خبرگزاری کار ایران

با تألیف آ. نیکُلایِف و ترجمه مسعود ابراهیمی؛

«مدرسه پیانو» منتشر شد/ بهبود کیفی رپرتوارِ پیانیستِ تازه‌کار

«مدرسه پیانو» منتشر شد/ بهبود کیفی رپرتوارِ پیانیستِ تازه‌کار
کد خبر : ۹۵۷۳۵۴

کتاب «مدرسه پیانو» تألیف آ. نیکُلایِف و ترجمه مسعود ابراهیمی از سوی انتشارات «گیسا» روانه بازار نشر موسیقی شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «مدرسه پیانو» تألیف آ. نیکُلایِف و ترجمه مسعود ابراهیمی از سوی انتشارات «گیسا» روانه بازار نشر موسیقی شد.

در مقدمه کتاب از زبان مؤلف کتاب می‌خوانیم: «هدف اصلی از چاپ این کتاب، بهبود کیفی رپرتوارِ پیانیستِ تازه‌کار است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اصولاً اولین تماس عملی با هنر موسیقی چه نقش عظیمی در شکل‌گیری ذائقه‌های موسیقایی هنرجویان و ارتباط آن‌ها با این هنر ایفا می‌کند. سرنوشت آینده کودک، این‌ که آیا او موسیقی‌دانی حرفه‌ای و دوستدار پرشور موسیقی خواهد بود یا برای همیشه به آن بی‌اعتنا خواهد ماند، اغلب به‌ ویژه به این مرحله بستگی دارد که مرحله‌ای پیچیده‌تر و حساس‌تر در تعلیم و تربیت موسیقایی است. این موضوع تا حد زیادی به مهارت و استادی معلم و میزان استعداد هنرجو بستگی دارد. با وجود این، هیچ تلاشی نمی‌تواند بدون مواد پرارزش (از نظر موسیقایی) و دارای کیفیت عالی (از نظر زیباشناختی) برای آموزش عملی به نتیجه مطلوب منتهی شود.

نوازنده کوچک باید فقط با موسیقی دارای کیفیت عالی سروکار داشته باشد. این امر معیار ارزیابی کودک وغریزه موسیقایی او را پرورش می‌دهد که در آینده می‌تواند راهنمایی مطمئن برای وقوف به تنوع عظیم پدیده‌های موسیقایی باشد.

به همین دلیل، تعداد زیادی از آثار کلاسیک‌ها، بازپردازی‌های ملودی‌های محلی و آثار آهنگ‌سازان معاصر در این کتاب گنجانده شده‌اند، آثاری که از شهرتی بسزا در عمل آموزشی برخوردارند و می‌توانند نمونه‌هایی پرارزش (از نظر زیباشناختی) از آثار موسیقایی‌، ‌آموزشی باشند.

«مدرسه پیانو» منتشر شد/ بهبود کیفی رپرتوارِ پیانیستِ تازه‌کار

این کتاب برای دانش‌آموزان کلاس‌های اول و دوم مدرسه موسیقی در نظر گرفته شده است. قسمت اول، که برای کار با دانش‌آموزان کلاس اول در نظر گرفته شده از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول به مرحله ابتدایی آموزش اختصاص دارد؛ یعنی آوازخوانی و پیداکردن ملودی‌ها روی پیانو به صورت شنیداری، آشنایی با کلاویاتور و نت‌ها، فراگیری فنون اولیه نواختن پیانو. در بخش دوم قطعات و اتودهای پیچیده‌تری گنجانده شده‌اند که در حکم مصالحی برای تقویت و رشد مهارت‌های کسب‌ شده، هستند.

در قسمت دوم، که برای دانش‌آموزان کلاس دوم در نظر گرفته شده، مطالب بر اساس بخش‌های زیر گروه‌بندی شده‌اند: ۱. قطعات ۲. آثار دارای فرم بزرگ ۳. اتودها ۴. هم‌نوازی‌ها. در هر یک از این بخش‌ها، آثار به ترتیب پیچیدگی تدریجی تکالیف قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز