در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
اتفاق مثبتی برای لباس مدارس نیفتاده/ با نارضایتی دانش آموزان و والدین از لباسهای فرم روبرو هستیم
دبیر دو دوره جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان با اشاره به نارضایتی محرز دانش آموزان و والدین آنها از لباسهایی که همهساله برای پوشش فرم مدرسه ارایه میشود، گفت: طی سالهای اخیر اتفاق مثبتی در بحث لباس فرم مدارس رقم نخورده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مینو پدرام (طراح لباس، مدرس و دبیر دو دوره جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان) درباره ضرورت فعالیت هرچه بیشتر انجمن پوشاک مدارس در مسیر ساماندهی لباس فرم دانشآموزان کشور گفت: بدون شک انجام امور زیرساختی برای حرکت در مسیر تحول پوشاک مدارس همچون انجام پروژههای تحقیقاتی و پژوهشهای میدانی یک ضرورت است و پیش از انجام هر کاری نیاز است تا رصد دقیقی از شرایط حاکم بر مدارس کشور در باب لباس فرم دانش آموزان داشته باشیم.
پدرام با اشاره به نارضایتی محرز دانش آموزان و والدین آنها از لباسهایی که همهساله برای پوشش فرم مدرسه آنها در نظر گرفته میشود، اذعان داشت: انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس باید در وهله نخست در مسیر فرهنگسازی برای تحول لباس فرم دانشآموزان گام بردارد و برای رسیدن به نقطه آغازین این فرهنگسازی لازم است که پرسشنامهای طراحیشده و به شکل مستقیم، جویای نظرات، علایق و سلایق دانش آموزان درباره لباس فرم آنها داشت.
این مدرس دانشگاه، رویکردهای اقتصادی را مهمترین عامل ضعفها و چالشهای موجود در بحث لباس فرم مدارس عنوان و تصریح کرد: در این شرایط، مدارس به دنبال سود بیشتر از عرضه لباس فرم دانش آموزان هستند و از سویی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی خانوادهها، نمیتوانند رقمهای بالایی را بر هزینه پوشاک مدارس درنظر گیرند پس اینگونه است که روز به روز از کیفیت این لباسها کاسته شده و علیرغم تحولات چشمگیر هنر صنعت مد و لباس کشور بهویژه در بخش طراحی طی سالهای اخیر شاهد آنیم که اتفاق مثبتی به شکل محسوس در بحث لباس فرم مدارس رقم نخورده است.
پدرام با اشاره به ابراز تمایل و علاقهمندی بسیاری از طراحان مد و لباس برای فعالیت در زمینه پوشاک مدارس اظهار داشت: افرادی هستند که امروز طراحی لباس دهها مدرسه را بر عهدهدارند و این جمع به ما این امیدواری را میدهد که در ظرفیت لازم در بخش طراحی برای طی مسیر روبهپیشرفت در حوزه لباس فرم مدارس وجود دارد اما نکته اینجاست که باید بستر لازم برای همکاری این افراد با مدارس فراهم شود و بدون شک آموزش و اتصال آنها با آموزشوپرورش و مدارس کشور میتواند از مهمترین رویکردها و وظایف انجمن پوشاک مدارس کشور باشد.
او با تأکید بر اینکه انجمن پوشاک مدارس باید در مسیر فرهنگسازی برای تحول لباس فرم دانشآموزان گام بردارد، افزود: این انجمن پوشاک مدارس است که میتواند مجموعهای از نواقص، مشکلات و انتظارات را در عرصه لباس فرم دانش آموزان کشور بهدرستی و کارشناسانه ترسیم کرده و برای آن از نهادها و بخشهای مربوط و ذیربط درخواست کمک و همراهی کند.
دبیر دو دوره جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان در ادامه با تأکید بر ضرورت برپایی مسابقات طراحی و دوخت لباس فرم مدارس در راستای جلب نظر هر چه بیشتر مخاطبان هدف به این موضوع مهم تصریح کرد: آموزش، فرهنگسازی و ایجاد فرصتهای رقابتی همواره میتواند یکی از مهمترین راهکارهای بهبود شرایط در حیطههای مختلف باشد و انتظار میرود که در قالب برگزاری جشنواره پوشاک مدارس، زمان و توان کافی برای انجام این دست فعالیتها صرف شده تا در ادامه نتایج مطلوبی را در این بخش شاهد باشیم.