معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی:
امیدی به پیدا شدن مجسمه قیصر امینپور نیست/ مجمسههای برنزی دزدیده شده، آب میشوند
درحالی که روز گذشته شاهد دزدیده شدن مجسمه برنزی قیصر امینپور بودیم، به گفته معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران؛ امیدی به پیدا شدن مجسمه قیصر امینپور نیست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ۹ سال پیش بود که شاهد دزدیده شدن مجسمههای تهران بودیم. مجسمههایی از جنس برنز که بیشتر آنها سردیس مفاخر و شعرای به نام ایرانزمین از شهریار و باقرخان گرفته تا ستارخان و... بودند. هرچند آن پرونده همچنان بعد از یک دهه مسکوت و بینتیجه باقی مانده و هنوز دزد مجسمهها پیدا نشدهاست اما طی این سالها کمتر شاهد چنین اتفاقی بودیم تا آنکه روز گذشته مجسمه قیصر امینپور دزدیده شد.
سردیس قیصر امین پور سال ۹۲ در میدانی به همین نام در ابتدای بلوار سعادت آباد(شهرک غرب) واقع در شمال غرب پایتخت نصب شد.
شهرداری منطقه ۲ تهران درحالی از سرقت سردیس قیصر امینپور شاعر و ادیب معاصر ایران خبر داد که گفته میشود پیگیری حقوقی شهرداری و اقدامات لازم برای تهیه و نصب سردیس جایگزین توسط سازمان زیباسازی شهر تهران در کمترین زمان ممکن در حال انجام است.
مجتبی موسوی (معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران) درخصوص سرقت مجسمه قیصر امینپور به ایلنا گفت: اقدامات اداری لازم انجام شده و درخواست جایگزین کردن سردیس ارائه شده و ما پیگیر این مهم هستیم.
به گفته او، مجسمه قیصرامینپور از جای خود کنده شده بود چنانکه استراکچر فلزی داخلی مجسمه از خود مجسمه جدا شده بود. چگونگی کندن آن اینکه با پتک انجام شده یا ابزار دیگر قابل فهم نبود ولی با توجه به آنکه مجسمه از استراکچر آن جدا شده، میتوان گفت مجسمه کنده شده.
موسوی ادامه داد: دزدی مجسمهها و مبلمان شهری بیسابقه نیست و هرازگاهی اتفاق میافتد. از کابل برق گرفته تا سایر ادوات فلزی که در سطح شهر هستند، دزدیده میشوند و این اتفاقات زیاد میافتد. اما درخصوص آثار هنری از آنجا که اهمیت بیشتری دارد و هر اثر هنری به عنوان یک اثر تک که دارای ویژگیهای منحصر به فرد و البته ارزش افزوده است، از حساسیت بیشتری برخوردار است و قطعا دزدیده شدن آن خسارت بزرگتری به شهر وارد میکند.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران درخصوص ارتباطی که ممکن است دزدیده شدن مجسمه قیصر امینپور با دزدیده شدن مجسمههای قبل داشته باشد، خاطرنشان کرد: شاید خیلی لزوم نداشته باشد که دزدیده شدن مجسمه قیصر امینپور را به دزدیده شدن مجسمههای ۹ سال پیش ارتباط دهیم چراکه این جور اتفاقات، دزدیده شدنها و گم شدنها در فضای شهری وجود دارد و هر از گاهی اتفاق میافتد.
هرچند موسوی نیز از سرنوشت ۱۲ مجسمه شهری که ۹ سال پیش دزدیده شدهبودند، اطلاعی در دست نداشت اما تاکید کرد: از آنجا که مواد اولیه مجسمههای آهنی، برنزی و فلزی دارای ارزش است از این رو ممکن است به طمع اندک سودی که ممکن است از آب کردن این مجسمهها و بدست آوردن مواد اولیه آن کسب شود، به احتمال زیاد در کمترین زمان مجسمه را خرد یا ذوب میکنند و امیدی به پیدا شدن مجسمه قیصر امینپور نیست.
او در خصوص احتمال تغییر متریال ساخت مجسمههای شهری برای جلوگیری از انگیزههای دزدی گفت: در دورهای به دلیل ایجاد حساسیت درباره مجسمههای برنزی، نصب مجسمههای برنزی در سطح شهر را متوقف کرده بودیم اما قرار نیست برای بلندمدت یا به صورت دائمی متریال برنز را از چرخه ساخت مجسمه خارج کنیم. در مکانهایی که لزومی نداشت و میتوانستیم از مواد دیگر برای ساخت مجسمهها استفاده کنیم، این کار را انجام دادیم.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: ضمن آنکه ماده برنز از اصالتی خاص برای ساخت مجسمه برخوردار است و جالب نیست که آن را از چرخه مجسمههای شهری حذف کنیم.
موسوی در ادامه از نصب بیش از ۳۰ مجسمه تا پایان سال ۹۸ در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: مجسمههایی که خروجی سمپوزیوم مفاخر هستند همچنین سردیسها و مجسمههایی که در دوسالانه ششم مجسمههای شهری خلق شدند و... در قالب مجسمههایی از جنس برنز، آهن، فایبرگلاس در سطح شهر تهران نصب خواهند شد.