مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران مطرح کرد:
هیچ عرصهای معادل فیلم کوتاه حضور و افتخارآفرینی نداشته است
موسوی معتقد است: نه در ادبیات، نه در تئاتر، نه در موسیقی در هیچ عرصهای امکان ندارد 900 حضور بینالمللی ظرف یک سال در اقصی نقاط دنیا داشته باشید.
به گزارش ایلنا، سیدصادق موسوی (مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران) گفت: انجمن سینمای جوانان ایران درحقیقت بزرگترین بنگاهِ تولیدی فیلم کوتاه کشور و مرکز آموزش و کشف استعدادهای جوان در سراسر ایران است و با گذشت نزدیک به 40 سال، منشاء فعالیتهای ثمربخش بسیاری در زمینههای عکاسی و فیلمهای کوتاه بوده است و میشود گفت در تمام دهه 60 و 70 انجمن در توسعهٔ عکاسی معاصر ایران موفق بوده است. همینطور آموزش فیلمسازی در سراسر کشور که بیش از صد هزار نفر فارغالتحصیل تا به امروز داشته و با وجود 58 دفتر و 12 نمایندگی و در سال جدید تصمیم داریم افزایش نمایندگیها را هم داشته باشیم.
وی افزود: انجمن سینمایی جوانان به عنوان پرثمرترینِ نهادهای بعد از انقلاب به نظر میرسد که به وظیفهٔ خودش به خوبی عمل کرده، دانشآموختگانِ زیادی داشته و حضورهای بینالمللی بسیاری توسط فیلمسازان کوتاه کشورمان در سراسر کشور از طرف انجمن حمایت شده است.
این مدیر سینمایی در ادامه با اشاره به تفکیک وظایف و ماموریتهای جداگانه انجمن سینمای جوانان و مدرسه ملی سینما در امر آموزش گفت: درواقع ماموریتهای دیگری برای مدرسه ملی سینمای ایران تعریف شده است که این ماموریتها در برنامه جامع سینما نیز گنجانده شده است. درحقیقت موسساتِ هفتگانهای که در سازمان سینمایی داریم هر کدام یک ماموریتی دارند و به شکل منظومهای داریم کار میکنیم. همه داریم کارِ تولید میکنیم به یک معنا ما و مدرسه ملی سینما داریم کارِ آموزش میکنیم ولی تفکیکِ ماموریتهایی که صورت گرفته باعث میشود مشکلی نداشته باشیم و هر کدام در مسیر خودمان داریم کار میکنیم.
وی ادامه داد: انجمن سینمای جوان نمیخواهد فقط یک مرکز آموزش تکنیک باشد واقعیت امر این است که از یک فضای صرفاً خنثیِ تکنیکمحور پرهیز میکنیم و انتظارمان هم این است که بچههای ایرانی و فیلمسازان جوان ما بتوانند فیلمسازانِ آگاهی باشند، فیلمسازانی باشند که عشق به وطن دارند، وطندوستی و ایراندوستی را دارند و فرهنگ خودشان را میشناسند، به باورهای ملی و مذهبی خودشان احترام میگذارند و به آینده با امید نگاه میکنند و از بهترین تکنیکها هم برخوردار باشند.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص برگزاری جشنوارههای داخلی و بینالمللی فیلم کوتاه در کشور توضیح داد: بچههای فیلمساز کوتاه به هر ترتیب واقف و آگاهند به اینکه برای دیده شدن باید برای حضور در جشنوارهها با هم رقابت کنند، ما در طول سال 3 جشنواره منطقهای در سراسر ایران برگزار میکنیم و یک جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه که تقریباً بدون اغراق میشود، گفت: معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه خاورمیانه است، 35 سال از عمرش میگذرد سال گذشته 117 کشور متقاضی حضور در جشنواره ما بودند، 5959 فیلم سال گذشته فقط از کشورهای خارجی به جشنواره ارسال شده است؛ این اهمیتِ جشنواره ما را نشان میدهد که 6 هزار فیلمساز و 117 کشور جهان خواستار حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند.
وی با اشاره به تلاش برای فعال کردن VODها در حوزه فیلم کوتاه گفت: اگر امکانش فراهم شود VODها را در حوزه فیلم کوتاه فعال خواهیم کرد.
وی با تاکید بر این نکته که هیچ عرصهای معادل فیلم کوتاه حضور جهانی و افتخارآفرینی نداشته است، گفت: تصور ما این است که امسال سال متفاوتتری برای انجمن سینمای جوان خواهد بود، دفاتر سینماییمان را در سراسر کشور میخواهیم فعالتر کنیم به این معنا که میخواهیم اعتبار دفتر تهران را کاهش بدهیم و بیشتر اعتبارات را از طریق دفاتر مصرف کنیم، سال گذشته برای ما سال آموزندهای بود و تجربههایی داشتیم که با حداقلِ حمایتهای مالی، فیلمسازان خیلی خوبی از شهرستانها، فیلمهایشان به جشنواره ما راه پیدا کرد، یعنی شما تصور کنید عددش خندهدار است ما از یک فیلمسازی 500 هزار تومان حمایت کردیم و توانست در 1800 فیلمی که به جشنواره راه پیدا کرد، جزء 100 فیلم اول باشد. اگر ما 10 برابر این پول را در تهران خرج میکردیم اتفاقی نمیافتاد.
موسوی در باره رویکردهای جشنواره سیوپنجم فیلم کوتاه تهران اظهار داشت: بزرگترین تفاوت جشنواره امسال نسبت به دورههای گذشته تمرکز بر هویتبخشی است. ما امسال در جشنواره به تاکید رئیس سازمان راجع به هویتسازی برای جشنواره فکر میکنیم به این معنا که جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه ایران که 35 سال است از عمر آن گذشته شعارهایش باید روشن باشد یعنی فیلمسازان جهان بدانند این جشنواره بستر و محلی برای ارائه چه دست فیلمهایی است.
وی در پایان افزود: امسال دو ویژگی برای ما دارد یکی چهلمین سال پیروزی انقلاب است و طبعا آن دسته از آثاری که موضوع آن به چهلمین سال انقلاب برمیگردد حتماً مورد توجۀ ما خواهد بود و دوم اینکه به شعار امسال هم توجه کنیم و برای اینکه مردم را قانع کنیم که کالای ایرانی بخرند، به این مقوله توجه ویژ ه ای خواهیم کرد.