در برنامه شب تئاتر با موضوع قیمت بلیت تئاتر مطرح شد:
هیچ صنفی از گران شدن محصولش ناراحت نمیشود
«شب تئاتر»، به عنوان تخصصیترین برنامه تلویزیون شب گذشته با موضوع گران شدن قیمت بلیتها میزبان حسین مسافرآستانه، دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر و کوروش سلیمانی، کارگردان و بازیگر تئاتر بود.
به گزارش ایلنا، «شب تئاتر»، به عنوان تخصصیترین برنامه تلویزیون شب گذشته با موضوع گران شدن قیمت بلیتها میزبان حسین مسافرآستانه، دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر و کوروش سلیمانی، کارگردان و بازیگر تئاتر بود. این برنامه که با اجرای پیام دهکردی روی آنتن زنده شبکه چهار رفت با چند گزارش با حضور حسین محباهری، مسعود دلخواه، ستاره اسکندری، مهدی سلطانی، الهام پاوهنژاد و محمدرضا علیاکبری همراه بود.
در ابتدای این برنامه، مسافرآستانه در مقام مسئول تماشاخانه ایرانشهر که در آن سالیان اخیر قیمت بلیت شناور بوده است، خود را نه موافق افزایش قیمت دانست و نه مخالف. او معتقد بود «نباید به راحتی قضاوت کرد؛ چراکه راه به جایی نمیبرد و افراد بدون کارشناسی درباره این پدیده سخن میگویند.»
او با اشاره به نمایشهای ایرانشهر تأکید کرد تنها ۷ نمایش بالای ۳۰هزار تومان فروش بلیت داشته است و گفت در ایرانشهر تنها دو نمایش آتیلا پسیانی و پارسا پیروزفر بلیت ۷۰هزار تومانی داشتهاند. او طراحی صحنه و گروه بازیگری را عامل مؤثری در تعیین قیمت هستند و سالندار حق ندارد گروه را مجبور به تغییر نگرههای هنری خود کند.
این مسئله با انتقاد دهکردی مواجه شد که هر دو نمایش مورد بحث تولید بزرگی نداشتند و هزینه چندانی برای گروه نمایشی نداشته است و آن را محصول یک نوع بیعدالتی دانست که در نتیجه آن تهیهکنندگان نمایشهای دیگر با بلیت ارزان متضرر نیز شدهاند.
مسافر آستانه این رویه را استثنایی دانست که محصول هزینه تولید بوده است. وی افزود: تماشاخانه برای ادامه حیات خود ناچار است ۲۰درصد از درآمد گیشه را بردارند. او به حذف ۲۰درصد ایرانشهر در ابتدای تشکیل شورای سیاستگذاری کنونی ایرانشهر اشاره کرد و گفت این رویه تا دو سال ادامه داشت؛ اما با تغییر و تحولات در شهرداری، ایرانشهر دیگر حمایت شهرداری را نداشت.
مسافرآستانه تأکید کرد که ایرانشهر پس از شش ماه در آستانه تعطیلی قرار میگیرد و شورا تصمیم به بازگشت درصد گیشه میکند.
کوروش سلیمانی در مقام یک بازیگر درباره تأثیر بازیگر و دستمزدش بر قیمت بلیت، با یادآوری دوران خوش گذشته که بیش از امروز تئاتر و فیلم دیده میشد، گفت: تئاتربینهای سابق از میان قشر متوسط، کارمندان و دانشجویان بودند و درآمد این قشر امروز از دو سه میلیون تومان فراتر نمیرود و این گروه دیگر توانایی دیدن یک تئاتر گرانقیمت را ندارند و عمده دلیل گران بودن این نمایشها اندیشه آن نیست؛ بلکه چهرهها هستند.
او این رویه را پشت کردن به طبقه اصلی تئاتربینها دانست و قشر جدید تئاتربین را کسانی توصیف کرد که بلیت خریداری شده را به یکدیگر پز میدهند.
سلیمانی البته تأکید کرد که قشر تئاتربین یک قشر طبقاتی نیست؛ بلکه قشری است که از لحاظ فکری و سواد نمایشی رشد کرده است. او گفت گران شدن بلیت به معنای حذف تعداد زیادی از تماشاگران است و حذف شدن طراحی صحنه به سبب اتفاقات تماشاخانهها به تئاتر لطمه زده است؛ اما با کاهش دستمزد بازیگر میشود تماشاگر را حفظ کرد. او گران کردن دستمزد بازیگران را امری ناپسندیده دانست که نتیجه آن جبران کردن آن توسط جیب مخاطب توصیف کرد.
مسافر آستانه در بخش دوم صحبتهای خود به این نکته اشاره کرد که آسیبهای جدیتری گریبانگیر تئاتر را گرفته است و تأکید کرد گروهها برای حفظ مخاطب و خنداندن او و فروختن به ابزارهای مضری سوق یافتهاند. وی با نگاه موظف بودن تئاتر و خصوصیساز صرف در تئاتر مخالفت کرد و گفت ما همه دوست داریم مردم بیشتری به دیدن نمایشهایمان بیایند؛ اما اینکه چگونه بیایند را رها میکنیم و برایش برنامهای نداریم.
سلیمانی با این نگاه مخالفت کرد و گفت تئاترهای امروز در حال سوق یافتن به سوی تئاتر آزاد است.
مسافرآستانه نیز تأکید کرد که تئاتر آزاد در جامعه لازم است و تماشاگرش با علم به اینکه قرار است چه چیزی تماشا کند، حاضر به خرید بلیتهای گران آن است. او گفت تئاتر آزاد تعاریف خود را دارد و به هیچ وجه نیز مدعی نیست؛ اما در سوی دیگر تئاتر هنری مدعی فرهیختگی است و برخی آثار از حد تئاتر آزاد پایینتر میآید و ادعای روشنفکرمآبانه دارد.
این مدیر درباره اینکه دولت میتواند در مبحث قیمتگذاری ورود کند یا خیر، با اشاره به اینکه برخی سالندارها هنرمندان را استثمار میکند، گفت ابتدا باید دلایل گرانی را بررسی کنیم و نباید از ابتدا آن را رد یا قبول کرد. ما خانواده خوبی هستیم که از گران شدن محصول خود نگران میشویم و هیچ صنفی از گران شدن محصولش ناراحت نمیشود.
مسافرآستانه با اشاره به اینکه در حوزه کاری تئاتر خلاهای قانونی بسیاری وجود دارد، گفت اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری درصدد آنند که با تشکیل شوراها و آییننامهها امور با شفافیت بیشتری پیگیری شود.
در بخشی از گفتگو کوروش سلیمانی به این نکته اشاره کرد که هر چه گرانتر شدن بلیت برای بخش کوچکی از جامعه اهمیت ندارد و با ۴۰۰هزار تومانی شدن بلیت باز به دیدن نمایش مینشیند و مسافرآستانه این پرسش را مطرح کرد که چند درصد از جامعه پای دیگر آثار نمایشی مینشینند.
مسافرآستانه از شهرداری و دستگاه ذیربط درخواست کرد از خانه هنرمندان و ایرانشهر حمایت شود و یک بار دیگر حداقل به عنوان خدماتی که شهرداری در همه زمینهها ارائه میدهد، خدمات فرهنگی نیز باشد تا بشود هزینه ۲۰درصدی را بار دیگر در ایرانشهر حذف کرد.
شهرام کرمی در این قسمت از طریق ارتباط تلفنی روی آنتن زنده تلویزیونی آمد و با تأکید بر اینکه دولت قانوناً نمیتواند در سازوکار بلیت ورود کند، گفت تشکیل شورای صنفی از منظر قانونی میتواند مهمترین امر قانونی برای قیمتگذاری بلیت باشد که از این به بعد این شورا درباره قیمت بلیتها تصمیم میگیرد و اعضای آن متشکل از اصناف مختلف شامل هنرمندان، سالنداران و اداره کل هنرهای نمایشی است که آییننامه آن توسط چند حقوقدان در حال تدوین است.
برنامه تلویزیونی شب تئاتر با اجرای پیام دهکردی، تهیه کنندگی امیر قمیشی، سردبیری محراب محمدزاده، دسیتار تهیه و برنامه ریزی، امیر نهاوندی نژاد، گزارش و تحریریه، احسان زیورعالم و محمد محمدی، تصویربرداری، تدوین و کارگردانی بخش های تولید محمد تربتی و محمد خاوری، شنبه های هر هفته ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش میشود.