خبرگزاری کار ایران

با اعلام برگزیدگان؛

«سرو نقره‌ای» به ایستگاه پایانی رسید/ ظرفیت‌های گرافیک حرفه‌ای ایران بیش از آن چیزی است که در سرو نقره‌ای دیده شد

«سرو نقره‌ای» به ایستگاه پایانی رسید/ ظرفیت‌های گرافیک حرفه‌ای ایران بیش از آن چیزی است که در سرو نقره‌ای دیده شد
کد خبر : ۸۴۹۱۶۹

هیات داوران مراتب ناخرسندی خود را از کیفیت آثار دوسالانه ششم سرو نقره‌ای اعلام کرد و گفت:گرچه این آثار حاصل کار دوساله هنرمندان است اما باور داریم ظرفیت‌های گرافیک حرفه‌ای امروز ایران بسیار بیش از آن چیزی است که در این دوسالانه دیده شد.

به گزارش ایلنا، مراسم اختتامیه ششمین دوسالانه سرو نقره‌ای شامگاه جمعه ۲۹ آذرماه با حضور محمدجواد حق‌شناس (رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران)، سیدحسین سیدزاده (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر)، فاطمه کرکه‌آبادی (رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک)، محسن سلیمانی (دبیر دوسالانه سرو نقره‌ای)، اعضای شورای سیاستگذاری و اعضای هیات داوران دوسالانه و جمع کثیری از هنرمندان و اعضای انجمن در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فاطمه کرکه‌آبادی (رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک) با بیان اینکه ششمین دوسالانه سرو نقره‌ای امسال مستقل از هر ارگان و نهادی برگزار شد، گفت: سرو آینه و انعکاس فعالیت اعضای انجمن است؛ خوب یا بد، تلاشی است که توسط اعضا در دو سال گذشته با وجود تمام محدودیت‌ها، موانع و مشکلات انجام شده است. در بهترین حالت و کیفیت خود نیست اما یقیناً تاثیرگذار و فرهنگ‌ساز و چراغ راه آینده خواهد بود. البته می‌دانیم راه زیادی مانده تا طراحان گرافیک بتوانند بهترین و با کیفیت‌ترین آثار خود را عرضه کنند.

وی افزود: امیدواریم تولیدکنندگان و سفارش دهندگان و متولیان فرهنگ و هنر نیز به جایی برسند که انجام کار خود را بدون حضور و تفکر طراحان متصور نشوند و طراحی گرافیک را بخشی از سرمایه‌گذاری مادی و معنوی و ارزش افزوده کار خود بدانند.

کرکه‌آبادی تاکید کرد: برگزاری دوسالانه سرو نقره‌‌ای، تلاشی برای بهبود کیفیت و نقد کارهای خودمان است و روز به روز به این هدف نزدیک‌تر خواهیم شد.

وی به برپایی نمایشگاه دوسالانه سرو نقره‌ای اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی کار از اعضای قدیمی تا اعضای جدید به دبیرخانه سرو نقره‌ای رسید. برگزاری نمایشگاهی در این ابعاد اصلا آسان نیست، این روزها، روزهایی است که تمام جامعه شرایطی سخت را تجربه می‌کند که انجمن هم از آن مستثنی نیست. کمبود منابع مالی و انسانی برای انجام کارهای متعدد از چالش‌های همیشگی انجمن است و اگر همدلی، همیاری و کمک همه دوستان، حامیان و اعضا نبود، این کار هم انجام نمی‌شد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در پایان بیان کرد: مطمئنم که در نحوه اجرای نمایشگاه خطای انسانی، کاستی و اشتباه داشته‌ایم که بخشی از آن غیرقابل اجتناب بود و البته امیدوارم که با تجربه به دست آمده برنامه‌های بعدی را در شرایطی آرمانی و بهتری برگزار کنیم.

در ادامه محسن سلیمانی (دبیر ششمین دوسالانه سرو نقره‌ای)، از استقبال بی‌نظیر هنرمندان طراح گرافیک و علاقمندان به هنر گرافیک از افتتتاحیه و بازدید از نمایشگاه گفت و از همکاران و هیات داوران این رویداد تشکر کرد.

محمدجواد حق شناس نیز هنر گرافیک را به مثابه یک رسانه دانست و گفت: این هنر ابزاری تاثیرگذار در انتقال مفاهیم به شمار می‌آید، رسانه‌ای جهانی که به کمک عناصر آن می‌توان از محدودیت مرزها رهایی یافت و به جهانی نو و تازه دسترسی پیدا کرد. فارغ از هنر انتزاعی که می‌تواند گرایش‌هایی از گرافیک را نیز شامل شود، هنر اجتماعی در ساحت‌های عمومی خود می‌تواند به پیشبرد فرهنگ عمومی جامعه کمک کند.

وی افزود: گرافیک جدا از جنبه زیباشناختی و هنری خود، در ساختار جامعه با پرداختن به چنین مقولاتی می‌تواند به هنری پیشرو تبدیل شود و کاربردی فرابخشی پیدا کند. در نظام اجتماعی شهر دامنه این کنش و واکنش مشخص‌تر به نظر می‌رسد و برداشت شهروندان از رویدادها و عناصر زیباشناختی شهر  به صورت خودآگاه و ناخودآگاه بر ضمیر آنها تاثیر گذاشته و متقابلا آنها نیز تمایلات و خواسته‌های خود را به هنرمند منتقل می‌‌کنند.

حق شناس به گرافیک محیطی اشاره کرد و گفت: در این میان، گرافیک محیطی کارکردی فراتر از یک هنر پیدا کرده و به یک رسانه اجتماعی تبدیل می شود. ما در مدیریت شهری معتقدیم که هنر گرافیک شهری می‌تواند به ایجاد آرامش بصری در جامعه کمک کند. نخستین نتیجه مدیریت کاربردی و زیباشناسانه گرافیک در شهر، ایجاد آرامش، حذف زوائد بصری و دوری از آلودگی‌های تصویری است که در ناخودآگاه شهروندان اثرات مطلوبی بر جای می‌گذارد. توجه به این نکته مهم است که در میان آثار هنری منتشر شده از هنرمندان در سراسر جهان، بیشترین تعهد اجتماعی را در گرافیک می‌توان سراغ گرفت.

وی اظهار کرد: این هنر جدا از خاستگاه تبلیغاتی خود، به مرور و به ویژه در دهه‌های اخیر شأن اجتماعی و کارکرد فرابخشی خود را ارتقا داده و با حفظ شاخصه‌های هنری و حرفه ای خود، به هنری در خدمت جامعه تبدیل شده و نقش‌ اجتماعی طراحان پررنگ‌تر شده است. ما در شهر در نوع ابتدایی کاربرد گرافیک در قالب استفاده از علایم راهنمای شهری تا نوع پیشرفته آن در استفاده از گرافیت‌های دیواری و تبلیغات شهری، با هنر گرافیک آشنایی داشته و ارتباط برقرار می‌کنیم. بنابراین می‌توانیم گرافیک را کاربردی‌ترین زیرمجموعه های هنرهای تجسمی بشماریم و از زبان مشترکی که توسط آن ایجاد می‌شود برای درک جامعه و جهان پیرامون استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: امروزه گرافیک محیطی به یکی از ارکان اصلی زندگی اجتماعی و شهری تبدیل شده است و مؤثرترین ابزار برای تأثیر بر الگوهای رفتاری زندگی انسان شهرنشین به شمار می‌آید. این گونه از هنرهای تجسمی یک پدیده اجتماعی است که می‌تواند خصایص ملی، شاخصه های قومی، ظرفیت های فرهنگی، قراردادهای اجتماعی، آداب و سنن و در نهایت گرایش‌های سیاسی و اقتصادی جامعه را  بررسی و تحلیل کند. و من امیدوارم هنرمندان گرافیست که برخی از آثار آنها در این دوسالانه به نمایش درآمده، با تکیه و توجه به مقوله اقتصاد فرهنگ به نقش مهم اجتماعی خود واقف بوده و بیش از پیش ما را در ایجاد حال خوب برای شهر تهران  و شهروندان تهرانى کمک کنند. تعاملی که مدیریت شهری همواره خواستار ایجاد آن است و به تاثیر آن در بهبود اوضاع روحی و روانی جامعه اعتقاد دارد.

بر این اساس، برنامه بعدی مراسم، تقدیر از قباد شیوا هنرمند پیشکسوت بود که البته در سالن حضور نداشت و همین موضوع سبب شد تا فرزاد ادیبی، اونیش امین‌الهی و کوروش پارسانژاد، تندیس سرو نقره‌ای به همراه لوح تقدیر را به نماینده‌ای که از طرف قباد شیوا در سالن حاضر بود، تقدیم کنند.

فرزاد ادیبی در ادامه پشت تریبون حاضر شد و به نمایندگی از قباد شیوا که مسئولیت ریاست هیات داوران دوسالانه سرو نقره‌ای را برعهده داشت، متن بیانیه داوران را قرائت کند.

او ادامه داد: هیات داوران مراتب ناخرسندی خود را از کیفیت آثار دوسالانه ششم سرو نقره‌ای اعلام می‌کند؛ گرچه این آثار حاصل کار دوساله هنرمندان است اما باور داریم ظرفیت‌های گرافیک حرفه‌ای امروز ایران بسیار بیش از آن چیزی است که در این دوسالانه دیده شد.

بر این اساس، در ادامه برگزیدگان بخش‌های مختلف دوسالانه سرو نقره‌ای با حضور هیات‌های داوری هر بخش و قرائت بیانیه آنها اعلام شد.

بخش «نشان و هویت بصری»

دیپلم افتخار بخش نشان به سیروس سلیمی و امیرمهدی مصلحی اهدا شد.

جواد زری‌نیا و سام کشمیری دیپلم افتخار بخش هویت بصری را دریافت کردند.

سرو نقره‌ای در بخش نشان و هویت بصری به میردامون میرباقری و حامد حکیمی رسید.

بخش «نشر»

کیانوش تنها و مجید زارع دیپلم افتخار این بخش را گرفتند و تندیس سرو نقره‌ای به سیاوش تصاعدیان اهدا شد.

بخش «پوستر»

دیپلم افتخار بخش پوستر به علیرضا عسگری فر رسید و احمد کریمی توانست تندیس سرو نقره‌ای این بخش را از آن خود کند.

بخش «تبلیغات و گرافیک محیطی»

دیپلم افتخار این بخش به رشید رهنما و سینا سنکار اهدا شد.

همچنین تندیس سرو نقره‌ای به الهام غلامی تعلق گرفت.

بخش «بسته بندی»

در این بخش هیچ اثری شایسته سرو نقره‌ای دانسته نشد و سه دیپلم افتخار به رضا عباسی، جمشید دژاگاه و احسان اکبری رسید.

بخش «دیجیتال»

امین منتظری و جواد زری‌نیا در این بخش دیپلم افتخار گرفتند و تندیس سرو نقره‌ای این بخش به سیاوش یعقوبی اهدا شد.

بخش «تایپ فیس»

دیپلم افتخار این بخش به حمیدرضا قدسی و محمدمنصور قنایی و تندیس سرو نقره‌ای نیز به هیربد لطفیان رسید.

بخش «تولیدات استودیوها»

دو دیپلم افتخار به استودیو «خلاقه است» به مدیریت مهرداد مه‌آبادی و استودیو «تابستان» به مدیریت نواب قزلباش و فرشید منفرد اهدا شد.

در پایان مراسم نیز از برگزیدگان و اعضای هیات داوران درخواست شد برای ثبت عکس یادگاری روی صحنه بیایند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز