نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما از مخاطبان رسانه ملی در ۱۹ روز گذشته؛
۸۶ درصد بیننده برنامههای سیما / ورود زیرخاکی به باشگاه ۵۰ درصدیها / حدود ۵۰ درصد مخاطب برنامههای اولین شب قدر
نظرسنجی مرکز تحقیقات در ۱۹ روز سپری شده از ماه مبارک رمضان نشان میدهد ۸۶ درصد مردم بیننده برنامههای سیما بودهاند و تا اینجا «زیرخاکی» شبکه «یک» توانسته خود را به باشگاه مجموعههای تلویزیونی دارای بیش از ۵۰ درصد بیننده برساند. بر اساس این نظرسنجی، شبکه «یک» در بخش سریالها، ویژهبرنامههای افطار و ویژهبرنامههای سحر، جایگاه اول و شبکه «سه» در بخشهای ترتیلخوانی، سخنرانی مذهبی، مناجاتخوانی و ویژهبرنامههای شب قدر، رتبه اول را در جذب مخاطب از آن خود کردهاند.
به گزارش ایلنا، در این نظرسنجی که در سراسر کشور انجام شده، تا اولین شب قدر، سریال زیرخاکی با ۵۱.۳ درصد، پربینندهترین سریال سیما بوده و رضایت ۷۸.۴ درصد از بینندگان را در حد «زیاد» جلب کرده است. «بچه مهندس۳» شبکه «دو» با جذب ۴۱.۷ درصد مخاطب و کسب رضایت در حد «زیاد» ۸۴.۸ درصدی و «سرباز» شبکه سه با ۲۹.۴ درصد مخاطب و کسب رضایت در حد «زیاد» ۳۷.۶ درصدی در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. «پدر پسری» شبکه پنج هم با جذب ۱۰.۲ درصد بیننده، توانسته رضایت ۵۷.۱ درصد مخاطبان را در حد «زیاد» جلب کند.
مقایسه آمار ۸ روز ابتدایی ماه مبارک با آمار جدید حکایت از افزایش بینندگان مجموعههای تلویزیونی رمضانی شبکههای مختلف سیما دارد، به طوری که تعداد بینندگان «زیرخاکی» شبکه یک ۷.۴ درصد، «بچه مهندس۳» شبکه دو ۸.۴ درصد، «سرباز» شبکه سه ۵.۴ درصد و «پدر پسری» شبکه پنج حدود یک درصد افزایش داشته است.
مقایسه میزان بیننده برنامههای ویژه افطار، سحر، ترتیلخوانی، سخنرانی مذهبی و مناجاتخوانی با نظرسنجی قبلی هم نشان میدهد بینندگان برنامههای ماه مبارک رمضان، به جز ویژه برنامههای سحر، افزایش داشته است. بر این اساس، مخاطبان برنامههای افطار ۳.۷ درصد، ترتیل خوانی ۱.۷ درصد، سخنرانی مذهبی ۳.۷ درصد و مناجات خوانی ۲.۶ درصد رشد داشته، در مقابل از تعداد مخاطبان برنامههای سحر ۱.۶ درصد کم شده است. در اولین شب قدر هم نزدیک به ۵۰ درصد مردم پای تلویزیون احیا داشتند.
بر اساس این نظرسنجی، ۳۱.۳ درصد پاسخگویان بیننده ویژه برنامههای افطار شبکههای سیما بودهاند. از میان این برنامهها «دعوت» شبکه یک با ۱۸درصد، پربینندهتر از دیگر برنامهها بوده و رضایت در حد «زیاد» ۸۶.۱ درصد بینندگان را کسب کرده است. بعد از دعوت، «مثل ماه» شبکه «سه» با ۱۰.۲ درصد مخاطب و کسب رضایت در حد «زیاد» ۷۷.۸ درصد مخاطبان، در رتبه بعدی قرار دارد.
نظرسنجی مرکز تحقیقات نشان میدهد ۲۰.۹ درصد مردم بیننده ویژهبرنامههای سحر از شبکههای سیما بودهاند و در این میان، برنامه «ماه خدا» از شبکه یک با ۱۲.۳ درصد، پربینندهتر از دیگر برنامهها بوده و رضایت در حد «زیاد» ۸۶.۵ درصد بینندگان را کسب کرده است. بعد از «ماه خدا» نیز «ماه من» شبکه «سه» با ۸.۱ درصد مخاطب قرار دارد.
۳۰.۲ درصد پاسخگویان هم بیننده ترتیل خوانی قرآن کریم از شبکههای سیما بودهاند. از میان بینندگان این برنامهها ۱۱.۴ درصد این برنامهها را بیشتر از شبکه «سه»، ۶.۲ درصد از شبکه «قرآن و معارف» و ۵.۵ درصد از شبکه «استانی» تماشا میکنند. در همین حال، ۴.۲ درصد هم اعلام کردهاند برای پیگیری این برنامه به نام شبکه دقت نمیکنند.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، ۳۱.۲ درصد پاسخگویان مشتری سخنرانیهای مذهبی هستند که از شبکههای سیما پخش میشود. از این میان، ۱۲.۷ درصد، این برنامهها را بیشتر از شبکه «سه» تماشا میکنند. در همین حال، ۶.۷ درصد هم اعلام کردهاند برای پیگیری این برنامه به نام شبکه دقت نمیکنند.
نظرسنجی مرکز تحقیقات نشان میدهد ۳۳ درصد پاسخگویان برنامههای مناجاتخوانی شبکههای سیما را دیدهاند. از این میان، ۷.۸ درصد، این برنامهها را بیشتر از شبکه «سه» و ۷.۱ درصد از شبکه «یک» به تماشای این برنامهها نشستهاند.
بر اساس این نظرسنجی، نزدیک به ۵۰ درصد شرکتکنندگان در این نظرسنجی از شبکههای مختلف سیما بیننده برنامههای شب قدر بودند. ۱۹.۲ درصد این برنامهها را بیشتر از شبکه «سه» دیدند و ۱۳.۱ درصد هم از شبکه «یک» پیگیر این برنامهها بودند.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، ۲۲.۷ درصد پاسخگویان در ماه مبارک رمضان شنونده برنامههای رادیو بودهاند که نسبت به نظرسنجی قبلی ۱.۱ درصد افزایش مخاطب را نشان میدهد. از میان شنوندگان برنامههای رادیو، ۳۴.۴ درصد برنامهها را بیشتر از رادیو «استانی» گوش میکنند.