در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
تعریف بستههای ارزان قیمت برای سفر به شمال/تعطیلات زمستانی راهکاری برای بهبود آلودگی هوا است
گرچه معاون گردشگری استان مازندران اعتقاد دارد که برای تقویت گردشگری در ایام غیرپیک باید بستههای سفری ارزان قیمت را تعریف کرد اما یک استاد دانشگاه معتقد است که تخفیف در این ایام راهکار درست نبوده و برای تقویت گردشگری داخلی باید روی تعطیلاتی زمستانی تمرکز کرد و با این کار دو نشان را هدف گرفت.
مهران حسنی (معاون گردشگری استان مازندران) درباره برنامههای پیش رو گردشگری استان مازندران در شش ماهه دوم سال به خبرنگار ایلنا گفت: بهطور کلی استقبال گردشگران از استان مازنداران در نیمه دوم سال همانند نیمه اول نبوده و از این زمان بهعنوان ایام غیر پیک سفر به مازنداران یاد میشود. بههمین دلیل ما در حال برنامهریزی هستیم تا با تعریف کردن بسته سفر ارزان قیمت، سبب تقویت گردشگری این استان در نیمه دوم سال شویم.
وی با بیان اینکه این برنامه برای ایام غیرپیک استان مازندران است، افزود: برای عملی شدن این موضوع برگزاری نشستهایی با حضور دفاتر مسافرتی و هتلداران در دستور کار قرار گرفته است. چراکه برای تعریف بسته سفری مناسب نیاز به هماهنگی همهجانبه دستاندرکاران گردشگری است. بهعلاوه این موضوع طبق دستور استاندار مازندران میخواهیم با همکاری تامین اجتماعی برای بازنشستگان و کسانی که دراین ایام اوقات فراغت دارند؛ شرایطی را ایجاد کنیم که آنها سفر به مازندران را در برنامه کاری خود قرار دهند.
مصطفی قدمی (استاد دانشگاه و عضو هیات علمی گروه مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران) نیز درباره صحبتهای معاون گردشگری مبنی بر تعریف بسته سفری ارزان قیمت در ایام غیرپیک گفت: اصولا در نیمه دوم سال، قیمتها در استان مازندران بهصورت خودکار پایین آمده و این موضوع مسئله دور از ذهنی نیست. ولی بههرحال اگر پیشبینیهایی هم برای آن انجام شود؛ موضوع مثبتی بوده و در نقاط دیگری هم اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه بهدلیل کمبود گردشگر در این ایام؛ هرکسی با چانه زدن بهراحتی میتواند از تخفیف ۴۰ تا ۵۰ درصدی امکانات واحدهای خدماتی گردشگری بهرهمند شود، ادامه داد: همانطور که گفتم چنین موضوعی تا به حال هم جریان داشته ولی تاثیر چندانی نداشته است. اگر هدف ما از این کار این فعال کردن گردشگری در ایام غیرپیک است؛ باید مثل تمام نقاط دنیا روی ایجاد تعطیلات زمستانی تمرکز کنیم.
قدمی با بیان اینکه تعطیلات در ایام زمستان میتواند حجم قابل توجهی همچون ۳۰ تا ۴۰ درصد گردشگران تعطیلات تابستانی را بهسمت خود جذب کند، توضیح داد: در پاییز شما هرجا بروید، تخفیف برایتان منظور میشود. اما تعطیلات دو هفتهای در زمستان، میتواند تاثیر خیلی خوبی را در گردشگری داخلی ایفا کند. همچنین این موضوع از سوی دیگر میتواند آلودگی هوای کلانشهرها را کاهش دهد و بهاینصورت یکی از بحرانهای کشور را برطرف کند.
این استاد دانشگاه در پایان گفت: کافیست به ایام نوروز نگاه کنیم تا متوجه شویم که در آن تعطیلات دو هفتهای ۲۵ تا ۳۰ درصد تهران تخلیه میشود و همین موضوع نشانی برای موفقیت طرح تعطیلات زمستانی است. بههمین دلیل پیشنهاد بنده و خیلیهای دیگر این است که دو هفته زمستان که هوا در پیک آلودگی قرار دارد را تعطیل کنند. چراکه بهاین صورت با یک تیر دو هدف را نشانه میگیریم. یعنی با این کار هم پیک جمعیت از کلانشهرها خارج شده و آلودگی هوا کاهش پیدا میکند و هم به این صورت گردشگری داخلی تقویت خواهد شد.