تازهترین حرفهای حاتمیکیا درباره آژانس شیشهای، قاسم سلیمانی، به وقت شام و جشنواره فیلم فجر
نشست خبری فیلم سینمایی «به وقت شام» در سوریه همزمان با اکران در شهرهای مختلف این کشور با حضور ابراهیم حاتمیکیا برگزار شد.
به گزارش ایلنا، ابراهیم حاتمیکیا در ابتدای این نشست گفت: بنده قبل از اینکه جنگ در سوریه آغاز شود دو بار به اینجا آمده بودم و فضای سوریه را تا حدی میشناختم. آنچه که در سوریه رخ داده است، این است که کسانی که در اینجا درحال جنگ هستند همه مدعی دین هستند و مدعی اینکه با نگاه اسلامی در حال جنگاند، که همین مسئله باعث پیچیدگی موضوع میشود و به نظرم سینما میتوانست بخشی از این موضوع را باز کند.
از واکنش مردم سوریه به فیلمام خوشحالم
وی در ادمه افزود: خدا را شاکرم قبل از وقوع فاجعه در بوسنی، من فرصت پیدا کردم در روزهایی که هنوز جنگ به اتمام نرسیده بود فیلمی داستانی از شرایط موجود در آنجا بسازم، که متاسفانه هرگز موفق به دیدار با افراد بوسنیایی و مشاهده واکنش آنها نسبت به فیلمام نشدم. ولی در مقابل بسیار خوشحالم که موفق به دیدن واکنش مردمان سوری نسبت به دیدن فیلم به وقت شام شدم.
این کارگردان ادامه داد: من از جهت فیلمسازی مایل بودم که کاملاً صفر تا صد این فیلم را در سوریه بسازم و شرایط به گونهای بود که امکان ساختن فیلم در اینجا (مثلاً در شهر تدمر) از ما صلب شد.
حاتمیکیا در خصوص استفاده از بازیگران سوری در این فیلم اظهار داشت: قاعدتاً برای انتخاب بازیگرها در فیلم همیشه از کمک بازیگردان استفاده میکنم. برای این فیلم هم سعی کردم از کسی استفاده کنم که شناخت نسبتاً دقیقی نسبت به این محیط و بازیگرانش دارند.
وی در خصوص نوشتن فیلمنامه «به وقت شام» و انتخاب موضوع گفت: من اولین فیلمساز ایرانی نیستم که در سوریه فیلم ساخته است و قبل از بنده آقای سیفالله داد فیلم بازمانده را در سوریه ساخت و فیلمهای متعدد دیگری در حوزههای مختلف هنری مشاور فیلمنامه من کسی بود که در شهرک سینمایی در نزدیکی شهر تدمر مشغول به کار سینمایی بوده است.
داستان «به وقت شام» زاییده تخیل من است
حاتمیکیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا داستان خلبان ایرانی در فیلم واقعی است و یا اینکه واقعاً برای یک رزمنده ایرانی در سوریه همچین اتفاقی افتاده است؟ اظهار داشت: من برای تحقیقاتم نزدیک به یک ماه در سوریه بودم، موضوعی که پیش آمده مثل یک تابلوی نقاشی است که بنده قطعات آن را کنار هم چیده و کلاژی را ایجاد کردم که طبق تحقیقات بنده قطعه قطعه این کلاژ واقعی است و کل این موضوع یعنی داستان فیلم زاییده تخیل بنده است.
امیدوارم مخاطب این فیلم مردم خاورمیانه باشند
گارگردان فیلم سینمایی به وقت شام در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه مخاطب این فیلم چه اشخاصی هستند و اینکه آیا شما این فیلمنامه را برای بیننده سوری نوشتهاید، گفت: بنده در تحقیقاتم با افرادی که سوری بودند همکاری داشتم، امیدوارم مخاطب این فیلم مردم خاورمیانه، از کشور خودم، کشور شما و همه کشورهای همسایه باشند چون سعی کردیم که شخصیتهایی را وارد فیلم کنیم که مثلاً از کشورهای به غیر از خاورمیانه و قارههای دیگر باشند.
به دنبال سینمای جشنوارهپسند نبودم
حاتمیکیا در ادامه این نشست رسانهای تصریح کرد: من یک سینماگر قصه گو هستم، جذابیت داستان برایم مهم است و هرگز مایل نبودم فیلمی بسازم که جنبه هنری و جشنوارهای داشته باشد و دوست دارم که طیفهای مختلفی از مردم فیلمام را مشاهده کنند و در صدر به عنوان فیلم، لذت کافی را ببرند. در کل به عنوان اصل اول دوست داشتم که فیلم بسازم و این اصل هم برایم مهم بود.
وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: به عنوان مثال باند فرودگاه تدمر نزدیک به 1000 متر است ولی برای من اصلا مهم نبود که به این موضوع فکر کنم که آیا در واقعیت هواپیمایی مثل هواپیمای در فیلم میتواند در آن فرود بیاید یا نه. مهم برای ما این بوده و است که در ساختار فیلم شما و یا مخاطب باور کند که همچین موضوعی ممکن است اتفاق بیفتد.
این کارگردان سینما در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: در جواب اینکه دوربین من در این فیلم دنبال چه چیزی بوده باید بگویم که دنبال آدمها، احساسات و عواطف آنها، شادی و غمهایشان که در این موضوع درگیرند هستند.
در فیلم جنگی به دنبال صلح میگردم
در ادامه این نشست دو ساعته حاتمیکیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه چیزی در فیلمهای جنگی هست که شما را جذب میکند و شمارا به ساختن فیلم در این زمینه سوق میدهد؟ توضیح داد: من در ایران مشهور به کارگردانی هستم که فیلمهای جنگی زیادی ساخته است. برای من موقعیتهایی که بیم مرگ و زندگی است جذاب است، چون خودم در این چنین فضاهایی حضور داشتم و به همین دلیل دوست داشتم و تعقیب گر صلح و وجوه انسانی جنگ بودم.
آژانس شیشهای سیاسیترین فیلم تاریخ سینمای ایران است
حاتمی کیا در خصوص وجهه سیاسی فیلم «به وقت شام» گفت: منظور من از سیاسی نبودن فیلم این است که این فیلم بیانیه سیاسی نیست. به نظر من اینکه فرد سیاسی وجود ندارد، کذب محض است. مشهورترین فیلم من که آژانس شیشهای است، سیاسیترین فیلم تاریخ سینمای ایران تلقی میشود.
قرار بود بازمانده را من بسازم!
کارگردان به وقت شام در پاسخ به سؤال «اگر جنگ نبود آیا شما باز هم رغبت میکردید که در رابطه با سوریه فیلمی بسازید؟ و اگر میساختید در چه حوزهای بود؟» نیز تاکید کرد: حرف درستی است، اگر جنگ نبود امکان نداشت که من فیلمی درباره سوریه بسازم و فقط برای زیارت به اینجا میآمدم. لازم به ذکر است که در ابتدا قرار بود فیلم بازمانده آقای داد را بنده بسازم اما به جهت بروز برخی مسائل شخصی قبول نکردم.
اسراییل دشمن مشترک ایران و سوریه است
وی در ادامه این نشست خبری افزود: ما سعی میکنیم در همه جا نقاط مشترک با خودمان را پیدا کنیم. هر کشوری ممکن است با کشور دیگر نقاط مشترک داشته باشد مثل دشمن مشترک کشور سوریه و ایران که اسراییل است.
حاتمی کیا ادامه داد: کشور سوریه تاریخ بسیار مهمی دارد و امکان ندارد که بتوان با آن شوخی کرد و به نظر من حرفهای شنیدنی زیادی دارد.
وقتی حاج قاسم به وقت شام را دید، ترسیدم
حاتمیکیا در خصوص واکنش حاج قاسم سلیمانی بعد از تماشای فیلم به وقت شام گفت: واقعیت این است که من از برخورد با ایشون میترسیدم و هنگامی هم که قرار شد با ایشان فیلم را ببینیم در هنگام دیدن فیلم حتی از ایشان دورتر نشسته بودم ولی وقتی که فیلم را دیدند و خدا را شکر راضی بودند و وقتی خواستند من را در آغوش بکشند و گریه کردند بسیار خوشحال بودم از اینکه سردار سلیمانی فیلم بنده را تحسین کردند.