خبرگزاری کار ایران

وبینار آثار کوید – ۱۹ بر گردشگری کشورهای OIC برگزار شد؛

کاهش ۵۸ میلیارد دلاری درآمد حاصل از گردشگری در میان کشورهای OIC

کاهش ۵۸ میلیارد دلاری درآمد حاصل از گردشگری در میان کشورهای OIC
کد خبر : ۹۳۸۴۲۹

وبینار «آثار کوید – ۱۹ بر گردشگری در میان کشورهای OIC و راه¬های پیش رو» برگزار شد.

به گزارش ایلنا، وبینار «آثار کوید – ۱۹ بر گردشگری در میان کشورهای  OIC و راه‌های پیش رو» روز پنج شنبه مورخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۹ با حضور ۴۱ نماینده از ۲۵ کشور عضو و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی و با حضور مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری و همچنین رابط وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در «کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی سازمان همکاری‌های اسلامی» یا «کومسک»(COMCEC)  به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد. 

در ابتدای وبینار «آثار کوید – ۱۹ بر گردشگری در میان کشورهای  OIC و راه‌های پیش‌رو»  نماینده سازمان جهانی گردشگری ضمن اعلام پیش‌بینی کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی گردشگران بین‌المللی در جهان، بیان داشتند که بیشترین نرخ کاهش گردشگران بین‌المللی و ضررهای ناشی از آن در بازه زمانی ژانویه تا آوریل در میان مناطق مختلف دنیا متعلق  به آسیا – اقیانوسیه با ۵۱% -  و خاورمیانه با -۴۰% بوده است. او در ادامه بر توسعه محصولات جدید و خلاقانه متناسب با وضعیت موجود، گردشگری مسئولانه و توسعه آموزشی مهارت‌های جدید به ویژه مهارت‌های دیجیتال تاکید و آنها را به کشورهای عضو توصیه کرد.  

در ادامه، نماینده کومسک گزارش آماری از آثار کوید – ۱۹ بر گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی OIC ارائه و در این خصوص اشاره داشت که در میان کشورهای اسلامی ترکیه با ۸۹%-، امارات با ۸۴%-، اندونزی با ۷۸%-، مالزی با ۷۵%-، قطر با %۷۴- و عربستان با ۶۴%- بیشترین کاهش در ظرفیت صندلی پروازهای بین‌المللی را در ماه آوریل داشته‌اند. 

او اشاره داشت که طبق آمار کومسک، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی آمار جابجایی گردشگر در میان کشورهای OIC حدود ۴۶ میلیون نفر تنزل یافته و در نتیجه درآمد حاصل از این جریان گردشگری حدود ۵۸ میلیارد دلار آمریکا کاهش یابد. 

سپس در بخش ارایه تجربیات کشورها در زمینه انجام اقدامات مناسب برای رونق گردشگری با تاکید ویژه بر گردشگری داخلی در دوران کرونا، نمایندگان کشورمان گزارشی از اقدامات انجام شده در فازهای متوالی ارایه دادند. این فازها شامل تشکیل کمیته ملی گردشگری و ورزش به منظور ارزیابی و برآورد خسارات وارده به بخش‌های مختلف صنعت گردشگری از طریق وب سایت مربوطه؛ ارائه بسته‌های حمایتی به ذینفعان گردشگری در قالب مافیت مالیات بر ارزش افزوده، استمهال بازپرداخت اقساط وام‌ها، کاهش ۲۳ درصدی حق بیمه برای کارفرمایان و کارکنان شرکت‌ها و تاسیسات گردشگری، ایجاد امکان پرداخت هزینه حامل‌های انرژی به صورت اقساط، اعطای وام‌های کم‌بهره، الزام شرکت‌های گردشگری به برگرداندن وجوه افرادی که سفرهای از پیش رزرو کرده خود را لغو کردند، تمدید خودکار مجوزهای تاسیسات گردشگری و با تاخیر، ابلاغ دستورالعمل اولیه بهداشتی جهت رعایت در مراکز خدمات گردشگری و ابلاغ پروتکل بهداشتی سفر هوشمند (سفر با رعایت کامل نکات بهداشتی) و برگزاری تورهای آشناسازی به منظور انعکاس رعایت موارد بهداشتی در کلیه اجزای زنجیره تامین خدمات گردشگری به منظور اعتمادسازی و تشویق سفرهای داخلی با رعایت فاصله اجتماعی لازم و استفاده کلیه تجهیزات بهداشتی مورد نیاز هستند. 

گزارش فوق بویژه از این حیث که در آن بر گردشگری داخلی تمرکز خاصی شده است مورد توجه ویژه رئیس جلسه و اعضای کومسک قرار گرفت وتاکید شد که می‌تواند به عنوان یکی از الگوهای موفق مورد استفاده کشورهایی که قصد تمرکز بر گردشگری داخلی را دارند؛ قرار گیرد.

در بخش پایانی نشست از شرکت‌کنندگان درخواست شد تا راهکارهایی برای نجات صنعت گردشگری در دوران کرونا و رونق آن در دوران پساکرونا ارائه نمایند. نمایندگان ایران در این بخش حضور فعالی داشته و دو پیشنهاد ارائه شده از سوی آنها مورد استقبال اعضای کومسک، نماینده سازمان جهانی جهانگردی و دبیرخانه کومسک قرار گرفت و انجام آن قویا به کشورهای دیگر توصیه شد. این پیشنهادات عبارت بودند از تمرکز بر رونق گردشگری داخلی با رویکرد تورهای خانوادگی و تهیه کلیپ‌هایی از وضعیت مثبت رعایت موارد بهداشتی در مراکز اقامتی و پذیرایی و پخش گسترده آن به منظور اعتمادسازی بین مردم جهت انجام سفر داخلی.

گفتنی است از پیشنهاد کشورمان برای تمرکز بر تورهای داخلی خانوادگی به عنوان ایده‌ای کاملا نو و گره‌گشا در رونق گردشگری داخلی یاد و به عنوان یکی از نتایج اصلی وبینار از سوی رییس جلسه به سایر کشورهای عضو پیشنهاد شد. از دیگر نتایج نشست می‌توان به ضرورت بازتعریف بازارهای هدف گردشگری خارجی در دور‌ان کرونا و بویژه پساکرونا و همچنین استفاده از بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر فناوری اطلاعات و دیجیتال برای بازسازی چهره کشورها اشاره کرد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز