خبرگزاری کار ایران

در رونمایی از آلبوم یادواره استاد پیانو ایرانی مطرح شد؛

جواد معروفی پیانو ایرانی را از اشرافیت خارج کرد

جواد معروفی پیانو ایرانی را از اشرافیت خارج کرد
کد خبر : ۸۰۳۷۱۱

در نشست رونمایی آلبوم «با یادش» ـ یادواره جواد معروفی ـ درباره‌ی ویژگی‌های این آلبوم و همچنین شخصیت و کارهای معروفی در حوزه موسیقی صحبت شد.

به گزارش ایلنا، آیین رونمایی آلبوم «با یادش»، یادواره جواد معروفی (آهنگساز و نوازنده پیانو) با نوازندگی پیانو و تنظیم پویان آزاده صبح امروز ششم شهریورماه در تالار رودکی برگزار شد.

علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) در ابتدای نشست گفت: امروز با صحبت اساتید حاضر در جمع، به ارزش این آلبوم پی خواهیم برد. تولید این آلبوم پنج سال زمان برده و این امر نشان‌ دهنده سخت و زمان‌بر بودن این کار است. افتخار می‌کنم که توانستیم در تولید این اثر همکاری داشته باشیم‌. همچنین خوشحالم که این نشست چندمین برنامه‌ای است که در چند ماه اخیر در تالار رودکی برگزار می‌شود. برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند کمک کند که بیشتر به آثار هنری توسط رسانه‌ها پرداخته شود.

سپس از مهین زرین‌پنجه (موسیقیدان و از شاگردان جواد معروفی)  برای سخنرانی دعوت به عمل آمد. او اظهار کرد: این اثر را دیشب گوش دادم و دیدم چقدر زیباتر نوشته شده و تغییر کرده است. خوشحالم که آقای آزاده دیشب مرا به منزل خود دعوت کردند تا این اثر را گوش کنم.

میلاد کیایی (نوازنده سنتور و کارشناس موسیقی) نیز با اشاره به عرضه  آلبوم «با یادش» عنوان کرد که مایه خوشحالی بسیار است که از یک مرد و اسطوره تکرارنشدنی موسیقی ایران یاد می‌شود.

او ادامه داد: من این افتخار را داشتم که از کودکی ضبط‌های موسیقی را از نزدیک در استودیو هشت رادیو ایران ببینم. وقتی در ضبط ارکسترها جواد معروفی چوب رهبری به دست می‌گرفت، کار خارق‌العاده‌ای می‌کرد؛ البته اسطوره‌های دیگری هم داشتیم. ولی متاسفانه جوانان ما آنها را به دلیل بی‌توجهی نمی‌شناسند. در رادیو فرهنگ قطعه‌ای را پخش می‌کنند و تنها اسم خواننده را می‌گویند گرچه که آهنگسازان و نوازندگان مهم‌ترین بخش ساخت یک قطعه موسیقی هستند. استاد معروفی انسان خوش تیپ و خوش مشربی بود. استاد معروفی همیشه مرتب و اتو کرده بود و می‌توان از ویژگی‌های اخلاقی او کتاب نوشت‌. او سال‌ها کار مدیریت کرد و به نیکی این کار را می‌کرد. از دیگر ویژگی‌های استاد معروفی پدر بزرگوارش بود. او مردی شریف و متدین بود و ردیف هفت دستگاه را که حدود ۸۰۰ صفحه بود، جمع‌آوری و آوانگاری کرد. پیش هر مکتبی که می‌رفت از آنها می‌خواست که دستگاه‌های مختلف را بنوازند و متوجه می‌شد که نواختن استادان مختلف تفاوت دارد و مجبور شد که همه را در کتابش ذکر کند. به همین دلیل او اولین و مستندترین کتاب موسیقی را نوشت. خوشحالم که آقای آزاده این مکتب را ادامه می‌دهد.

در ادامه، بهروز مبصری (پژوهشگر موسیقی)  درباره جواد معروفی گفت: استاد جواد معروفی هنرمندی است که هم ایرانی و هم کلاسیک کار کرد. او آغازکننده شیوه‌ای جدید در پیانو نوازی ایرانی است. اولین اثر او ترانه خیام بود که در ۲۴ سالگی اجرا کرد. او همکاری زیادی با گلها داشت. او پیانو ایرانی را از حالت اشرافی خارج کرد و به حالت عمومی درآورد. او در نواختن و آموزش موسیقی تبحر داشته و آثارش در میان عام مورد قبول بود.

مبصری سپس با اشاره به آلبوم با یادش، اظهار کرد: آقای پویان در اجرای این کار موفق بوده است؛ اینکه یک شاگرد بخواهد از استاد خود فراتر برود باید با تفکرات استاد خود زندگی کرده باشد و آثار استاد و نگاهش را به خوبی بشناسد و در مطالعه تاریخ موسیقی ایران پویا باشد. او با نواختن آثار استاد معروفی گامی موثر برداشته و دین خود را به استادش ادا کرده است. در این اثر هویت ایرانی کاملا هویداست که با گویش امروزی بیان شده است.

رضا فرهادی (صدابرداری آلبوم با یادش) نیز  گفت: من کار خاصی برای این آلبوم نکردم. آقای آزاده یک انسان کیفی هستند و به مسائل کیفی اهمیت می‌دهند، مسائلی مانند میزان کیفیت ارادتشان به موسیقی ایرانی و استاد معروفی یا اجرا و نواختن آثار این آلبوم. متاسفانه من شنونده پیانو ایرانی نبودم و جزو علایقم نبوده است. روزی که آثار استاد معروفی را با روایت آقای آزاده شنیدم، این حس به من دست داد که انگار از بخشی از موسیقی جهان غافل بوده‌ام. متاسفانه به دلیل سرعت زندگی امروزی ما، فاصله‌مان از بعد کیفی خود فاصله گرفته، حال این امر شامل احترام و توجه به اساتید موسیقی و خود موسیقی می‌شود. می‌توانیم آثار را بشنویم و قضاوت نکنیم و در نهایت سلیقه‌ای عمل کنیم و مانند من به پیانو ایرانی گوش ندهیم. سرعت زندگی باعث شده نگاه‌های گذرا و بدون کیفیت داشته باشیم.

در پایان این مراسم از این آلبوم و لوح ثبت پیانوی ایرانی رونمایی شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز