خبرگزاری کار ایران

چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آیینه‌دار» با محوریت موسیقی آذری برگزار می‌شود

چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آیینه‌دار» با محوریت موسیقی آذری برگزار می‌شود
کد خبر : ۵۶۹۴۲۵

چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آیینه‌دار» با محوریت موسیقی قوم آذری و مردمان آشوری و ارمنی از 29 آذر تا 2 دی در تهران برگزار خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آیینه‌دار» امروز سه شنبه ۲۱ آذر  با حضور علی مغازه‌ای (دبیر هنری جشنواره) و احسان رسول‌اُف (رئیس جشنواره موسیقی «آیینه دار») در تالار وحدت برگزار شد.

علی مغازه‌ای دبیر هنری جشنواره «آیینه‌دار» در ابتدای این نشست خبری گفت: سه دوره از جشنواره آیینه‌دار را برگزار کرده‌ایم؛ سال اول به موسیقی شرق ایران، سال دوم به جنوب ایران و سال سوم به دامنه‌های زاگرس میانی پرداختیم. امسال نیز براساس سیاست‌گذاری که در جشنواره صورت گرفته، بنا داریم به منطقه‌ی آذربایجان غربی و شرقی و زنجان بپردازیم. در کل موسیقی قوم بزرگ آذری و مردمان آشوری و ارمنی را در این دوره خواهیم داشت.

احسان رسول‌اف (رئیس جشنواره موسیقی «آیینه دار») نیز در ادامه گفت: چهارشنبه ۲۹ آذر تا دوم دی ۱۳۹۶ بازه زمانی برگزاری جشنواره امسال است. سه روز اول در تالار رودکی و دوم دی ماه روز اختتامیه است که در تالار وحدت میزبان مهمانان‌مان هستیم. جنبه‌های فرهنگی آیینه‌دار از ابتدا برای ما اهمیت داشته و الان هم روز به روز اهمیتش برای ما بیشتر و بیشتر می‌شود. آیینه‌دار برای همه ما فرصتی است تا احساس کنیم که کاری فرهنگی به طور خالص انجام می‌دهیم.

رئیس جشنواره موسیقی «آیینه‌دار» در ادامه افزود: مهر ۱۳۹۲ شروع آیینه‌دار بود و آن زمان به این فکر می‌کردیم که هر دو سال یکبار این جشنواره را برگزار کنیم. سال ۱۳۹۴ یک هفته مانده به جشنواره استاد غلام مارگیری درگذشت و ما آن سال را بدون یکی از بهترین نوازندگان برگزار کردیم. پس از آن بود که برای غنیمت شمردن فرصت ها تصمیم گرفتیم که فستیوال را هر ساله برگزار کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: مهمترین رویکرد فستیوال آیینه‌دار این است که تلاش می‌کند که خروجی‌های ارزشمندش را هر چه زودتر منتشر کند. تا زمان آغاز دوره پنجم سعی می‌کنیم که تمام اجراهای زنده‌ای که در دوره‌های گذشته ضبط شده را به صورت صوتی منتشر کنیم. در دوره چهارم ما هر روز مروری تصویری به مدت ۹۰ دقیقه از دوره های گذشته را خواهیم داشت.

علی مغازه ای نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: ما از اول خواستیم که سطحی کیفی از اجراها را برگزار کنیم. برای انتخاب هنرمندان خودمان در طول سال سفرهایی به آن منطقه می‌کنیم و با تک تک هنرمندان آن مناطق آشنا می‌شویم و مدتی را با آنها زندگی می‌کنیم. تلاشمان هم این است که آخرین بازمانده‌ها که در واقع اصیل‌ترین روایتگران هم هستند را انتخاب کنیم. تلاش آقای رسول‌اف این بوده که ما ضبط‌هایی خارج از برنامه هم داشته باشیم. این ضبط‌ها هر کدام آرشیوی غنی از موسیقی اقوام است.

دبیر هنری جشنواره در ادامه افزود: از شمالی‌ترین نقطه اردبیل تا منطقه قره باغ، بعد وارد آذربایجان شرقی می‌شویم و از خوی و مرند تا جلفا، پس از آن وارد ارومیه شده‌ایم؛ همه این مناطق را گشته‌ایم. روستاهای ارمنی نشین را گشته‌ایم و با تاسف می‌گوییم که موسیقی ارمنی در ایران از بین رفته است. روستاهای ارمنی نشین بسیاری در اطراف ارومیه داشته‌ایم که خیلی از این روستاها دیگر ساکنانی ندارند.

وی همچنین عنوان کرد: موسیقی آشوری هم یکی از کهن ترین انواع موسیقی نواحی در ایران است. آشوری‌ها هم در جشنواره ما یک نماینده با نام عاشیق اوحارس دارند که الان ۹۰ ساله است. قوم «قره پاپا» چندیی سال پیش از ایروان به سمت ایران کوچ کرده‌اند. این قوم هم یک نوازنده زیرنا و بالابان دارند که ۹۱ ساله است. بقیه شرکت کنندگان نمایندگان موسیقی آذری هستند. موسیقی عاشیق و موسیقی مقامی دو نوع موسیقی مناطق ترک زبان هستند. موسیقی موقامی آذربایجان تحت تاثیر کم کاری ما در ایران و پُرکاری کشور آذربایجان، الان شامل چیزی است که در کشور آذربایجان اجرا می‌شود.

مغازه‌ای همچنین گفت: درویشی یار آیینه‌دار است و من همیشه از مشورت‌های ایشان همیشه استفاده می‌کنم. ولی آقای درویشی نسبت به جشنواره‌ها انتقادهایی دارند که به جا هم هست. درویشی معتقد به کارساز بودنِ جشنواره‌ها نیستند. آیینه‌دار رو اما همیشه حمایت کرده‌اند و معتقدند که منطقی‌ترین شکل برگزاری یک جشنواره است. ما در آیینه‌دار هرگز بحث رقابت را نداشته و نداریم. تعدادی از همین نوازندگانی که ما به جشنواره دعوت کرده‌ایم زمانی که پیششان بودیم، با تلفن بارها با آقای درویشی در ارتباط بودند.

وی افزود: رویداد هنری که ما دنبال می‌کنم نیازی به محفل علمی نداشت؛ این نکته‌ای بود که پس از آزمون و خطا به آن رسیدیم. امسال هم بخش علمی نخواهیم داشت و نشست‌های تخصصی هم امسال نداریم.

احسان رسول اف نیز در بخش دیگر این نشست خبری گفت: واقعیت این است که استاد درویشی الان دیگر خیلی حوصله حضور در محافل عمومی را ندارد و ترجیحشان این است که به کارهای هنری خودشان بپردازند. در چند دوره گذشته ما زمان بندی را مشخص کرده‌ایم که تا دوره پنجم بتواند به استانداردهای یک فستیوال بین‌المللی برسد. اولویت ما ثبت موسیقی نواحی و آیینی ایران است و اولویت ما بحث کردن درباره جنبه‌های علمی این موسیقی نیست. ما می‌خواهیم پیش از این که هنرمندان مهمِ موسیقی نواحی از دست بروند، آثارشان را ثبت و ضبط کنیم. تمام تمرکزمان را هم می خواهیم روی این کار بگذاریم.

علی مغازه‌ای نیز گفت: بستر موسیقی عاشیقی در محدوده وسیعی در جریان است. قهوه‌خانه‌ها و عروسی‌ها مهمترین محافل موسیقی عاشیقی است. در طول سالیان اخیر عروسی‌ها به شکل دیگری برگزار می‌شود و از موسیقی عاشیق کمتر استفاده می‌شود. ما نیازمندیم که از این عاشیق‌ها حمایت‌های دیگری بشود. دولت باید مقرری‌هایی برای همه این عاشیق‌ها تعیین کند تا به هنرشان بپردازند. در اوضاع کنونی روایت های کُهنِ عاشیق ها از بین رفته و کم و کمتر شده است.

رسول اف نیز عنوان کرد: ما برای برگزاری این فستیوال سالن رایگان هم نداریم و در نهایت با مذاکراتی که داشتیم قرار شد بلیت فروشی سالن را در اختیار بنیاد رودکی قرار دهیم. دور بعدی جشنواره به شمال ایران اختصاص دارد. امید داریم که آیین‌های مرتبط با موسیقی در شمال ایران را هم پوشش دهیم. بازی‌های محلی، آیین‌های مرتبط با عید نوروز، آیین‌های مرتبط با کار و آیین هایی از این قبیل. از شمالی‌ترین نقطه گیلان تا منطقه بندرترکمن را شامل می‌شود. دوره پنجم اوایل آذر سال ۱۳۹۷ برگزار می‌شود.

مغازه ای نیز گفت: در دولت زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی به پیشنهاد محمدرضا درویشی، جشنواره موسیقی نواحی از جشنواره موسیقی فجر جدا شد و صاحب جشنواره‌ای مجزا شد. این جشنواره آن زمان بنا به مصلحت‌هایی قرار می‌شود که در کرمان اجرا شود. جشنواره موسیقی نواحی می‌تواند اتفاق بسیار خوبی باشد اما به این شرط که در کرمان اجرا نشود. ایراد دیگری که در جشنواره موسیقی نواحی هست؛ بحث داوری در موسیقی نواحی است. این درست همان کاری است که ما به آن اعتقاد نداریم و هرگز حاضر نیستیم میان موسیقی اقوام رقابت بگذاریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز