ویژههای محرمی سیما اعلام شد/ راهاندازی «حسینیه تلویزیونی ایران»
همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و عزای سرور و سالار شهیدان، شبکههای سیما جدول پخش گسترده و متنوعتری را شامل برنامههای ترکیبی، مستند و ... تدارک دیدهاند.
به گزارش ایلنا، همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و عزای سرور و سالار شهیدان، شبکههای سیما ویژه برنامههایی متناسب با سوگواری سالار شهیدان روی آنتن میبرند.
به همین منظور امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد، نشستی با حضور دبیر شورای معارف سیما، برخی از مدیران معارف شبکههای سیما و خبرنگاران و اصحاب رسانه درخصوص معرفی برنامههای ایام محرم برگزار شد.
جواد شیخاکبری مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما در این نشست خبری که به صورت زنده از طریق سایت شبکه قرآن هم در حال پخش بود، گفت: برگزاری عزاداری امام حسین (ع) یک سنت چندساله است و این دلبستگی شدید مردم به سرور و سالار شهیدان (ع) و برپایی هیاتهای عزاداری سال به سال افزایش مییابد و از شور ویژهای برخوردار است.
وی افزود: امسال به دلیل شرایط خاص کرونا با محدودیتهایی مواجه هستیم اما با توجه به اهمیت موضوع عزاداری امام حسین(ع) با برنامهریزیهای صورت گرفته و بر اساس اجرای تمام دستورالعملها و پروتکلهای بهداشتی ستاد مقابله با کرونا، برنامهریزی جامعی برای پوشش این مراسم انجام شده است. جمعبندی ما این بود که محوریت کار بر اساس دستورالعمل ابلاغی آنها باشد.
شیخاکبری اضافه کرد: با توجه به دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این ستاد برای صداوسیما دستورالعملی را مصوب کرده و ما هم طبق مفاد آن ملزم به رعایت تمام و کمال آن هستیم که یکی از آنها فرهنگسازی و اطلاع رسانی درباره چگونگی برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای عزاداران حسینی است که این رسالت بر عهده رسانه ملی است.
شیخ اکبری خاطرنشان کرد امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری بسیاری از مراسم مذهبی دچارتغییراتی شد که رسانه هم به تبعیت از آن باید پوشش رسانهای خود را تغییر میداد.
نخستین تجربه رسانه ملی برای پوشش مراسمهای مذهبی بدون حضور جمعیت با ایام اسفندماه و ماه رجب مصادف شد که مهمترین آن مراسم اعتکاف بود که رسانه باید این مراسم را با پروتکلهای بهداشتی ستاد مقابله با کرونا پوشش میداد که با برنامهریزیهای صورت گرفته در شورای معارف سیما، شبکهها نخستین تجربه موفق خود را در مراسم اعتکاف و اعمال ام داوود از حرم امام رضا (ع) انجام دادند که مدل رسانهای خوبی برای پوشش مراسم مذهبی در آن ایام ایجاد شد.
این برنامهریزی جدید رسانهای در مناسبتهای بعدی هم ادامه داشت و شبکههای سیما در نیمه شعبان، مراسم احیای نیمه شعبان و مناجات شعبانیه را بدون حضور جمعیت در دستور کار خود قرار دادند که با استقبال خوب بینندگان عزیز هم مواجه شد.
پس از آن تجربه ماه مبارک رمضان و مراسم احیاء و شبهای قدر را داشتیم که بر اساس نظرسنجیهای شبکههای تلویزیون بسیار مناسب عمل کردند.
همه اینها باعث شد برای ایام محرم با پشتوانه و تجربههای جدید و برگزاری جلسات این شورا با نهادهایی دیگر همچون سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف، جدول پخش محرمی رسانه ملی را طراحی کردیم.
راه اندازی «حسینیه تلویزیونی ایران»
مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما تصریح کرد: برنامههای محرمی امسال با دو کلیدواژه محتوایی «صبر» و «ثبات قدم» و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری در روز عید قربان، محور قرار گرفته است.
وی افزود: برای محرم متفاوت امسال «حسینیه تلویزیونی ایران» را طراحی کردهایم که شبکههای سیما از ساعت ۱۷ تا حدود یک بامداد و هر شبکه راس یک ساعت؛ تبدیل به یک حسینیه تلویزیونی میشود که هر آن چه که در هیاتهای حسینی اعم از مداحی و سخنرانی است در آن پخش میشود و سعی شده است همه سلائق عزاداران حسینی درنظر گرفته شود تا اگر مردم عزیزمان به هر دلیلی و با هر ملاحظاتی نتوانستند از خانه بیرون بیایند از برنامههای این هیاتها که بسیار متنوع و متکثر است، استفاده کنند.
پویشی که شیخ اکبری از آن خبر داد، پویش «هر خانه یک حسینیه» است که با توجه به شرایط خاص امسال طراحی شده تا انشالله شعار اصلی که هر خانه یک حسینیه با این پویش تحقق پیدا کند.
وی در خصوص راه اندازی کانال اختصاصی شمس توسط شورای معارف سیما افزود: ما بهدنبال این هستیم که یک کانال تلویزیونی به نام کانال «شمس» با سه ساعت برنامه در روز راه اندازی کنیم که تمرکز بر فضای مجازی داشته و در آن قرائت قرآن کریم، تواشیح، مداحی و سخنرانیها انعکاس خواهد یافت.
مقابله با تحریف در ماه محرم
شیخ اکبری با اشاره به جریان تحریفی که از سوی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی به راه افتاده است، تاکید کرد: یکی از محورهایی که رسانههای بیگانه با تمرکز بر آن، از ماههای قبل روی آن برنامهریزی میکنند این است که به بهانه کرونا، برپایی عزاداری امام حسین (ع) را تحتالشعاع قرار دهند و نسبت به برگزاری آن شبهه افکنی کنند که یکی از الویتهای شبکههای سیما، مقابله با این هجمههای تبلیغاتی دشمن و شبههزدایی است و محرم فرصتی خوبی برای مقابله با این هجمهها و تبیین این موضوع است.
استفاده ازمداحان جوان و چهرههای مطرح
شیخاکبری همچنین اظهار کرد: امسال از ظرفیت مداحان جوانان استفاده کنیم و همچنین از ظرفیت کارشناسانی که شاید چهره تلویزیونی نبودهاند و امسال برنامهریزی شده است تا تنوعی به برنامههای سیما داده شود.
وی با اشاره به هماهنگی با مقامات ذیربط برای اعزام برنامه سازان به عتبات عالیات اظهار کرد: اگر امکان حضور برنامهسازی در کشور عراق فراهم نشود با گفتگوهایی که با یکی دو شبکه عراقی داشتیم پخش زیارت «وارث» را در قاب تصویر کربلا برای عزاداران حسینی به تصویر درخواهیم آورد و برخی از برنامهسازان همچنان پیگیر این مساله هستند.