در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
تحقیر کارآفرین داخلی روی آنتن زنده تلویزیون! / زمان کم بود و کارآفرین به سوالات پاسخ نمیداد+فیلم
تهیهکننده برنامه «کارستون» گفت: آنچه که بین کارآفرین محترم و مجری برنامه رخ داد، به خود شرکتکننده مربوط میشود. چون اکثرا پاسخ هیچیک از سوالات مجری برنامه را نمیداد. بهگونهای فرد مورد نظر بیشتر دنبال حاشیهسازی برای خود و دیگران بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در سال جهش تولید؛ تلویزیون برنامههایی را برای حمایت از کارآفرینان داخلی تدارک دیده تا با استفاده از ظرفیت آنتن رسانه ملی موجب تقویت تولید داخلی شود. برنامه «کارستون» که بخشی از برنامه «حرف حساب» است، هرشب به صورت زنده روی آنتن شبکه یک سیما میرود تا با هدف حمایت از تولید داخلی در هر برنامه شرایط بهتری را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کند. این برنامه هرشب میزبان دو کارآفرین در زمینههای گوناگون تولیدات اقتصادی است.
به تازگی ویدیویی از این برنامه در فضای مجازی پخش شده که در آن مجری اجازه صحبت به فردی که به عنوان تولیدکننده تلفن همراه معرفی شده را نمیدهد و بهگونهای طرح او را تخریب میکند. همین موضوع با حواشی بسیاری در فضای مجازی همراه شده است.
هادی سلیمزاده (تهیهکننده برنامه حرف حساب) در این باره به ایلنا توضیح داد: سابقه عملکرد برنامه ما مشخص بوده و بهتر است که ابتدا فیلم کامل هر موضوعی را ببینیم و بعد درباره آن قضاوت کنیم. مسئلهای که ما با مهمانهای خود داریم این بوده که آنها به عنوان کسانی که میخواهند یک سرمایهگذار را پرزنت کنند، باید به تمام پرسشهای طرح شده از سوی مجری را کاملا صریح و به صورتی درست پاسخ دهند. مثلا باید بگویند که میزان فروششان چقدر بوده؟ یا باید در پاسخ به پرسش کسی که میخواهد روی کار آنها سرمایهگذاری کند، به صورت تخمینی بگویند، چه زمانی اصل و فرع سرمایه آنها را پس میدهند؟
وی افزود: متاسفانه مهمان برنامه ۱۵ تیرماه از پاسخ دادن صریح به سوالها تفره میرفت. از سوی دیگر زمان آنتن تلویزیون محدود بوده و باید طبق کنداکتور جلو برویم. از سوی دیگر نیز شاید بالغ بر ۱۰۰۰ نفر هم در لیست انتظار برنامه ما هستند تا بتوانند کسب و کار خود را معرفی کنند. لذا ما وظیفه داریم آنچه که مرتبط با بیزینس یک کسب و کار بوده را در کنار پروسه داوری که در برنامه صورت گرفته به گوش مردم برسانیم. شرکتکننده مذکور حتی به علت عدم همکاری، حتی در قسمت داوری نیز نتوانست امتیاز طلایی را کسب کند و امتیاز نقرهای را گرفت. ولی باز به هر حال از ایشان دعوت کردیم تا در برنامه حضور پیدا کرده و کالای خود را معرفی کنند. چراکه بحث تولید تلفن همراه واقعا برای خود ما هم مهم بود ولی متاسفانه به هیچکدام از سوالات پاسخ نمیدادند و وقت آنتن در حال تلف شدن بود.
این تهیهکننده در ادامه بیان کرد: فکر کنید یک کارآفرین به صورت رایگان در برنامه تلویزیونی شرکت کرده و یک ربع از آنتن پرمخاطب رسانه ملی به او اختصاص داده شده است اما به جای پاسخ به سوالات حرفهای حاشیهای را بیان میکنند. همین میشود که بعد از ۱۰ دقیقه مجری میگوید که زمان شما رو به پایان است و هنوز پاسخ این سوالات را ندادهاید. بنابراین میپرسد چقدر فروش داشتید؟ خب جواب این پرسش مشخص بوده و بیشتر از یک کلمه یا جمله نیست. ولی ایشان دنبال این بودند که متاسفانه جواب سوالات را ندهند. نکته دوم هم اینکه فراخوان میدادند که بیایید و تجهیزات من را بخرید.
وی ادامه داد: ما به همه شرکتکنندگان دسترسی در اینستاگرام و وبسایت برنامه را میدهیم و یک اپلیکیشن برای ارتباط با مردم را در اختیارشان قرار میدهیم و به هر طریقی از آنها حمایت میکنیم. بر همین اساس در آنتن تلویزیون موظف هستیم که دیتا پر کنیم. بالاخره نمیتوانیم بگوییم که ایشان این سوالات را پاسخ ندادند، ما هم تاییدشان کردیم و مردم بروید و با ایشان مشارکت کنید. ولی خب باز علیرغم اینکه ایشان این همکاری را نکردند، پست مربوط به او را گذاشتیم. متاسفانه در فضای اینستاگرام خیلی نظاممند ۵۰، ۶۰ اکانت در یک ساعت مشخص شروع به فحاشی کردند و خیلی حرفهای ناسزا و رکیک بیان کردند. این مشخص میکند که این شخص بیشتر به دنبال حاشیهسازی بوده تا کار دیگر. چراکه فضای برنامه برای تمام شرکتکنندههای قبلی فضای مثبتی بوده و تک به تک بچهها تماس گرفته و از تغییر زندگی خودشان تشکر میکنند. بر همین اساس من مقداری حس کردم که ایشان بیشتر از هرچیزی به دنبال حاشیهسازی هستند.
سلیمزاده در پاسخ به این پرسش که آیا خود شرکتکننده چنین حملاتی را در فضای اینستاگرام انجام داده، اظهار داشت: بله. چراکه بعد از اتمام برنامه اول استودیو را ترک نمیکردند و شروع به داد و بیداد کردن که من شکایت میکنم و پدر شما را در میآورم. چراکه به جاهایی که باید متصل هستم. باز هم با وجود این اتفاقات ما صفحه ایشان در اینستاگرام را نگه داشتیم ولی سیری از فحش و دشنام آمد که دیگر مجبور شدیم پست ایشان را آرشیو کنیم ولی هنوز در سایت برنامه صفحه دارند. چون هدف ما واقعا حمایت از تولید است. منتها تولید شفاف. اینکه بیایند با قیمت ۱ یا ۲ میلیارد تومان خط تولیدی را بفروشند بدون اینکه اطلاعات اقتصادی درستی بدهند، درست نیست.
وی ادامه داد: یعنی شما میگویید بیا خط تولید من را بخر ولی نمیخواهید به سوالات من درباره خط تولیدتان جواب دهید. اولین سوال این است که اگر این را خریدم چقدر میتوانم تولید کنم و بفروشم؟ بعد بگوییم که این را نمیگویم؛ شما بخرید خودتان بعدا متوجه میشوید. خب این کار درستی نیست و هیچ عقل سلیمی چنین کاری را انجام نمیدهد. اگر هم قرار باشد افراد بخواهند روی پروژههایی سرمایهگذاری کنند، موضوعات مختلف برای آنها باید شفاف باشند. یعنی من این پول را بگذارم و ببینم بازار محصولی که تولید میکند یعنی بازگشت سرمایه من چقدر است؟ ریسک آن چقدر است و رقبا چه کسانی هستند؟ فضا به این صورت است ولی ایشان دنبال پاسخگویی نبودند و دنبال طفره رفتن و یک سری تبلیغات کلی ما خیلی خوبیم بودن. خوب بودن خط کش و مقیاس دارد و شما باید آن مقیاس را بگیرید. اگر فیلم کامل را ببنید تقریبا به زور یکی دو تا از این اطلاعات را دادند و بعد از برنامه هم چنین شرایطی را پیش آوردن.
سلیمزاده درباره اینکه چرا در گزینش اولیه افراد با دقت بیشتری عمل نشده تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد، اظهار داشت: عمدتا قبل از اینکه افراد بخواهند روی آنتن بیایند همه چیز خوب و خیلی جذاب بوده و همه از آن استقبال میکنند. همانطور که گفتم ما یک لیست انتظار ۱۰۰۰ نفره داریم ولی روزانه بیش از دو نفر را نمیتوانیم بینیم من حتی ایشان را هم الویت دادیم. چون بالاخره محصول تلفن همراه محصول مهمی است و بازار خوب داخلی دارد و ما دنبال این هستیم که بازار رونق بگیرد. در واقع رئیس شرکت جی ال ایکس هم جز مهمانهای ما هستند که قرار است در آینده به برنامه بیایند. البته چند شرکت دیگر هم در حوزه موبایل بودند ولی ما گفتیم از کوچکترین شروع کنیم که این کارش بیشتر رونق بگیرد.
این تهیهکننده در ادامه بیان کرد: ولی خب متاسفانه ایشان دنبال این هستند که یک پولی بگیرند و کاری کنند و سرمایهگذار را به آینده حوالی دهند. یعنی شما بیا با ۱ یا ۲ میلیارد این خط تولید را بخر ولی اینکه چه شود بعدا مشخص میشود. خب این در واقع رسالت برنامه ماست که باید بازسازی شود تا دیگر در هچل نیفتیم و آگاهانه این کار را انجام دهیم. چون اکنون ۲۰۰ شرکت دیگر هم هست که میتوان روی آنها سرمایه گذاری کرد.
وی در پایان گفت: تاکنون نزدیک به ۵۰۰ کارآفرین از حوزههای مختلف به برنامه آوردیم که اتفاقات خیلی ویژهای برای آنها رخ داده و سرمایهگذاری مردمی تا سقف ۵ میلیارد تومان برایشان اتفاق افتاده است. اعطای نمایندگیهای فروش متعدد برای تک تک عزیزان از کسی که یک کسب و کار خانگی دو سه تومانی را معرفی کرده تا فردی که کسب و کار ۱۰۰ میلیارد یا ۲۰۰ میلیارد تومانی داشته است. این تارگت برنامه ماست.