جشنوارهای خصوصی که پس از یک دوره تاخیر، همچنان به کار خود ادامه میدهد
از جمله مسائلی که در نشست خبری جشنواره «نوشتارها و وبسایتهای موسیقی در اینترنت» مطرح شد چرایی تاخیر یک ساله در برگزاری هفتمین دوره آن و صاحب هیئت امنا شدن این رویداد خصوصی بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفتمین جشنواره «نوشتارها و وبسایتهای موسیقی در اینترنت» عصر روز گذشته، چهارشنبه 22 اسفند با حضور پوریا رمضانیان، دبیر جشنواره، آروین صداقتکیش، نماینده هیئت امنا، کیوان فرزین، نماینده هیئت داوران و حسن چوبین، نماینده گروه ژی در موسسه فرهنگی هنری ژی برگزار شد.
هفتمین جشنواره «نوشتارها و وبسایتهای موسیقی در اینترنت» در شش شاخه مقاله علمی-تحقیقی (دربردارنده تحلیل روشمند و منابع مستند)، مقاله عمومی (دربردارنده دیدگاه شخصی نویسنده)، نقد، ترجمه، یادداشت، و گزارش برگزار میشود.
این جشنواره در دو بخش اصلی (ویژه نویسندگان در فضای اینترنت) و جنبی (ویژه روزنامهنگاران) و نیز سایت برگزیده، برگزار و در مراسم اختتامیه آن (جمعه 26 اسفند) جوایزی به برگزیدگان هر شاخه اهدا میشود.
علت تاخیر یک ساله در برگزاری هفتمین جشنواره «نوشتارها و وبسایتهای موسیقی در اینترنت»
در ابتدای نشست خبری، رمضانیان در مورد علت تاخیر یک ساله در برگزاری هفتمین دوره از این جشنواره گفت: با توجه به اینکه بنده بعد از شش دوره، در دوره هفتم (حدود چهار ماه پیش) به عنوان دبیر جشنواره برگزیده شدم فقط تا حدودی در جریان ماجرا هستم. امسال برای اولین بار هیئت امنا مسئولیت تصمیمگیری ساختاری جشنواره را برعهده گرفتند، شاید تغییر این ساختار، نیاز به تغییر یک ساله داشته است و جزییات آن را میتوان از نماینده محترم هیئت امنا پرسید.
در ادامه صداقتکیش در این مورد توضیح داد: همان طور که دبیر محترم اشاره کردند، بعد از دوره ششم تغییراتی در ساختار جشنواره پیشبینی شد که تغییراتی ساختاری هستند و اجرای این تغییرات ساختاری در جشنواره موجب تاخیر یک ساله شد. در نتیجه بهتر دیدیم که جشنواره به سال ۹۷ موکول شود و در واقع دو سال را با هم برگزار کنیم. در حقیقت دوره هفتم، قائدتا تجمیع دوره هفت و هشت است. تاخیر در برگزاری جشنواره امر بیسابقهای نیست. این اتفاق یک بار دیگر هم رخ داده بود، زمانی که دوره اول طبق برنامهریزی برگزار نشد و عملا یک سال به تعویق افتاد.
این منتقد موسیقی با اشاره به صاحب هیئت امنا شدن هفتمین جشنواره «نوشتارها و وبسایتهای موسیقی در اینترنت»، افزود: لازم است بر این نکته تاکید کنم که در سالهای قبل دبیر در انتخاب هیئت داوران نقشی نداشته است و کمیته داوران هر سال، کمیته داوران سال بعد را انتخاب میکرده است. اما چیزی که امسال اتفاق افتاده این است که ساختاری برای جشنواره تعیین شده است؛ ساختاری دائمی تحت عنوان هیئت امنا. اعضای هیئت امنا کسانی هستند که در دورههای قبل به عنوان داور یا در سِمَتهای اجرایی در جشنواره حضور داشتهاند. دوستان من آقایان ابوالحسن مختاباد، شهرام صارمی، هادی سپهری، سجاد پورقناد و من اعضای این هیئت امنا را تشکیل میدهیم.
او ضمن ذکر وظایف هیئت امنا، توضیح داد: وظیفه هیئت امنا از امسال انتخاب کمیته داوران و دبیر هر دوره است. یعنی یک بار تشکیل جلسه میدهد، کمیته داوران و دبیر را انتخاب میکند و پس از آن دیگر دخالتی در محتوای علمی و اجرایی امور نخواهد کرد. این تغییر اساسی در جشنواره، مسئلهای را که همیشه جشنواره قبل باید در مورد جشنواره بعد حل میکرد از بین برده است. یعنی ساختار ثابتی در جشنواره وجود دارد که برای هر دوره تصمیمگیری میکند و بقیه موارد از جمله شرح وظایف هیئت داوران و دبیر نسبت سالهای قبل تغییری نکرده است.
تغییر در هیئت داوران و علت آن
صداقتکیش در مورد تغییرات هیئت داوران و دلایل آن تصریح داد: حدود پنج ماه پیش که دبیر جشنواره و بعد از آن هیئت داوران در هیئت امنا مشخص شدند، هیئت داوران ترکیبی داشت که هنوز هم در فراخوان وجود دارد و حتی تا چند روز پیش همان ترکیب پابرجا بود. بعد از انتشار فراخوان، دو نفر از همکاران هیئت داوران به دلیل گرفتاریها، از ادامه همکاری انصراف دادند و هیئت امنا طبق شرح وظایف برای انتخاب هیئت داوران تشکیل جلسه داد. در این جلسه در مورد جاگزین همکارانی که متاسفانه نتوانستند همراه جشنواره باشند تصمیمگیری شد. جناب آقای محمدرضا فیاض و جناب آقای دکتر هومان اسعدی استعفا دادند و هیات امنا به جای این دو دوست و همکار قدیمی که در جشنوارههای قبل هم سابقه داوری داشتند، جناب آقای کیوان فرزین و سرکار خانم دکتر مریم قرسو را برگزید. به این ترتیب هیئت داوران پس از ترمیم به کار خود مشغول شد.
در ادامه فرزین در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییر اعضای هیئت داوران، شاهد تغییری در آییننامه داوری نیز خواهیم بود یا خیر، گفت: آییننامه داوری در کل تغییر چندانی نکرده است و بعد از تغییر داورها، تغییری در تصمیماتی که تیم داوری قبلی گرفته و در فراخوان منعکس شده بود، ایجاد نشد و همان روالی که در فراخوان بود پی گرفته خواهد شد.
چرایی حذف بخش گفتوگو
فرزین همچنین در مورد حدف شدن بخش گفتوگو از میان بخشهای ششگانه مقاله علمی-تحقیقی، مقاله عمومی، نقد، ترجمه، یادداشت و گزارش توضیح داد: لازم است اشاره کنم همان طور که جناب آقای صداقتکیش فرمودند، من چند روزی است که به جمع دوستان پیوستهام. از طرفی خوشحالم که در این رویداد حضور دارم و از طرفی متاسفم که داورانی که در دورههای قبل بودند و حضورشان میتوانست نکته مثبتی باشد در این دوره، حضور ندارند. تصمیمگیری در مورد حذف بخش گفتوگو که در دورههای گذشته در جشنواره بوده است مربوط به قبل از زمانی است که من در بین هیئت داوران حضور داشته باشم اما به طور کلی طبیعی است که تاکید جشنوارهای که توسط بخش خصوصی برگزار میشود، در طول زمان، بر موضوعات تغییر کند. مانند تمام کارهای دیگری که در بخش خصوصی انجام میشود. مثلا یک ناشر میتواند بگوید امسال در این حوزه یا در این ژانر کار بیشتری انجام میدهد یا برگزارکننده کنسرت بخش خصوصی میتواند روشش را در سالهای مختلف تغییر دهد.
او ادامه داد: این جشنواره هم همینطور است. هیئت داوران و برگزارکنندگان قبل از انتشار فراخوان، قطعا بحثها و گفتوگوهایی داشتهاند و در نهایت به این جمعبندی رسیدهاند که امسال یک بخش را حذف کنند. بدعتی هم در کار نیست. چون در دورههای قبل هم بخش یا بخشهایی کم و زیاد شده است و در جشنوارههای مختلف در تمام دنیا، در دورههای مختلف، بخشهایی کم و بخشهایی اضافه میشود. بنابراین فارغ از این که بر این مسئله حساس شویم باید در نظر داشته باشیم که تیمی که در حال حاضر مشغول کارند، به دلایلی در حوزه اختیاراتشان تصمیم گرفتهاند که یک بخش خاص وجود نداشته باشد. به نظر من با توجه به وضعیت امروز و مشکلات جامعه، همین که یک جشنواره خصوصی بتواند با یک دوره تاخیر مجددا کارش را ادامه دهد و تعطیل نشود از اهمیت بالایی برخوردار است، چون شرایط چه در حوزه موسیقی و چه در حوزه نوشتار، اندیشه و تولید محتوا شرایط دشواری است.
جوایز، جزئیات اختتامیه و حامیان مالی
در پایان رمضانیان در مورد جوایز این دوره از جشنواره گفت: امسال در نحوه اهدا جوایز تغییراتی خواهیم داشت. یعنی جوایز نقدی را حذف کردهایم و به جای آن جوایزی فرهنگی که توسط حامیان مالی؛ موسسه فرهنگی هنری ژی و موسسه رادنواندیش تامین میشود، به رسم یادبود به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
او در مورد جزئیات اختتامیه هفتمین جشنواره «نوشتارها و سایتهای موسیقی در اینترنت» نیز افزود: از پنج گروه موسیقی در قالب تکنوازی و اجرای ارکستر دعوت کردهایم. ارکستر جوانان سازهای ایرانی به سرپرستی آقای نوروزی و رهبری آقای میرزایی، آنسامبلی از دانشگاه هنر که اثری از استاد محمدرضا لطفی را چهارنوازی میکنند، تکنوازی پپانو توسط برگزیده نخستین جشنواره پیانوی باربد، آقای محمدجواد بهرامی، یک اثر وکال از آقای رضا پورخلیلی و یک کار پاپ-کلاسیک از ارکستر ساز ذهنی به سرپرستی جناب آقای الیاس دژآهنگ اجراهایی هستند که در اختتامیه شاهد آن خواهید بود.
او در مورد حامیان جشنواره هم تصریح کرد: حامیان جشنواره امسال موسسه فرهنگی هنری ژی و موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش هستند و علاوه بر آن مثل هر سال فرهنگسرای ارسباران نیز از جشنواره حمایت کرده است.
اختتامیه هفتمین جشنواره «نوشتارها و وبسایتهای موسیقی در اینترنت» روز جمعه 24 اسفند ساعت 19 در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.