در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
استارتآپهای گردشگری صاحب لوکیشن فیلم «مهمان مامان» شدند/ هیچ فیلتری برای جذب افراد نداریم
مسئول استارتآپهای معاونت فناوری سازمان میراث فرهنگی میگوید: دولت به این نتیجه رسیده که حضور استارتآپها به شدت مفید بوده و میتواند هزینههایی را از دوش دولت بردارد. به زودی فراخوان عمومی را منتشر میکنیم که به این صورت استارتآپهای دیگر را هم جذب کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از خانههای تاریخی شهر تهران، خانه سرهنگ ایرج واقع در خیابان پامنار است که براساس اسناد موجود از سال۱۳۱۵ تا ۱۳۷۰ در اختیار سرهنگ ایرج، از افسران دوران پهلوی اول و دوم و ورثه او بوده و به همین دلیل به این اسم شهره شده است.
این خانه همچون خود سرهنگ ایرج در بین عوام گمنام بود تا اینکه به عنوان لوکیشن چند فیلم سینمایی همچون «مهمان مامان» داریوش مهرجویی مورد بهرهبرداری قرار گرفت. در حقیقت سینما بود که این خانه را به عنوان یک مکان نوستالژیک معرفی کرد و نام سرهنگ ایرج را سر زبانها انداخت.
شهرت این خانه به اندازهای رسید که سرانجام ۲۵ آبان ماه سال ۸۴ آن را با شماره ۱۳۸۵۷ در فهرست میراث ملی به ثبت رسانده و در دوره ریاست رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی خریداری کردند.
البته این پایان راه خانه سرهنگ ایرج نبود. این خانه در ادامه راه پر فراز و نشیب خود تن به مرمت داد و سال ۸۸ بدون اینکه دلیل قانع کنندهای اعلام شود گفته شد که درِ آن تا همیشه بسته خواهد ماند اما ۷ سال بعد یعنی از سال ۹۵ مجددا شروع به مرمتش کردند و حال به پایگاه استقرار استارتآپهای گردشگری تبدیل شده است. نکته جالب در این موضوع مواجهه تکنولوژی و میراث است که اکنون در کنار هم قرار گرفتهاند تا صنعت گردشگری را بیش از پیش رو به جلو ببرند.
سمانه رستمی (مسئول استارتآپهای معاونت فناوری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور) درباره وضعیت استارتآپهای ایجاد شده در خانه سرهنگ ایرج به ایلنا گفت: از امسال که فعالیت معاونت فناوری در پژوهشگاه میراث آغاز شد؛ فعالیت در حوزه جذب استارتآپها را آغاز کردیم و تاکنون توانستهایم حدود ۳۰۰ استارتآپ را شناسایی کنیم. تمام تلاش ما در جهت حمایت از این استارتآپهاست و در همین راستا اکنون خانه سرهنگ را در اختیار گروههایی که نیاز به دفتر کار برای فعالیت خود داشتند، گذاشتیم و اکنون ۴، ۵ استارتآپ در این خانه مستقر شده و در حال فعالیتاند.
وی با بیان اینکه خانه سرهنگ در حال حاضر تنها میتواند حدود ۱۰ تا ۱۲ استارتآپ را درون خود جا دهد، افزود: فعلا فقط حیات اول خانه سرهنگ ایرج مرمت شده و آماده فعالیت است. به همین دلیل نمیتوانیم این مکان را به صورت همزمان در اختیار همه استارتآپها قرار دهیم. البته همه 300 استارتآپ موجود هم از ما مکان نمیخواهند، ولی در اینصورت هم فرایندی برای اخذ دفتر وجود دارد که بر طبق آن الویتبندی صورت میگیرد. روند اقامت به این صورت است که متقاضیان پیش ما آمده و فرمی را پرمیکنند و سپس ما آن را بررسی میکنیم و براساس فعالیتی که آنها انجام میدهند و همچنین نیاز و درخواست موجود، مکانی را در اختیار آنها قرار میدهیم.
رستمی در ادامه توضیح داد: قبل از مستقر شدن هرکدام از متقاضیان در خانه سرهنگ، یک تعهدنامه و قرارداد با آنها امضا شده که طبق آن مدت حضور هر کدام از گروهها در خانه سرهنگ ۳ تا ۶ ماه تعیین میشود. البته این مدت براساس روند کار گروهها میتواند تمدید شود. یعنی اگر در تایم مورد نظر روند کار گروه پیشرفت کند و برای ادامه کار نیز برنامهای وجود داشته باشد که مجددا به مکان نیاز شود، تایم حضور آنها بیشتر میشود ولی اگر پیشرفتی در آنها صورت نگیرد، از آنها خواهش میکنیم که محل را ترک کنند و جای آنها را به استارتآپ دیگری میدهیم.
وی افزود: علاوه بر این موضوعات، برای کمک به استارتآپها کارهای دیگری هم انجام میدهیم که برداشتن موانع و تسهیل کردن فرایند اخذ مجوز، حل مشکلاتی که در بازاریابی و تبلیغات با آن مواجهاند، معرفی مشاور برای اینکه در برخی از مشکلات آنها را کمک کنند و... ازجمله این موارد است. همچنین در بخش دیگر کمکهای خود امسال قرار است در نمایشگاههای مرتبط با این موضوع غرفهای را با هزینه خود بگیریم و از استارتآپها دعوت کنیم تا در آنجا خود را پرزنت کنند. البته تا به حال هم این کار را در نمایشگاههایی همچون نمایشگاه صنایع دستی و الکامپ انجام دادهایم.
رستمی همچنین درباره نحوه اطلاعرسانی که برای جذب گروهها تا به حال در نظر گرفته شده و توانسته استارتآپهایی را جذب کند، اظهار کرد: ما هنوز اطلاع رسانی به صورت عمومی انجام ندادهایم. تنها برای اینکه ظرفیت این موضوع را بسنجیم، ابتدا در نمایشگاههای مختلف که مرتبط با حوزه گردشگری بود، غرفههایی را گرفتیم و با عرضه یکسری از فرمها در آنها، آدمهایی که در حوزه استارتآپ فعالیت میکردند را پیدا و دعوت به کار کردیم. اکنون هنوز در حال لیست کردن اطلاعات همان فرمها هستیم تا این اطلاعات بعدا روی سایتی بارگزاری شود و به این وسیله ما بدانیم که در حوزه استارتآپهای میراث فرهنگی چه کسانی فعال هستند، در چه مرحلهای از کار قرار دارند، موضوع کارشان چیست و کجا فعالیت میکنند.
وی افزود: جمعآوری این اطلاعات کار به شدت سخت و زمانبری است ولی تمام سعی خود را میکنیم که این اتفاق ایجاد شود. همچنین در ادامه حتما فراخوانی را به صورت عمومی منتشر خواهیم کرد تا کسانی که در این حوزه فعال هستند خودشان را به ما معرفی کنند تا بعد از آن رویدادهای مختلف این حوزه را به بهترین شکل ممکن و با حضور پرشور استارتآپهای مختلف برگزار کنیم.
مسئول استارتآپهای معاونت فناوری سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در حال حاضر هیچ شرط و فیلتری برای جذب استارتآپها در نظر گرفته نشده و از کسانی که تنها ایده دارند تا آنها که کارشان به مرحله اجرا رسیده و در جذب سرمایه و یا موارد دیگری با مشکل مواجهاند، میتوانند به جمع ما بپیوندند. در واقع ما هرکسی که علاقمند به فعالیت در این حوزه باشد را جذب کرده و در حال برنامهریزی هستیم که کلاسهای آموزشی را برای افرادی که تازه حوزه استارتآپ را آغاز کردند، داشته باشیم تا آنها را با روند کار استارتاپها آشنا کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر دولت برخلاف چند وقت قبل که نسبت به استارتآپها گارد داشتند، به این نتیجه رسیده که حضور آنها به شدت مفید بوده و حتی میتواند هزینههایی را هم از دوش دولت بردارد. اگر دولت مقداری کمک کند تا اخذ مجوز برای دوستان فعال در این حوزه تسهیل شود، اتفاقا فضای کار خیلی بزرگی در کشور ایجاد میشود. آقای مونسان در بازدید از خانه سرهنگ ایرج از اینکه ما در این بخش حضور پیدا کنیم و بتوانیم استارتآپها را فعال کنیم، خیلی استقبال کردند و گفتند که به این صورت آنها هم میتوانند با سهولت بیشتری از استارتآپها استفاده کنند.
رستمی در قسمت پایانی صحبتهایش در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر فعالین این حوزه باید در چه حدی از فعالیت رسیده باشند تا بتوانند با شما ارتباط بگیرند و به نوعی از حمایتهای دفتر کار و یا حتی جذب سرمایه بهرهمند شوند، گفت: در بین کسانی که تا به حال ما آنها را شناسایی کردیم، حتی کسانی حضور دارند که فقط ایدهای داشتند. بنابراین همه علاقمندان به این حوزه میتوانند با ما ارتباط بگیرند. البته اکنون در حال بستهبندی ایدههای ارائه شده هستیم. چراکه تعداد زیادی از ایدهها به صورت موازی بوده یا اینکه به شدت به هم شباهت دارند. به همین دلیل در این دستهبندی این دوستان را به یکدیگر معرفی میکنیم تا اگر دوست داشتند با یکدیگر تیم قویتری شکل دهند و کار کنند. همچنین در ادامه کار هرکدام از این استارتآپها ما منتورهایی را در نظر گرفتیم که با بچهها در ارتباط باشند و به آنها علاوه بر حل مشکلات احتمالی، در رسیدن به هدف هم کمکشان کنند.