در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
تمام دکور مجموعه «وارش» ساخته شد اما اکنون نابود شده است/ تغییر نام سریال به دلیل محتوای داستان انجام شد

تهیهکننده سریال وارش میگوید: با توجه به اینکه سریال وارش مربوط به دهه ۳۰ است، مجبور شدیم که تمام دکور مجموعه را بازسازی کنیم اما اکنون با گذشت با یک سال این دکور تقریبا نابود شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مجموعه «وارش» به کارگردانی احمد کاوری سریال تازه شبکه سوم سیما بوده که هر شب ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه روی آنتن میرود. این مجموعه داستان یارمحمد را روایت میکند که برای فرار از گرسنگی و خشکسالی به شمال کشور میرود تا شغل ماهیگیری را پیشه کند. اما او نمیداند ماهیگیریِ آن منطقه در سلطه گردنکشی به نام تراب است... .
محمودرضا تخشید (تهیهکننده سریال وارش) درباره لوکیشن این مجموعه که در بیرون از فضای آپارتمانی شهر تهران ساخته شده است، توضیح داد: زحمتی که دوستان تولید در این کار متحمل شدند اتفاق عجیب و غریبی بود. چراکه ما نه تنها از تهران خارج شدیم، بلکه به یک دوره تاریخی نیز وارد شدیم که در آن حتی المانهای آن زمان نیز نشان داده میشود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه قصه ما مربوط به دهه ۳۰ است، برای نشان دادن تصویر محیط با محدودیتهایی مواجه بودیم. به نوعی ما باید تمام خانههایی که در آنجا وجود داشت را برای آن زمان بازسازی میکردیم. در نهایت باید بگویم کار پر زحمتی بود ولی اکنون که پخش میشود، حس میکنم این موضوع از جمله مزیتهای کار به شمار میآید. به نوعی در این کار اصلا المان جدید، تازه و امروزی را نمیبینید و یک فضای قدیمی، سنتی و بومی به تصویر کشیده میشود که فکر میکنم حس مثبتی را برای مخاطب ایجاد کرده است.
این تهیهکننده در ادامه ضمن بیان اینکه با توجه به ویلاسازیهای گسترده در شمال کشور، برای پیدا کردن لوکیشن این مجموعه تلاش بسیاری صورت گرفته است، اظهار داشت: شرایط در شمال بهگونهای است که شما جایی را پیدا نمیکنید که در آن ویلاسازی نشده باشد. با توجه به اینکه این مجموعه در یک برهه زمانی خاص روایت میشود، در نهایت جایی را انتخاب کردیم که در آن ویلاسازی نشده باشد و خودمان تمام دکور نشان داده شده در این مجموعه را ساختیم. این کارها زحمت ما را زیاد کرد اما برای اینکه به تصویر خوب برسیم، سعی کردیم از تصویرهای بد جلوگیری کنیم و زیباییهای شمال را به نمایش بگذاریم.
تخشید در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون دکور این مجموعه همانند زمان فیلمبرداری باقی مانده و از آن محافظت میشود، گفت: هنوز دکور هست ولی متاسفانه آنجا در نگهداری خوب عمل نکرده و مردمی که به آنجا آمدند تا حدودی تغییراتی را ایجاد کردند. متاسفانه وقتی من بعد از یک سال به آنجا رفتم، به قدری مردم به آنجا رفته بودند که نابود شده بود.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا لوکیشن مجموعههای تاریخی همچون سریال «وارش» دارای ظرفیتی هستند که مانند کشورهای دیگر در بعد گردشگری نیز مورد توجه قرار گیرند، توضیح داد: ما برای تصویربرداری این سریال گستره وسیعی را در نظر گرفتیم که استان گیلان و مازندران، کیاشهر، رشت، انزلی، سیاهکل و مواردی از این دست از جمله آنها به شمار میآید. به نوعی وقتی با رانندهها صحبت میکردم، میگفتند که ما روزی ۲۰۰ کیلومتر این جادهها میرویم و میآییم.
تخشید ادامه داد: البته روستای اصلی ما در منطقه سیاهکل بود که برای آن نیز ۴،۵ روستا را درگیر این پروژه کردیم. در نهایت باید بگویم یک جای خیلی بکر و خوب بود. مثلا خود آن اهالی خیلی انتظار داشتند که با پخش این سریال عدهای علاقمند به بومیگردی در آن منطقه شوند و به آنجا بیایند. چون ما خانههای آن روستا را به دهه ۳۰ برگرداندیم. به نوعی تغییراتی را در آنجا انجام دادیم که منطبق بر زمان روایت داستان سریال باشد. اسم این روستاها در تیتراژ آمده است. امیدوارم این سریال سبب شود تا مردم به سمت آن مناطق بروند و این موضوع آوردهای برای مردم آن مناطق داشته باشد.
وی همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش درباره تغییر نام این مجموعه از «بهترین سالهای زندگی» به «وارش» توضیح داد: به نظر ما این طور آمد که هماهنگی اسم وارش با محتوای داستانی مجموعه بیشتر است. چراکه اسم بهترین سالهای زندگی مفهومی با خود دارد که خیلی با فضای سریال هماهنگ نیست و به نوعی اسم مناسبی به شمار نمیآمد ولی اسم وارش با توجه به اینکه نام قهرمان اصلی داستان ماست، انتخاب بهتری به شمار میآمد. این شخصیت از ابتدای داستان حضور دارد و هر چه داستان جلوتر برود میبینید که چطور وزن آن روی داستان ما بیشتر شده و تاثیرگذاریاش مشخص میشود.
این تهیهکننده همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مشابه بودن اسم سریال با ایرلاینی در مازندران به صورت توافقی و به منظور تبلیغ برای آن شرکت انجام شده، گفت: ما خیلی دیر یعنی درست بعد از پخش متوجه وجود این ایرلاین شدیم. به نوعی اگر زودتر متوجه میشدیم شاید به سمت آنها هم میرفتیم. بودجه این سریال به طور کامل از طریق سازمان صداوسیما تامین شده و ما یک ریال هم برای ساخت این مجموعه مشارکت از جایی نداشتهایم. شخص من قبل از اینکه پخش این سریال شروع شود، نمیدانستم که ایرلاینی به نام وارش وجود دارد که حتی برای صحبت با آنها بروم.