ساعد مشکی در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد؛
رکود بازار گرافیک ایران نسبت به ۴ سال قبل/ انتشارِ کاملترین کتاب تصویرسازیهای مرتضی ممیز+عکس
ساعد مشکی درباره افت کیفی پوسترهای جشنوارهای گفت: معمولاً جشنوارهها برای طراحی پوستر، فراخوانی درنظر میگیرند و در اکثر مواقع هم اشخاص حرفهای در این فراخوانها شرکت نمیکنند؛ در نتیجه پوسترها ضعیف از آب درمیآیند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ساعد مشکی (طراح، گرافیست و مدیر نشر مشکی) در مورد آخرین کتابهای نشر مشکی گفت و افزود: عمدهترین کاری که در حال حاضر داریم انجام میدهیم، کار روی کتاب تصویرسازیهای مرتضی ممیز است که شامل تمام دورههای تصویرسازی این هنرمند، از ابتدا تا آخرین روزهای زندگی اوست.
مرتضی ممیز - کتاب هفته - شماره 16 - سال 1340 - صفحه 97
وی ادامه داد: کتاب قرار بود در مراسم سالگرد مرتضی ممیز که هماکنون در خانه هنرمندان برپاست؛ رونمایی شود ولی چون چند کار تازه پیدا شد، صبر کردیم تا این کارها هم به کتاب اضافه شود و بهزودی تا دو ماه آینده آن را منتشر خواهیم کرد. این کتاب تمام تصویرسازیهای ممیز، از کتاب کودکان و بزرگسالان تا مجلات، کتاب هفته و ... را دربرمیگیرد. کتاب در حدود 1400 صفحه است و تقریباً شاملِ 3 هزار تصویر خواهد بود. چون اغلب تصویرسازیهای آقای ممیز تکرنگ هستند، کتاب را در کاغذ بالک 80 گرمی چاپ میکنیم تا بیشتر شبیهِ کتاب هفته، مجلهی نگین، رودکی و ... باشد که زمانی در آنجا چاپ شده بود. دو سال و نیم است که مشغول کار روی این کتاب هستیم.
مرتضی ممیز - مجله رودکی - شماره 23 - سال 52 - صفحه 22
مشکی از انتشار دو کتاب دیگر نیز در زمینه ادبیات خبر داد و گفت: امروز دو کتاب از سوی نشر مشکی روانه بازار کتاب شد؛ یکی کتاب «خاطرات تاریکی» که داستانهای کوتاهی از نویسندهای بزرگ از ادبیات فرانسه، مارسل بئالو است که در حدود 300 صفحه است و مشکی آن را طراحی کرده. دیگری کتابی است تحت عنوان «شرارهها» از مارگریت یورسنار که آقای رضا رضایی آن را ترجمه و ساعد مشکی آن را طراحی کرده است.
مرتضی ممیز - کتاب هفته - شماره 78 - سال 1342 - صفحه 14
مشکی با اشاره به کمبود منابع و کتب مرجع در زمینهی طراحی و دیزاین گفت: از دو سال پیش، مشغول کار روی یک سری کتاب در حوزهی دیزاین هستیم؛ کتابهایی که به صورت اختصاصی به مبحث دیزاین میپردازند و اغلب ترجمهاند. اینها کتابهای پایهایِ دیزاین هستند؛ مثل فلسفه دیزاین که برای دانشجوها و مدرّسین مفید خواهد بود. ما در زمینهی طراحی و دیزاین، هم کتاب و هم نویسنده کم داریم. بسیار مایلیم که در این زمینه، کتاب تألیفی منتشر کنیم ولی با توجه به دلایلی که اشاره کردم، در نهایت مجبوریم مطالبی را از منابع خارجی گردآوری و ترجمه کنیم. این کتابها به فهم عمیقتر ما از دیزاین کمک خواهند کرد.
مرتضی ممیز - کتاب هفته - شماره 6 - سال 1340 - صفحه 127
این گرافیست به کتابی اشاره کرد که در نشر مشکی، در دست تهیه است و گفت: چهار سال است که مشغول ترجمهی «دانشنامه دیزاین» هستیم . این دانشنامه، در حدود 600 صفحه است، و به صورت مدخلی نوشته شده، و هر مدخل از یک پاراگراف تا چند صفحه را شامل میشود. درواقع، تمام چیزهایی که به دیزاین و انواع آن مربوط میشود، در این دانشنامه آمده است. در حال حاضر، کار ترجمهی کتاب تمام شده و کتاب در مرحلهی ویرایش نهایی است. خانم منظر محمدی و آقای مسعود روانبخش دو نفری بودند که این کتاب را ترجمه، و روی آن کار کردند؛ ولی کار عمده را خانم محمدی انجام دادهاند. در این کتاب از همه سرفصلهایی که پسوند دیزاین دارند، مدخل وجود دارد: از گرافیک دیزاین، طراحی صنعتی، دیزاین بو، دیزاین صدا، دیزاین ماشین، لنداسکیپ، خواص مواد، ذوب فلزات تا نیاز، اقتصاد دیزاین و تمام آنچه که به این حوزه مربوط میشود.
مرتضی ممیز - کتاب هفته - شماره 9 - سال 1340 - صفحه 94
با در نظر گرفتن کیفیت پایینِ پوسترهای جشنوارهای در سالهای اخیر، از ساعد مشکی دلیل آن را جویا شدیم. وی گفت: در چند سال اخیر، به دلیل ضعف پوسترهای جشنوارهای، حساسیتها هم بیشتر شده است ولی از طرفی، این حساسیتها فضا را نیز مقداری آلوده میکند. به نظرم چیزی که در جشنوارهها کم است مدیریت هنری است. وگرنه طراح خوب در ایران بوده و هست. اگر مدیر هنری خوبی برای هر جشنواره انتخاب شود، آن شخص میتواند طراح مناسب را انتخاب کند و به طراح تفهیم کند که چه چیزی از او میخواهد. وقتی که خودِ دبیران جشنواره، مدیر هنری آن هم میشوند، نتیجه همین است که امروزه شاهد آن هستیم.
وی با انتقاد از فراخوانهای جشنوارهها، گفت: معمولاً جشنوارهها برای طراحی پوستر، فراخوانی درنظر میگیرند و در اکثر مواقع هم اشخاص حرفهای در این فراخوانها شرکت نمیکنند؛ در نتیجه پوسترها ضعیف از آب درمیآیند و آنها هم مجبورند از بین همانها انتخاب کنند.
مرتضی ممیز - کتاب هفته - شماره 4 - سال 1340 - صفحه 120
ساعد مشکی بازار حوزه گرافیک ایران را نسبت به چند سال قبل در رکود نسبی دانست و گفت: بازار گرافیک در رابطه مستقیم با اقتصاد جامعه است. اگر مغازهها رونق داشته باشند و مردم خرید کنند گرافیک هم به همان میزان رشد و رونق خواهد داشت. درواقع بخش تجاری گرافیک به طور کامل با اقتصاد سروکار دارد. الان وضعیت اقتصادی فعالان حوزه گرافیک به خوبیِ سه چهار سال پیش نیست، با این حال، شرکتهای گرافیکی مشغول کارند و بعضاً هم خوب هم کار میکنند. اما در قیاس با سالهای گذشته احساس میکنم که بازار رکود داشته است.
مرتضی ممیز - مجله رودکی - شماره 9 - سال 1351 - صفحه 16
او افزود: اشتباهی که در این بین رخ داده این است که گرافیک را زیرمجموعهای از هنر تلقی میکنند، درصورتی که نباید گرافیک را با حوزه هنر مقایسه کرد. جای گرافیک در خیابان، کوچه، بازار و میان مردم است؛ حالا چه روی جلد کتاب باشد، چه پوستری در خیابان. الان متأسفانه پوسترها به نمایشگاهها رفتهاند ولی جای اصلی آنها در خیابان است. گرافیک باید در خیابان نمود پیدا کند تا با مردم در تماس مستقیم باشد و به مردم آگاهی فرهنگی یا تجاری بدهد. وگرنه پوستری که در نمایشگاه باشد کارکردی ندارد و تنها بستری است برای نقد. گرافیک باید بهروزترین و ملموسترین رشته در میان رشتههای دیزاین باشد. پایگاه و جایگاه آن جامعه و آحاد مردم هستند.
مرتضی ممیز - کتاب هفته - شماره 17 - سال 40 - صفحه 93
مشکی در پایان ضمن اشاره به کمبود جدی شاخههای مختلفِ گرافیک یادآور شد: گرافیک محیطی یک رشته تخصصی است که باید آدم حرفهایاش تربیت شود. ما چنین رشتهای در ایران نداریم و مفهوم واقعی گرافیک محیطی هم در دانشگاههای ما تدریس نمیشود. فقط یک ترم در دانشگاه به این اسم وجود دارد ولی معلوم نیست که آیا آن واحدی که میگذرانند گرافیک محیطی است یا تبلیغات محیطی.