داریوش پیرنیاکان:
شیوه آنلاین پنجاه درصد به هنرجوها کمک میکند/ دولت باید وارد کار شود
سخنگوی شورایعالی خانه موسیقی گفت: وظیفه دولت رسیدگی به وضع آموزشگاهها و مدرسان موسیقی و پرداخت حقوق برای بیکاری چند ماهه ناشی از کروناست.
به گزارش ایلنا، داریوش پیرنیاکان سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی با اشاره به توقف تمامی فعالیتهای موسیقی در ماههای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: خانه موسیقی، مدیرعامل و معاون اجرایی از ابتدای امسال برای این موضوع قدمهای خوبی برداشتهاند، اما خانه موسیقی منبع مالی ندارد و این را همه اعضا هم میدانند. همانطور که آقای نوربخش هم صحبتهایی با وزیر فرهنگ و ارشاد کردهاند باید به حوزه آموزش رسیدگی جدی شود. به هر حال بخش اعظمی از فعالان موسیقی از حوزه آموزش امرار و معاش میکنند. الان حدود سه ماه است که آموزشگاهها تعطیل است. اینها باید چه کار کنند؟ تعداد آموزشگاهها و تعداد مدرسان کاملا معلوم است. پس ضرورت دارد وزارت ارشاد به آنها کمک کند. ما باید به این نکته واقف باشیم که آسیب پذیرترین قشر در موسیقی مدرسان هستند. از سوی دیگر بسیاری از فعالان موسیقی جذب آموزشگاهها شدهاند، زیرا حوزههای دیگر موسیقی آنچنان رونقی برای فعالیت و امرار و معاش آنها ندارند. در موسیقی کلاسیک و ایرانی و کلاسیک غربی وضع به این شکل است و تقریبا همه فعالان این حوزهها در آموزشگاهها تدریس میکنند.
پرداخت حقوق موسیقیدانان بیکار شده در کرونا
سخنگوی شورایعالی خانه موسیقی تاکید کرد: اینجا دولت باید وارد شود و من از وزیر محترم ارشاد آقای صالحی میخواهم که به این امر رسیدگی کنند و حتما برای چند ماه تعطیلی آموزشگاهها و مدرسان حقوقی درنظر بگیرند. وظیفه دولت و وزارت ارشاد این است که در این موقعیت به وضعیت موزیسینها رسیدگی کنند و برای این چند ماه بیکاری به آنها حقوقی پرداخت کنند و بر این مسئله تاکید داریم.
پیرنیاکان درباره نحوه برگزاری کلاسهای دانشگاه موسیقی به صورت آنلاین هم گفت: بعد از تعطیلات نوروز این کلاسها به صورت آنلاین و مجازی آغاز شده و در مباحث نظری و کلاسهای عملی انفرادی این کار انجام میشود ولی در کلاسهای عملی گروهی مثل گروهنوازی این کار غیرممکن است. این کلاسها ممکن است اگر وضعیت سفید اعلام شود در تابستان برگزار شود یا اینکه به ترمهای بعدی انتقال داده شود.
این مدرس پیشکسوت موسیقی درباره نحوه برگزاری کلاسهای خصوصی خود نیز گفت: کلاسهای خصوصی را هم در فروردین به اصرار هنرجویان آغاز کردم که از طریق واتس آپ تدریس میشود که خیلی مطلوب نیست. شیوه آموزشی من به شکلی است که باید همزمان با شاگرد ساز بزنم و صداها با تاخیر چند ثانیهای میرسد. قرار شد شاگردان ساز بزنند و بفرستند و بعد من اشکالاتشان را اصلاح کنم و برایشان بفرستم که وقت زیادی میبرد. به هر صورت این شیوه حداکثر تا پنجاه درصد به هنرجو کمک میکند و نمیتواند جای تدریس حضوری را بگیرد.
قدردانی از پرستاران و پزشکان بیمارستان ها
وی درباره تجربه شخصی خودش در دوران قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا و فعالیتهای هنری است، گفت: آنقدر جامعه در این موضوع ملتهب بود که من تمام حواسم به معطوف آن بود. این مسئله جهانی است و وقتی میدیدم در کشورهای دیگر دسته دسته انسانها به خاطر این بیماری جان خود را از دست میدهند، بسیار غمگین میشدم و دستم به ساز نمیرفت. در روزهای اول به جهت روحیهام هیچ کاری نمیتوانستم انجام دهم. بیشتر مطالعه کردم، در خانه ماندم و توصیههای پزشکی و بهداشتی عمل کردم، اما اخیرا با اصرار شاگردان تدریس آنلاین را آغاز کردم کم کم دستی هم به ساز بردم.