هادی قضات، کارگردانی که در تلاش است به استانداردهای جهانی برسد؛
در نمایش موزیکال «اشکها و لبخندها» به بالاترین کیفیت ممکن فکر کردهایم
کارگردان نمایش موزیکال «اشک ها و لبحندها» معتقد است که عدم استفاده از بازیگران سرشناس و نامی در اثر جدیدش باعث شده کیفیت اجرا از نظر آوازی به کیفیت اجراهای جهانی نزدیکتر باشد.
به گزارش ایلنا، هادی قضات که نمایش موزیکال «اشک ها و لبحندها» را از تاریخ 6 مرداد در تالار وحدت روی صحنه خواهد برد، درباره عدم استفاده از بازیگران سرشناس در اثر جدید خود و اینکه شرایط باعث این تصمیم شده یا توجه به مباحث محتوایی اثر، معتقد است: «صد در صد شرایط هم تاثیر داشته ولی در درجه اول کیفیت اجرا برای من خیلی مهم بود. میخواستم کیفیت اجرا از نظر آوازی و موزیکال به کیفیت اجراهای جهانی نزدیک باشد. اگر قرار بود این نمایش موزیکال هم مثل اکثر اجراهای این روزها با گروهی از بازیگران سرشناس روی صحنه میرفت، بیشک به لحاظ آوازی و موزیکال توقعات من بر آورده نمیشد و من همه تلاشم بر این بود که در انتخابهایم جوری عمل کنم که بتوانم به استاندارها نزدیکتر بشوم. هر آنچه برای تکامل این اثر کمک میکرد و بیشتر ما را به استانداردهای جهانی نزدیکتر کرد، با استقبال من رو به رو شد.»
کارگردان «اشکها و لبخندها» که پیشتر در سال 1392 این نمایش را در تهران روی صحنه برد و با استقبال خوبی نیز رو به رو شد درباره اولویتبندی موسیقی و نمایش در این اثر گفت: «هر دو وجه یعنی موسیقی و آواز و بخش نمایشی به یک میزان برای من در «اشکها و لبخندها» مهم است. هرگز در این تیپ کارها نمیتوان یکی از وجوه یک نمایش موزیکال را به دیگری اولویت داد و به بالاترین کیفیت ممکن فکر کردهایم. همه بازیگران «اشکها و لبخندها» حرفه اصلیشان خوانندگی است و در این زمینه بسیار مستعد هستند. به لحاظ بازیگری هم همه استاندارهای لازم را دارند و به خوبی در تمرینات توانستهاند از پس هر دو بخش بر بیایند.»
قضات افزود: «من علاوه بر کارگردانی در «اشکها و لبخندها»، طراح صحنه و دکور این نمایش هم هستم. ما دکوری را برای این نمایش موزیکال در نظر گرفتهایم که تکنیکی جدید در این عرصه است که برای اولینبار از آن در ایران استفاده میشود. نوع استفاده از دکور، تکنیک نوع استفاده از ارکستر برای همراهی با خوانندهها، نوع ارائه از آواز در این قطعات، همه و همه به شدت ریزبینانه و دقیق کار شده و همه تلاش ما نزدیک شدن به استانداردهای جهانی است. با توجه به ساختار و قصه این نمایش همه ردههای سنی اعم از کودک و نوجوان تا بزرگسال میتوانند از دیدن آن لذت ببرند.»
این کارگردان درباره مقوله «تئاتر لاکچری» در سالهای اخیر نیز معتقد است: «هرگز مفهوم تئاتر لاکچری که این روزها در ادبیات نمایشی ما وارد شده را درک نکردهام. لاکچری بودن را همیشه در کیفیت و محتوا دیدهام. نمایش موزیکال «اشکها و لبخندها» با رهبر ارکستری به نام نصیر حیدریان و بازیگرانی که آواز و موسیقی را به شکل حرفهای پیگیری کردهاند، بسیار لاکچری تر از خیلی از این آثار است که به اسم لاکچری در فضای هنری این روزها روی صحنه رفتهاند. فکر و کانسپت درست و کیفیت قوی مفهوم لاکچری بودن یک اثر را دارد. لاکچری یعنی کیفیت بالا. ولی آیا برخی آثار پرزرق و برق اکران شده در سالهای اخیر کیفیت فوق العادهای داشتهاند؟»
گفتنی است موسسه «نواى چنگ فرزانه» (به تهیه کنندگی سهیل کوشانپور)، با همکاری مجموعه «هاکوپیان» و نورالدین حیدری ماهر (مجری طرح)، برگزار کنندگان این برنامه هستند که قرار است از 6 مرداد در تالار وحدت روی صحنه برود و بلیت فروشی آن نیز در سایت ایران کنسرت آغاز شده است.