری با شرق در دستور کار قرار دارد به ویژه کشورهایی مثل چین که در زمینه نظام رسانهای خود پیشرفتهای قابل توجهی داشتهاند.
حکمرانی رسانهای فقط فیلترینگ و سانسور نیست
امامیان سرمایهگذاریهای مشترک را از مبانی مهم توافقات رسانهای و دو طرفه ایران و چین دانست و افزود: همه ما میدانیم که نمیتوانیم حکمرانی رسانهای خود را فقط به وسیله فیلترینگ و سانسور برقرار کنیم، همکاریهای اقتصادی میتواند به رشد رسانههای ما در همه زمینه کمک کند. هم چین و هم ایران دغدغههای مشترک و قابل توجهی هم در زمینه سیاسی و هم در زمینه اجتماعی دارند.
معاون رییس سازمان صداوسیما با اشاره به همکاریهای ایران و اروپا افزود: همکاریهای ما با شرکای اروپایی همیشه خوب بوده، به همین دلیل علاقه داریم این همکاریها با شرق نیز برقرار شود. با توجه به اینکه حوزه رسانههای نوین مبتنی بر اینترنت، یک حوزه داینامیک است و لحظهای تغییر میکند نیازمند ارتباطات پویا و مستمر در این زمینه هستیم تا بتوانیم به روز و لحظهای تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.
ارتباط ساترا با ۴۳ رگولاتور اروپایی
او در بخش دیگر اظهاراتش با بیان اینکه مجموعه رگولاتورهای اروپایی در حوزه رسانه، سازمانی را به نام epra (european platform of regulatory authorities ) تشکیل دادهاند، گفت: ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور و با ۴۳ رگولاتور عضو این سازمان ارتباط مستقل دارد. در همین راستا، هفته گذشته در حوزه تنظیم گری رسانه با رگولاتور اتریش دیدار و گفتگو داشتیم.
رئیس ساترا تاکید کرد: ما تجربیات موفقی در ارتباط با نهادهای تنظیمگر و سفارت کشورهای اروپایی داشتهایم. همچنین در این راستا آمادگی کامل برای ارتباط با نهادهای تنظیمگر حوزه رسانه کشور چین داریم و به دنبال زمینهسازی برای گسترش همکاری بین رسانههای خصوصی دو کشور هستیم.
۴۰ درصد محتوای رسانههای صوتی و تصویری باید داخلی باشد
وی با بیان اینکه رسانههای VOD این زمینه را دارند که در کنار تولید محتوای ارزشمند داخلی، از محصولات کشور چین هم استفاده کنند، اظهار کرد: سیاست ما این است که ۴۰ درصد محتوای رسانههای صوتی و تصویری، داخلی و ایرانی باشد؛ این با شرایط قبلی که قالب محتواها، محتوای محتواهای خارجی با محوریت هالیوود بود قطعا متفاوت است از این رو ما تولیدات ارزشمندی در ایران داریم که در تلاش برای گسترش آن هستیم.
امامیان در ادامه پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک و انعقاد سند تفاهمنامه در خصوص اهم حوزه های همکاری بین دو کشور ایران و چین را ارائه و اظهار کرد: ما خواستار همکاری فراتر از بحث امنیت فضای مجازی در موضوعاتی از جمله همکاری های رسانه های مبتنی بر اینترنت هستیم.
استقبال از همکاری رسانه ای ایران و چین
در ادامه این جلسه، سفیر چین در ایران درباره همکاریهای مشترک دو کشور در زمینه فرهنگی و رسانهای توضیحاتی ارائه کرد.
چانگ هوا اظهار کرد: در سالهای اخیر رسانههای جدید به ویژه رسانههای کشورهای غربی فضای مجازی را کنترل کرده است. ما باید پلتفرم خود را داشته باشیم تا مردم صدای ما را بشنوند. با وجود اینکه رسانههای سنتی هنوز فعال هستند و نقش خود را ایفا می کنند اما نسل جدید کشش بیشتری به رسانههای جدید دارند.
سفیر چین با تاکید بر اینکه دفتر مدیریت اطلاعات فضای مجازی چین در تنظیم مقررات فعالیت شرکتهای اینترنتی نقش مهمی ایفا میکند، گفت: سفارت چین از همکاری و ارتباطات بین سازمانهای تنظیمگر بین دو کشور چین و ایران استقبال میکند و حتما این تمایل به سازمان تنظیمگر و دفتر مدیریت اطلاعات فضای مجازی چین منتقل خواهد شد.
وی با استقبال از پیشنهادهای همکاری مشترک بین دو کشور نیز بیان کرد: شرکتهای بزرگ اینترنتی و فناوری اطلاعات در چین مثل علی بابا اکثرا شرکتهای خصوصی هستند که مطمئنا برای همکاری با شرکتهای اینترنتی استقبال خواهند کرد. ما حاضریم یکسری از سریالهای چینی را به صورت رایگان برای نمایش در اختیار رسانههای صوتی و تصویری ایرانی قرار دهیم و از نمایش فیلمها و سریالهای ایرانی در پلتفرمهای چینی استقبال میکنیم.