توسط مدیرکل آرشیو صداوسیما:
روند بازسازی فیلمهای ایرانی بخش «بازسازی کلاسیکها» تشریح شد
مدیرکل آرشیوهای سازمان صداوسیما درباره روند بازسازی فیلمهای ایرانی بخش «بازسازی کلاسیکها» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد.
به گزارش ایلنا، سعید انبارلویی (مدیرکل آرشیوهای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی) در مورد چهار فیلم بازسازی شده در مرکز آرشیو سازمان برای نمایش در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: نگاتیو فیلمهای کوتاه «یا ضامن آهو» ساخته پرویز کیمیاوی و «اربعین» ساخته ناصر تقوایی در مخزن استاندارد آرشیو صداوسیما نگهداری میشود که تصمیم به بازسازی آنها گرفتیم و مراحل تبدیل، مرمت و تصحیح رنگ این 2 فیلم به مدت پنج ماه به طول انجامید.
وی درباره بازسازی فیلمهای بلند «امیر کبیر» و «بازمانده» برای نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز توضیح داد: «امیر کبیر» اثر سینمایی ساخته زندهیاد علی حاتمی متعلق به صداوسیما است که مراحل اسکن و مرمت و تصحیح رنگ این فیلم نیز حدود پنج ماه به طول انجامید و برای اکران در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر آماده نمایش شده است. همچنین فیلم «بازمانده» اثر زندهیاد سیفالله داد نیز در مرکز آرشیو صداوسیما به نسخه HD تبدیل شده است.
مدیرکل آرشیوهای سازمان صداوسیما درباره دلیل انتخاب این آثار برای بخش «بازسازی کلاسیکها»ی جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: دلیل انتخاب این آثار، قدمت و عمق محتوای با ارزش آنهاست که تاریخ و آداب و رسوم و فرهنگ کشور ما را در دهههای گذشته به تصویر کشیده است.
انبارلویی همچنین خبر داد: آثار خارجی مرمت شده برای اکران در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر توسط سازمان صداوسیما مرمت و بازسازی نشده و امسال فقط ۴ فیلم ایرانی در این سازمان مرمت شده که در جشنواره جهانی پیش رو اکران خواهد شد.
این مدیر سازمان صداوسیما درباره روند بازسازی آثار سینمایی گفت: برای یک فرآیند تبدیل و مرمت ایدهآل سختافزار، نرمافزار و مغزافزار مناسب نیاز است. در کشور ایران بعضا نرمافزارها و سختافزارهای گرانقیمت خریداری میشود ولی برای تربیت نیروی مغزافزار کار درست و منسجم انجام نگرفته که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته ضمن تربیت نیروی متخصص (مغز افزار) به کارشناسی و تهیه نرمافزار و سختافزار مناسب نیز اقدام کرده است.
وی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر سازمان صداوسیما تنها سازمان در ایران است که توانایی تبدیل، احیا، مرمت و بازسازی منابع آرشیوی تصویری را دارد. همچنین کسب توانایی و دانش تبدیل مرمت و احیای منابع آرشیوی سطوح مختلفی دارد که ما هم اکنون در این زمینه در قاره آسیا حرف اول را میزنیم و با سرمایهگذاری مدبرانه در تربیت مغزافزار سطح تخصص و کار خود را در آینده به تراز جهانی خواهیم رساند.